Att bygga en intercom i båt..
-
Att bygga en intercom i båt..
Hej jag har börjat skissa på hur jag ska bygga (från grunden) en intercom i en båt som vi renoverar till sommaren. Har noll och ingen koll på vart jag ska köpa eller egentligen hur det ska gå till och vill gärna ha er hjälp att putta mig i rätt rikning.
Tekniska spec.
v: 12 eller 24?
antal stationer: 3 st plus en trådlös station som man kan ha som bärbar resurs vid anläggning.
Huvudsaklig transmission är tvåtråd, dock så måste jag kunna koppla en VHf-enhet till huvudstationen.
Vart kan jag hitta bra komponenter, kopplingsscheman etc för att färdigställa detta.
Tacksam för er hjälp
Tekniska spec.
v: 12 eller 24?
antal stationer: 3 st plus en trådlös station som man kan ha som bärbar resurs vid anläggning.
Huvudsaklig transmission är tvåtråd, dock så måste jag kunna koppla en VHf-enhet till huvudstationen.
Vart kan jag hitta bra komponenter, kopplingsscheman etc för att färdigställa detta.
Tacksam för er hjälp
Re: Att bygga en intercom i båt..
På vilket/vilka sätt behöver de olika delsystemen vara ihopkopplade? Ska alla stationer kunna prata med VHF-marinstationen, eller åtminstone höra vad som sägs på den? Även den trådlösa?
- jonnorberg
http://www.rcrowley.com/ComClone/default.htm
En kille som clonat ett com-system. Duplex över 2 trådar med call och strömförsörjning.
En kille som clonat ett com-system. Duplex över 2 trådar med call och strömförsörjning.
Det där kan ju vara rätt smidigt, komplettera med separata knappar vid varje fast station som aktiverar PTT för VHF-stationen respektive den lokala trådlösa PMR'en. Det enda man inte kan fixa då är att via den lokala trådlösa PMR'en prata ut på VHF'en och vice versa, åtminstone inte utan att någon vid de fasta stationerna trycker på PTT för respektive system.
(Om man vill så kan man ju låta en squelch-utgång eller ljudnivådetektor på utgången från VHF-stationen styra PTT på den lokala PMR'en, givetvis avstängbart, så kan den som har den lokala trådlösa PMR'en höra vad som händer på VHF'en).
Jag tvivlar på att man får göra tvärt om, låta PMR'ens squelch/subtonstyrning aktivera PTT på VHF-radion.
(Om man vill så kan man ju låta en squelch-utgång eller ljudnivådetektor på utgången från VHF-stationen styra PTT på den lokala PMR'en, givetvis avstängbart, så kan den som har den lokala trådlösa PMR'en höra vad som händer på VHF'en).
Jag tvivlar på att man får göra tvärt om, låta PMR'ens squelch/subtonstyrning aktivera PTT på VHF-radion.
Det är inte tillåtet att länka/viderabefodra åt något håll. Så länge det inte finns tillstånd för relätrafik. Men så är knappast fallet. Det hela är en ganska dålig idé om man ska följa lagen med andra ord..
Med andra ord så räcker det alltså bra med lokala PTT-knappar för VHF respektive PMR vid varje kabelansluten "station".
En juridiskt intressant fråga är dock vad som räknas som länkning och vad som räknas som fjärrstyrning? Får man t.ex. använda ett trådlöst headset till VHF-radion?
Edit: ett exempel på "länkning" som är godkänd är ju att man får använda bluetooth-headset till mobiltelefoner.
En juridiskt intressant fråga är dock vad som räknas som länkning och vad som räknas som fjärrstyrning? Får man t.ex. använda ett trådlöst headset till VHF-radion?
Edit: ett exempel på "länkning" som är godkänd är ju att man får använda bluetooth-headset till mobiltelefoner.
Sen finns ju trådlösa avancerade micar till vhfer som har alla manöverknappar.
Men man får inte länka ihop det så där för crossband funktion - fast risken är väl minimal för upptäckt.
Men använder du vhfen är det ju en fördel o kunna ha medhörning i ditt lokala pmr nät.
Tänk dock på att det går långt över vatten - så möjligheterna för en lyssnare är ju goda.
Men man får inte länka ihop det så där för crossband funktion - fast risken är väl minimal för upptäckt.
Men använder du vhfen är det ju en fördel o kunna ha medhörning i ditt lokala pmr nät.
Tänk dock på att det går långt över vatten - så möjligheterna för en lyssnare är ju goda.
Det hela handlar egentligen om att samtalen inte får vidarebefodras till tredje part. Och sedan att man följer vad varje radiokategori är avsett och upplåtet för. PMR446 är inte upplåtet för annat än direktförbindelse mellan två enheter med - på enheten - fast monterad antenn. Marin-VHF får inte användas för annat än vad tillstånd/certifkat medger.MiaM skrev:
Ett blåtandsheadset är okej eftersom det är en "sluten krets", handskakat och inte avsett för någon annan. Det finns färdiga blåtandslösningar med trådlös PTT för kommunikationsradio också.
Nu tycker jag iofs inte att det framgår vad trådskaparen egentligen vill? (eller så är det bara jag som inte fattar).
"antal stationer 3" - vadå för stationer?
"trådlös station" - vad för station?
Och koppla VHF till huvudstationen? Vad är huvudstationen?
Du får nog förklara vad du är ute efter?
Är det bara snabbtelefoner ombord du ska ha eller?