Jag har funderat några dagar på att bygga ett typ 0-24 volts 2-3 amps variabelt nätagg. Antingen microprocessorstyrt eller möjligen enbart med digital volt och amp-mätare i sig.
Men frågan är om man kan bygga ett själv billigare än att köpa ett av dom som Elfa rear ut för 999 kr (ex moms) nu? Elfas lär hur som helst vara snyggare än något som man kan prestera själv i låd- och frontpanelväg.
Laboratorieaggregat PS 613
Laboratorieaggregat med justerbar utspänning 030 V= och strömbegränsning 02,5 A. Försedd med separata utgångar för 2 fasta spänningar, 5- och 12 V=. Digital visning av spänning och ström. Aggregatet är kortslutnings- och överlastskyddad på samtliga utgångar.
Du skulle nog kunna komma billigare undan men det är jag inte säker på. Den lär nog inte se så proffsig ut med det är funktionen som räknas (möjlitvis säkerhet också ). Jag skulle själv göra det för att lära mig något om ämnet och för att det är roligt att skapa något eget. OM jag skulle göra det dvs.
Hur gör ni som inte har nätagg? Jag sitter med batterin och det känns inte så himla praktiskt i längden. Finns det nåt annat bra sätt som jag har missat som inte kostar 1000 spänn?
Jag har en stor låda fylld med olika batterielliminatorer, allt från 48 volt ner till 5v 3.8 A. Så jag brukar kunna hitta något som är användbart för stunden. Men ett riktigt agg vore nog bekvämare att ha.
Jag sitter med ett 9volts batteri och en spänningsregulator som ger 9volt... har dock en reglerbartransformator som man kan använda i projekt man vet kommer ta en längre stund... jag har dock lite funderingar på att göra mig ett nätagg... har nämligen ett transformator som tar in 230volt och ger ut 12volt max 17,5A... sen bara sätta ditt en spänningsregulator så att man får 12volt och 5 volt... den väger dock hur mkt som helst... inte så stor dock 10*15cm... (vill inte veta vad den egentligen kostar... brosan tog hem den från jobbet... gick tydligen inte att sälja av ngn anledning...)