Ny Lillasyster?

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Gimbal

Re: Ny Lillasyster?

Inlägg av Gimbal »

För min del så är det komplett kitt som är mest intressant. Tycker också att priset bör hållas nere genom att inte välja allt för dyra delar, det är möjligt att man vill ha bättre grejer senare men som nybörjare får inte det första steget in i fräs-världen vara alltför högt.

Icke-lådmodellen är snygg, ser "verkstads-mässig" ut, fast lådmodellen är nog mer praktisk.
DupeS

Inlägg av DupeS »

Skulle det vara möjligt att fräsa kretskort med en av dessa modeller?
Är det tillräcklig precision för att kunna göra det menar jag?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Nu har jag uppdaterat filerna igen.

Med Drummel: http://www.jojje.eu/ElektronikForumet/L%e5dda.EASM

Med Kress: http://www.jojje.eu/ElektronikForumet/Y-Z.EASM

Ska man köra med typ Dremmel, så använder man två mellanlägg.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Men3, arbetsytan blir lidande med lådprincipen. Å andra sidan kan man göra den lite större utan att den blir ostadigare.

OCH lådkonstruktion kan man ha mer inklämd mellan massa andra prylar, tex över kylskåpet eller under micron, så att det blir en mer "fast installation". En öppen fräs måste man ha större område till för att komma åt och städa. Nackdelen blir förstås att man förlorar på storlek/arbetsområde i en lådmodell. En mindre fräs med rörlig portal och låda över, där förlorar man på att inte kunna utnyttja lådan till stadgning... Jag förstår dina aber.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Fräsen har man ju på köksbordet oavsett ;)

Hur man än gör kan man ju inte kompromissa bort en låda däremot kompromissa DIT en låda är enklare bara att sälja en bit plexi och 5 bitar tunn plyfa samt fykantsstav så får man själv skruva ihop en låda.

Varför inte ha två olika fräsar om lådmodellen är av intresse? Lillasyster 1 är ju i princip färdigutvecklad och bara att "sälja" as is.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Lillasyster 1 är ju i princip färdigutvecklad och bara att "sälja" as is.

När jag ändå ska göra ny, så passar jag på att göra om det som var jobbigast för mig.
Alla dessa kullager, avgasklämmor och tillverkning av vinklarna. Det är inte bara en prisfråga.
POS gjorde det lätt för sig när han lät köparen göra mycket själv, men alla kan/vill inte göra det.

Sätter man dit en huv senare, så har man inte lika stor nytta av den, som Fräsen skriver.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Det var i princip bara borrningen av vinklarna och komplettering av glappfri mutter som jag inte gjorde.
Jag hade en måttsatt ritning av vinlkarna, och borra några hål bör väl alla som skaffar en cncfräs klara av?

Håller du med ritningar så tror jag köparen kan borra en del hål om det gör skillnad i priset, det är trots allt en byggsats.

Du kanske kan ha två olika kit, ett helt färdigt, bara och montera och ett med en del saker kvar att göra som man kan göra hemma utan cnc-fräs men enkla verktyg som alla har.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Som sagt var så är det inte bara priset. Efter 210 vinklar med 6 hål i varje så var jag så trött på skiten, så aldrig mer igen. :D
Sen var det 105 glappfria muttrar, massa bultar å skruvar som skulle räknas upp + + + +
Användarvisningsbild
petterp

Inlägg av petterp »

Jag tycker lådmodellen är mest intressesant i mina ögon, pga att man är belägen i lägenhet.

jojje > Vad kommer kalaset att sluta på? och när tror du att du kommer börja sälja den?

//frågvisa petter :)
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

>>Efter 210 vinklar med 6 hål i varje så var jag så trött på skiten, så aldrig mer igen.

Var det inte minst lika drygt att fräsa ut 70 gavlar till syrrorna? 210 vinklar går fort med en bra fixtur i pelarborrmaskin...
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Eftersom det här är en grundläggande frågetråd om konstruktionen så vet jag inte vilka komponenter som kommer att ingå.
Så nåt pris är snudd på omöjligt att ge så här tidigt, plus när den blir klar. Jag hoppas så fort som möjligt. :D

All MDF tog längre tid att fräsa, men det var fräsen som gjorde jobbet. Vinklarna gjorde jag i min Jula-borr/fräs.
Eftersom den hela tiden gled några tiondelar, så blev det flera milimeter före jag märkte att det kom snett.
Det går inte att skruva fast "borrhuvudet" eftersom pelaren är rund. Sen var det i väntans tider på gavlarna jag borrade.

Fast att det ser mera omfattande ut att "krångla" till det i MDF, så blir det lättare för mig.
Jag lägger upp en skiva på fräsen, går därifrån å stänger dörren å pyssnar med nåt annat.
Det hörs ganska väl iaf när den fräst färdigt. Går stålet av, hör man också att det blir helt annat ljud.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Det man undrar allra mest är vad den ska kallas... ska du spinna vidare på familjetemat med systrar? Eller byta till något helt annat tema då det kanske kommer ännu fler fräsar i framtiden? Spänningen är olidlig.
Användarvisningsbild
Jeppsson
EF Sponsor

Inlägg av Jeppsson »

jojje, det känns som att många litar på dig när det gäller konstruktion och du måste ha många förslag på förbättringar och veta vad som fungerar bra efter din förra syster!

Jag tycker att det måste ingå någon typ av lagerlösning i paketet då du kommer att konstrurera Systern för en typ av lager och då kanske det kan vara lite svårt för köparen att få tag i samma som hon är byggd för. Sen misstänker jag att det blir biligare med ett storköp istället för att 35st köper själv.

Angående namn så kanske det är en "Instängd Syster"?
Användarvisningsbild
bachler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bachler »

Jag vill bara ge mitt stöd och jag kommer antagligen att köpa en när det är dax.
En fråga, för mig som är lite novis på dethär med CNC, är precisionen så hög att man kan göra kretskort i fräsen? Det tror jag att jag skulle använda den till rätt mycket. En annan fråga är väl hur "grova" saker man kan fräsa, tex. delar till bilar eller liknande. ex. fäste till generator eller någon annan del som är lite "grövre", kanske inte bästa exemplet men ni kanske får en uppfattning av vad jag tänker på. Eller det kanske går helt utmärkt, bara man kör "långsamt" så att säga.

Keep up the good work jojje.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Så länge du gör dina bildelar av trä eller plast så går det...
Skriv svar