vad händer om man använder en batteriladdare för syrafyllda blybatterier som inte ska användas på ett underhållsfritt på ett blybatteri som är syrafyllt och underhållsfritt??
//L-inu-s
fundering om laddare till bilbatteri
Re: fundering om laddare till bilbatteri
Har för mig att syrafyllda batterier tål högre laddspänning. Det betyder att i slutet av laddcykeln kan ditt batteri drabbas av överladdning med följd att säkerhetsventilen löser ut och då får syra över allt. Skillnaden är just att de öppna batterierna kokar bort vatten i luften, sedan får man fylla på...
Re: fundering om laddare till bilbatteri
Är det en klassisk laddare med trafo, likriktarbrygga och ett seriemotstånd (och termosäkring) så hävdar jag bestämt att de är inte bra för någon typ av batteri egentligen - att den används på gamla batterier med proppar är för att dessa batterier är stryktåliga - inte att dessa laddare är bra för dessa och skyddsmekanismen för gamla proppbatterier vid överspänning som dessa laddare ger i slutfasen av laddningen är just genom att kunna gasa och dumpa överskottsenergi den vägen (genom att bilda syre och vätgas som vädras bort)
MF-batterier (MF = maintain free) som numera säljs överallt (och proppbatter är allt mer sällsynt utom för stora lastbils och traktorbatterier) är egentligen byggda på samma sätt som proppbatterier med skvalpande syra (skvalpar det inte så är det antingen AGM eller gelbatterier - och det sistnämda är väldigt känslig för överladdning) men har inte proppar som släpper ut bildade gaser (förrän vid kraftigare tryck och en nödventil pyser) utan har en liten metallegeringskloss i varje cell som rekombinerar den fria vätgasen och syrgasen till vatten igen. Haken med denna arragemang är att klossen bara kan rekombinera viss mängd vätgas och syrgas per tid och med oreglerad laddare som ovan så producerar det mer väte och syre på kort tid och rekombineringsklossen hinner inte med när batteriet börja bli fulladdad, det blir övertryck och det pyser ut i nödventilen med vattenförlust (i form av vätga och syre) som följd - vatten som inte kan fyllas på igen!
bilgeneratorer och annat som laddar med iofs. väldigt stor strömstyrka om batteriet vill ta emot det - har spänningsregulator som ser till att spänningen inte är över 14.4 Volt (batteriets gasningsspänning) medans en oreglerad laddare som ovan pumpar på med ström även när spänningen är över 15 - 15.5 Volt och batteriet 'kokar' av bildade väte och och syret.
Varje ampertimme som inte tas emot batteriet producerar ca 22 liter vätgas och 11 liter syrgas och 18 gram vattenförlust - per cell och timme om gasningen sker med 100% verkningsgrad - i verkligheten betydligt mindre (då en del ändå hinner rekombineras) men ändå mycket. - att låta en oreglerad laddare stå och puttra på 0.5 ampere (i fulladdad läge) i ett par dar extra kan göra att flera dl vatten försvinner ur batteriet i form av utläckande vätgas och syrgas - vatten som inte kan fyllas på igen på en MF-batteri. dessutom gör 'kokandet' att batteriplattorna korriderar väldigt fort.
AGM-batterier tål överladdning betydligt bättre då det är själva blyplattorna som rekombinerar för att gaserna lätt kan flytta sig mellan plattorna genom glasullen samt har väldigt stora reaktionsytor - många av dessa tom. rekomenderas att laddas till 15 - 15.5 Volt vid cyklisk drift, men även här är överladdning under lång tid inte bra - inte så mycket för vattenförlusten skull men plattorna korriderar fort vid spänningar över 13.8 Volt.
MF-batterier (MF = maintain free) som numera säljs överallt (och proppbatter är allt mer sällsynt utom för stora lastbils och traktorbatterier) är egentligen byggda på samma sätt som proppbatterier med skvalpande syra (skvalpar det inte så är det antingen AGM eller gelbatterier - och det sistnämda är väldigt känslig för överladdning) men har inte proppar som släpper ut bildade gaser (förrän vid kraftigare tryck och en nödventil pyser) utan har en liten metallegeringskloss i varje cell som rekombinerar den fria vätgasen och syrgasen till vatten igen. Haken med denna arragemang är att klossen bara kan rekombinera viss mängd vätgas och syrgas per tid och med oreglerad laddare som ovan så producerar det mer väte och syre på kort tid och rekombineringsklossen hinner inte med när batteriet börja bli fulladdad, det blir övertryck och det pyser ut i nödventilen med vattenförlust (i form av vätga och syre) som följd - vatten som inte kan fyllas på igen!
bilgeneratorer och annat som laddar med iofs. väldigt stor strömstyrka om batteriet vill ta emot det - har spänningsregulator som ser till att spänningen inte är över 14.4 Volt (batteriets gasningsspänning) medans en oreglerad laddare som ovan pumpar på med ström även när spänningen är över 15 - 15.5 Volt och batteriet 'kokar' av bildade väte och och syret.
Varje ampertimme som inte tas emot batteriet producerar ca 22 liter vätgas och 11 liter syrgas och 18 gram vattenförlust - per cell och timme om gasningen sker med 100% verkningsgrad - i verkligheten betydligt mindre (då en del ändå hinner rekombineras) men ändå mycket. - att låta en oreglerad laddare stå och puttra på 0.5 ampere (i fulladdad läge) i ett par dar extra kan göra att flera dl vatten försvinner ur batteriet i form av utläckande vätgas och syrgas - vatten som inte kan fyllas på igen på en MF-batteri. dessutom gör 'kokandet' att batteriplattorna korriderar väldigt fort.
AGM-batterier tål överladdning betydligt bättre då det är själva blyplattorna som rekombinerar för att gaserna lätt kan flytta sig mellan plattorna genom glasullen samt har väldigt stora reaktionsytor - många av dessa tom. rekomenderas att laddas till 15 - 15.5 Volt vid cyklisk drift, men även här är överladdning under lång tid inte bra - inte så mycket för vattenförlusten skull men plattorna korriderar fort vid spänningar över 13.8 Volt.
Re: fundering om laddare till bilbatteri
Det är den här det hela handlar om http://www.biltema.se/products/producti ... mId=154421
-
- Inlägg: 7008
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: fundering om laddare till bilbatteri
Lägg till en del pengar och få en bättre laddare istället.
http://www.jula.se/batteriladdare-zafir ... -ah-129790
http://www.jula.se/batteriladdare-zafir ... -ah-129791
http://www.jula.se/batteriladdare-zafir ... -ah-129790
http://www.jula.se/batteriladdare-zafir ... -ah-129791
Re: fundering om laddare till bilbatteri
14.4V är väl under vissa kontrollerade former. Vid långtidsladdning (underhållsladdning) så är det väl 13.8V som rekomenderas. Minns jag fel? Eller är det olika för olika batterityper?xxargs skrev:bilgeneratorer och annat som laddar med iofs. väldigt stor strömstyrka om batteriet vill ta emot det - har spänningsregulator som ser till att spänningen inte är över 14.4 Volt (batteriets gasningsspänning) medans en oreglerad laddare som ovan pumpar på med ström även när spänningen är över 15 - 15.5 Volt och batteriet 'kokar' av bildade väte och och syret.
Blybatterier laddas ju rätt enkelt med konstantspännings-nätagg (som tål att batteriet är inkopplat även när man bryter nätspänningen). Jag har för mig att jag laddade batterier förr med en 78S12 (2A-varianten av 12V-stabb) och ett par dioder (eller var det motstånd) för att höja upp spänningen till 13.8V....
Re: fundering om laddare till bilbatteri
när det gäller AGM-telekombatterier så brukar man säga:
13.8 Volt för snabb återladdning men bara ca 3 år livslängd (plattorna korriderade sakta)
13.6 Volt och med längre återladdningstid (typ ett dygn) och man förväntar livsläng runt 5 år.
13.4 Volt med lång återladdningstid (ett par dygn) och med viss risk för sulfatisering, men livslängden är en bit över 5 år - kanske tom. uppåt 10 år.
Har en Varta 36 Ah från 1988 som det fortfarande är i stort sett full fräs, full kapacitet utan synliga svälltedenser ännu. Verkar som att om man vill ha lång hållbarhet på AGM-batterier så skall dom förvaras oanslutna, inte för varmt och laddningskontroll typ 1 ggr per år och verkar klara sig bättre på den hanteringen än att tex. underhållsladdas kontinuerligt på 13.4 Volt...
78S12 där kretsen jord satt i serie med en diod + en ganska lågohmig potentiometer är en ganska vanlig syn i larmaläggningar mm. deras laddsystem - även mascot-agg med justerbar utspänning körde med den lösningen.
13.8 Volt för snabb återladdning men bara ca 3 år livslängd (plattorna korriderade sakta)
13.6 Volt och med längre återladdningstid (typ ett dygn) och man förväntar livsläng runt 5 år.
13.4 Volt med lång återladdningstid (ett par dygn) och med viss risk för sulfatisering, men livslängden är en bit över 5 år - kanske tom. uppåt 10 år.
Har en Varta 36 Ah från 1988 som det fortfarande är i stort sett full fräs, full kapacitet utan synliga svälltedenser ännu. Verkar som att om man vill ha lång hållbarhet på AGM-batterier så skall dom förvaras oanslutna, inte för varmt och laddningskontroll typ 1 ggr per år och verkar klara sig bättre på den hanteringen än att tex. underhållsladdas kontinuerligt på 13.4 Volt...
78S12 där kretsen jord satt i serie med en diod + en ganska lågohmig potentiometer är en ganska vanlig syn i larmaläggningar mm. deras laddsystem - även mascot-agg med justerbar utspänning körde med den lösningen.