Elektriskt styrd koppling/clutch?
Elektriskt styrd koppling/clutch?
Är det någon som har trixat med en elektriskt styrd koppling (koppling som i clutch)?
Jag har för mig att AC-pumpar på bilar har elektriskt styrd koppling, är det någon som har meckat med en sådan? (eller något liknande)
Jag skulle behöva en dylik funktion i ett projekt för att koppla in en växlad motor när andan faller på och lika snabbt koppla loss den. Det handlar om en autopilot som enkelt måste kunna släppa taget om ratten/rodret.
Leif...
Jag har för mig att AC-pumpar på bilar har elektriskt styrd koppling, är det någon som har meckat med en sådan? (eller något liknande)
Jag skulle behöva en dylik funktion i ett projekt för att koppla in en växlad motor när andan faller på och lika snabbt koppla loss den. Det handlar om en autopilot som enkelt måste kunna släppa taget om ratten/rodret.
Leif...
Senast redigerad av Gimbal 20 april 2005, 15:53:24, redigerad totalt 1 gång.
Fy Fagge, uppmana till brott bara så där!!
Nej, men det är nog det enklaste/billigaste. AC-pumpens koppling består av en "löst" upphängd elektromagnet och när den får ström fastnar den på remskivan och allt börjar snurra. Vet dock ej hur mycket effekt den klarar att överföra men jag kan tänka mig att AC-pumpen stjäl en eller ett par hästkrafter från motorn så det kan ju vara ett riktmärke iallafall. Dock för att koppla autopiloten av och på borde det fungera lysande!
/Magnus

Nej, men det är nog det enklaste/billigaste. AC-pumpens koppling består av en "löst" upphängd elektromagnet och när den får ström fastnar den på remskivan och allt börjar snurra. Vet dock ej hur mycket effekt den klarar att överföra men jag kan tänka mig att AC-pumpen stjäl en eller ett par hästkrafter från motorn så det kan ju vara ett riktmärke iallafall. Dock för att koppla autopiloten av och på borde det fungera lysande!
/Magnus
Snabba svar, trevligt.
Ett problem kan vara att det blir för klumpigt storleksmässigt. Hur sjutton strömsätter de spolen om den snurrar med remskivan? släpskor?
En annan variant vore att koppla in en motor med mycket liten utväxling så att den ändå går hyfsat lätt att dra runt manuellt. Men då krävs ett snabbare servosystem bara för att styra motorn, inte heller så bra.
En tredje variant, som jag gillar bäst men nästan övergett, vore en hydraulpump som kan pumpa åt båda hållen samt håller trycket (åtminstonde hyffsat) vid stillastående. (Rodret jag tänkt mig styra är hydraulstyrt). Men de pumpar jag hittat som klarar detta kostar skjortan och lite till. Så om någon vet var man skall leta efter dylika djur så tipsa gärna.
Leif...
Ett problem kan vara att det blir för klumpigt storleksmässigt. Hur sjutton strömsätter de spolen om den snurrar med remskivan? släpskor?
En annan variant vore att koppla in en motor med mycket liten utväxling så att den ändå går hyfsat lätt att dra runt manuellt. Men då krävs ett snabbare servosystem bara för att styra motorn, inte heller så bra.
En tredje variant, som jag gillar bäst men nästan övergett, vore en hydraulpump som kan pumpa åt båda hållen samt håller trycket (åtminstonde hyffsat) vid stillastående. (Rodret jag tänkt mig styra är hydraulstyrt). Men de pumpar jag hittat som klarar detta kostar skjortan och lite till. Så om någon vet var man skall leta efter dylika djur så tipsa gärna.
Leif...
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
De är starka..
Min ac-kompressor i min gamla 740 skar och kopplingen höll emot så att drivremmarna brann av... Dubbla remmar i god kondition. Precis samma typ av koppling använde vi på jobbet till en brandpump driven av ett vevaxeluttag på en TAMD121 och tror att den pumpen är på en 4-5kW mekanisk effekt, så det skall nog duga väldigt bra. Se om du kan tigga till dig en kopia på sprängskissen hur det ser ut hos lokala volvoverkstaden. Bara så att man vet innan man ger sig ut på skroten vad som egentligen är vad när man står med nosen under huven.
En orbitrol är kanske vad du behöver. Det finns olika orbitroler, dels de som håller fast kolven och de som låter kolven röra sig, när ratten står still.
För er som inte vet vad en orbitrol är så är det den del som sitter i änden på rattstången på truckar, ifall trucken har hydraulisk styrning.
/Magnus
För er som inte vet vad en orbitrol är så är det den del som sitter i änden på rattstången på truckar, ifall trucken har hydraulisk styrning.
/Magnus
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Det krävs en hel del kraft
Och en annan nackdel med stöddiga stegmotorer kan vara att det äter ganska mycket ström även när de står still och ström kan vara en bristvara i båtar. Linjära ställdon använder man ibland för att koppla på rorkulten i båtar som har det. Var inte autohelms orginal på det viset ? Och så häktade man av den när inte ville att den skulle styra åt en.
Smyg in på någon sida där de gör autopiloter och se hur de har gjort. Undrar hur mycket ström ac-kopplingen drar, den matades med relä vet jag iaf, men det kan betyda allt mellan 0,5 och 30A... Försök ta reda på det så att du vet innan du bestämmer dig, fast du har kanske gott om ström ?
Smyg in på någon sida där de gör autopiloter och se hur de har gjort. Undrar hur mycket ström ac-kopplingen drar, den matades med relä vet jag iaf, men det kan betyda allt mellan 0,5 och 30A... Försök ta reda på det så att du vet innan du bestämmer dig, fast du har kanske gott om ström ?
Ja orbitrol heter det kanske, rattpump skulle man väl annars kunna kalla det, hursomhelst en sådan skulle sitta fint. Går man till en båtfirma får man dock veva fram runt 40st hundralappar för en dylik pjäs och det är lite för mycket för min smak.
Går man till samma båtfirma och vill ha en hydraulpump för autopilot så får man slanta upp 16000 vilket inte heller känns aktuellt.
Ström har jag väl skapligt på båten då det är en snipa och autopiloten endast behövs med motorn igång, men därmed inte sagt att jag vill bränna hur mycket kräm som helst.
Allra helst vill jag ju gå via en hydraulpump eftersom jag då kan koppla in mig helt "osynligt", i det andra fallet så får det bli någon form av remskiva innanför ratten.
Att koppla på rorkulten vill jag inte. Den är löstagbar och sitter normalt inte på.
Svår nöt detta.
Leif...
Går man till samma båtfirma och vill ha en hydraulpump för autopilot så får man slanta upp 16000 vilket inte heller känns aktuellt.
Ström har jag väl skapligt på båten då det är en snipa och autopiloten endast behövs med motorn igång, men därmed inte sagt att jag vill bränna hur mycket kräm som helst.
Allra helst vill jag ju gå via en hydraulpump eftersom jag då kan koppla in mig helt "osynligt", i det andra fallet så får det bli någon form av remskiva innanför ratten.
Att koppla på rorkulten vill jag inte. Den är löstagbar och sitter normalt inte på.
Svår nöt detta.
Leif...
Pumpa åt båda hållen? Löser man inte det med lite ventiler istället? 12 å 24V hydraulpumpar sitter det i lastbilar till bakgavellyften, sådana paket borde man kunna hitta nästan gratis på skroten.. Å då får man ett par ventiler med också..Gimbal skrev:Snabba svar, trevligt.
En tredje variant, som jag gillar bäst men nästan övergett, vore en hydraulpump som kan pumpa åt båda hållen samt håller trycket (åtminstonde hyffsat) vid stillastående. (Rodret jag tänkt mig styra är hydraulstyrt). Men de pumpar jag hittat som klarar detta kostar skjortan och lite till. Så om någon vet var man skall leta efter dylika djur så tipsa gärna.
Leif...
Om nu detta var till någon hjälp...
fanns i bihabs surplusdel
CLUTCH DRIVE
BH-5335 44:00 CLUTCH DRIVE Static Torque 5LB. Axelkoppling , frikopplingsbroms
med magnetisklåsning . Sammanfogar två 6,35 Æ axlar när magneten matas
med 28Vdc. Bryts strömmen frikopplas utgående axel.
Data spole 130-145 ohm 0,216A vid 28Vdc . Kan även användas som broms
CLUTCH DRIVE
BH-5335 44:00 CLUTCH DRIVE Static Torque 5LB. Axelkoppling , frikopplingsbroms
med magnetisklåsning . Sammanfogar två 6,35 Æ axlar när magneten matas
med 28Vdc. Bryts strömmen frikopplas utgående axel.
Data spole 130-145 ohm 0,216A vid 28Vdc . Kan även användas som broms
- bengt-re
- EF Sponsor
- Inlägg: 4829
- Blev medlem: 4 april 2005, 16:18:59
- Skype: bengt-re
- Ort: Söder om söder
- Kontakt:
Vilken go pryl !
Att den drog så lite ström förvånade mig, men iofs vid 24 v... Blir en dc-dc då.. Det hade jag i min snipa för att driva vhf med