Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Det här fordonet är inte jämförbart med en cykel. Massan är högre och hastigheten är högre. Det är en motorcykel. En cykel bromsar man mycket sällan jämfört med en motorcykel, och det är sällan man bromsar från hög hastighet. Konventionella cykelbromsar kommer naturligtvis inte vara dugliga för annat än korta testrundor. Hur fort pappa cyklar utan använda bromsarna är inte relevant.
-
- Inlägg: 6487
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Definitivt ingen motorcykel. En motorcykel har inte trampor och definitivt inte motorn på packethållarens plats. Typisk cykel med trampor och allt, häftigare än alla de andra cyklar jag sett, måste jag medge.
Skivbromsar rekommenderas dock på alla snabba cyklar.
Skivbromsar rekommenderas dock på alla snabba cyklar.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
"squiz3r: Har du testat om det är jobbigt att sitta på den med batterierna mellan benen?
Japp, inga problem än så länge, då batteripacket bara är 13cm brett i nuläget."
Ja, 13cm mellan benen är inget problem. Speciellt när "paketet" sitter så långt fram.
Japp, inga problem än så länge, då batteripacket bara är 13cm brett i nuläget."
Ja, 13cm mellan benen är inget problem. Speciellt när "paketet" sitter så långt fram.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Saxat från transportstyrelsen:
Ni har alltså fel båda två. Det är en moped.En cykel med elassistans räknas som cykel om den är konstruerad på följande sätt:
* Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbackar och i stark motvind.
* Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim
* Motorns nettoeffekt får vara högst 250 watt.
Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet anses vara motordrivet, närmare bestämt en moped.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Men en moped får ju bara gå i 25/30/45 km/h samt (vad jag minns) ha max 3 kW effekt.
Jag tycker att det är jätteroligt att följa projektet. Att köra utan ordentliga bromsar går säkert utmärkt en stund med skärpt koncentration. Jag tror hojen kommer kunna gå snabbare än vad man får köra på en svensk motorväg.
Jag tycker att det är jätteroligt att följa projektet. Att köra utan ordentliga bromsar går säkert utmärkt en stund med skärpt koncentration. Jag tror hojen kommer kunna gå snabbare än vad man får köra på en svensk motorväg.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Intressanta diskussioner nu...
I väntan på roliga uppdateringar från Fagge.
Hur som helst är detta bestämt inte en moped, kanske något som borde klassas som motorcykel. Fast den skulle aldrig kunna registreras som motorcykel. Det är alltså inget man får använda i trafik.
Men för att fylla i diskussionerna om bromsar så hade jag gärna sett detta bygge på en DH-cykel med ram och hjul gjorda för riktigt tuffa tag och med en skivbroms fram.
I väntan på roliga uppdateringar från Fagge.
Hur som helst är detta bestämt inte en moped, kanske något som borde klassas som motorcykel. Fast den skulle aldrig kunna registreras som motorcykel. Det är alltså inget man får använda i trafik.
Men för att fylla i diskussionerna om bromsar så hade jag gärna sett detta bygge på en DH-cykel med ram och hjul gjorda för riktigt tuffa tag och med en skivbroms fram.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Oavsett vilket...
Bygg den så att det inte syns att det sitter en motor där bak... En snygg packbox eller nåt kan väl dölja det mesta?
Uppgradera bromsarna så att DU är nöjd och känner att du har kontroll. Testa dem iförd ordentlig säkerhetsutrustning.
Låtsas som att det regnar när nån tycker att generatorn till ditt cykellyse låter förvånansvärt mycket.
Kör så att det ryker.
Bygg den så att det inte syns att det sitter en motor där bak... En snygg packbox eller nåt kan väl dölja det mesta?
Uppgradera bromsarna så att DU är nöjd och känner att du har kontroll. Testa dem iförd ordentlig säkerhetsutrustning.
Låtsas som att det regnar när nån tycker att generatorn till ditt cykellyse låter förvånansvärt mycket.
Kör så att det ryker.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Hmmm..... Man måste väl inte köra i 200km/h med den? Även om den "råkar" ha 15 hästar så GÅR det att ta det lite lugnt.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26308
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Det är lite förhastade avgöranden här huruvida det är en cykel, moped eller motorcykel...
Mindmapper:
"En motorcykel har inte trampor och definitivt inte motorn på packethållarens plats. Typisk cykel med trampor och allt"
Motorns placering och om fordonet har trampor eller inte avgör inte vad det är för typ av fordon.
I det här fallet gäller alltså inte tesen "Om det låter som en anka och rör sig som en anka, så är det en anka".
Zeylon:
"Ni har alltså fel båda två. Det är en moped."
Nja, du missar en grej. Visserligen står det:
"Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet
anses vara motordrivet, närmare bestämt en moped."
Men då får man titta vidare på om Fagges fordon uppfyller kriterierna för en moped,
eller om den uppfyller kriterierna för att benämnas lätt motorcykel, motorcykel, rymdraket, osv..
Nu är ju inte Fagges maskin färdig eller fullt testad än, så än så länge är det svårt att säga
något om bruttoeffekt, hastighet, vikt, mm, och därmed också vilken typ av fordon det är.
Däremot går det alldeles utmärkt att redan nu säga:
Rysligt trevligt projekt! Mycket snyggt byggt!
Jag längtar till filmerna.
Mindmapper:
"En motorcykel har inte trampor och definitivt inte motorn på packethållarens plats. Typisk cykel med trampor och allt"
Motorns placering och om fordonet har trampor eller inte avgör inte vad det är för typ av fordon.
I det här fallet gäller alltså inte tesen "Om det låter som en anka och rör sig som en anka, så är det en anka".
Zeylon:
"Ni har alltså fel båda två. Det är en moped."
Nja, du missar en grej. Visserligen står det:
"Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet
anses vara motordrivet, närmare bestämt en moped."
Men då får man titta vidare på om Fagges fordon uppfyller kriterierna för en moped,
eller om den uppfyller kriterierna för att benämnas lätt motorcykel, motorcykel, rymdraket, osv..
Nu är ju inte Fagges maskin färdig eller fullt testad än, så än så länge är det svårt att säga
något om bruttoeffekt, hastighet, vikt, mm, och därmed också vilken typ av fordon det är.
Däremot går det alldeles utmärkt att redan nu säga:
Rysligt trevligt projekt! Mycket snyggt byggt!
Jag längtar till filmerna.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Vad vi med säkerhet kan fastställa är att det inte är en cykel i lagens mening.
Jag tänkte inte på att effekten är så hög att den kan klassas som motorcykel...
Efter vad jag har lyckats googla fram så är det som följer:
(Notera att det är motoreffekten som avses och inte effekten på hjulet)
Effekt <=4kW ---> Moped klass 1
Effekt <=11kW ---> Lätt motorcykel
Effekt >11kW ---> Tung motorcykel
Rymdraket finns det mig veterligen ingen klass för motorfordon som heter.
Eftersom Fagge säger på sidan 10 att han räknar med att få ut 10800W ur motorn så klarar han men nöd och näppe gränsen för lätt motorcykel.
Nu är väl det här bara ett rent hypotetiskt resonemang eftersom den knappast kommer att reggas i vilket fall som helst...
Jag instämmer med Jimmy - jag längtar efter att se den "in action".
Jag tänkte inte på att effekten är så hög att den kan klassas som motorcykel...
Efter vad jag har lyckats googla fram så är det som följer:
(Notera att det är motoreffekten som avses och inte effekten på hjulet)
Effekt <=4kW ---> Moped klass 1
Effekt <=11kW ---> Lätt motorcykel
Effekt >11kW ---> Tung motorcykel
Rymdraket finns det mig veterligen ingen klass för motorfordon som heter.
Eftersom Fagge säger på sidan 10 att han räknar med att få ut 10800W ur motorn så klarar han men nöd och näppe gränsen för lätt motorcykel.
Nu är väl det här bara ett rent hypotetiskt resonemang eftersom den knappast kommer att reggas i vilket fall som helst...
Jag instämmer med Jimmy - jag längtar efter att se den "in action".
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Spelar det någon roll vad fordonet kallas "i lagens mening"?
Hur man än vrider och vänder på det kommer nog besten att vara olaglig!
Hur man än vrider och vänder på det kommer nog besten att vara olaglig!
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Fagge monterar ju ändå ett staket runt sin hoj (som alltid följer med såklart) och därmed kör han alltid på inhägnat område
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Fint projekt.
Mycket fina bilder med.
Jag bygger en packmoppe istället med back och stötdämpare och skivbromsar runt om. Vill att det ska låta brum brum.
Om din elmotor inte räcker till finns ju annars en hjälp raket från något Hercules plan dom anv när dom startar från kort landningsbana.
Är några som har testat. Fast dom hade inte fallskärm....
Mycket fina bilder med.
Jag bygger en packmoppe istället med back och stötdämpare och skivbromsar runt om. Vill att det ska låta brum brum.
Om din elmotor inte räcker till finns ju annars en hjälp raket från något Hercules plan dom anv när dom startar från kort landningsbana.
Är några som har testat. Fast dom hade inte fallskärm....
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
För att cykeln ska bli godkänd så krävs tydligen följande:
(1)En cykel med elassistans räknas som cykel om den är konstruerad på följande sätt:
* Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbackar och i stark motvind.
Moment eller trycket på pedalerna måste kunna kännas av. Momentavkännare på drivande axel, primär eller sekundär, är rätt svårt. Trycket på tramporna är också svårt att tillämpa i praktiken (lastceller?). Att mäta dragpålastningen på kedjan är inte heller lätt. Återstår bara ett enkelt sätt: ett fjäderbelastat drev mot kedjan som åker upp vid ökat moment, kan läsas av med tex. en skjutpotentiometer. (*)
(2)* Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim (*)
(3)* Motorns nettoeffekt får vara högst 250 watt. (*)
(*) En fråga om situation. Vid kontroll måste dessa krav uppfyllas. I praktiken är det en fråga om mjukvara för en mikrokontroller. De kan inte bevisa att du inte har trampat som en galning för att komma upp i 60km/h och provar de din cykel så ställer du om kontrollern till "lagligt läge".
(1)En cykel med elassistans räknas som cykel om den är konstruerad på följande sätt:
* Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbackar och i stark motvind.
Moment eller trycket på pedalerna måste kunna kännas av. Momentavkännare på drivande axel, primär eller sekundär, är rätt svårt. Trycket på tramporna är också svårt att tillämpa i praktiken (lastceller?). Att mäta dragpålastningen på kedjan är inte heller lätt. Återstår bara ett enkelt sätt: ett fjäderbelastat drev mot kedjan som åker upp vid ökat moment, kan läsas av med tex. en skjutpotentiometer. (*)
(2)* Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim (*)
(3)* Motorns nettoeffekt får vara högst 250 watt. (*)
(*) En fråga om situation. Vid kontroll måste dessa krav uppfyllas. I praktiken är det en fråga om mjukvara för en mikrokontroller. De kan inte bevisa att du inte har trampat som en galning för att komma upp i 60km/h och provar de din cykel så ställer du om kontrollern till "lagligt läge".
-
- Inlägg: 6487
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
I det här fallet är det inte frågan om vilken cykel som helst! Det ser man redan på rubriken. I tråden i övrigt tycker jag mig nästan ana att reglementet inte är det primära.
Tror nog att Fagge går på tesen "Om det ser ut som en cykel och har pedaler som en cykel, så är det en cykel".
Undra om du inte har lite fel där! I det här fallet är det nog TS som har tolkningsföreträde.JimmyAndersson skrev:I det här fallet gäller alltså inte tesen "Om det låter som en anka och rör sig som en anka, så är det en anka".
Tror nog att Fagge går på tesen "Om det ser ut som en cykel och har pedaler som en cykel, så är det en cykel".