Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Berätta om dina pågående projekt.
bearing
Inlägg: 11340
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av bearing »

Det här fordonet är inte jämförbart med en cykel. Massan är högre och hastigheten är högre. Det är en motorcykel. En cykel bromsar man mycket sällan jämfört med en motorcykel, och det är sällan man bromsar från hög hastighet. Konventionella cykelbromsar kommer naturligtvis inte vara dugliga för annat än korta testrundor. Hur fort pappa cyklar utan använda bromsarna är inte relevant.
Mindmapper
Inlägg: 6487
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Mindmapper »

Definitivt ingen motorcykel. En motorcykel har inte trampor och definitivt inte motorn på packethållarens plats. Typisk cykel med trampor och allt, häftigare än alla de andra cyklar jag sett, måste jag medge. :tumupp:

Skivbromsar rekommenderas dock på alla snabba cyklar.
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Fräsen »

"squiz3r: Har du testat om det är jobbigt att sitta på den med batterierna mellan benen?
Japp, inga problem än så länge, då batteripacket bara är 13cm brett i nuläget.
"

Ja, 13cm mellan benen är inget problem. Speciellt när "paketet" sitter så långt fram.
Användarvisningsbild
zeylon
Inlägg: 114
Blev medlem: 12 september 2007, 12:59:03
Ort: Oskarshamn

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av zeylon »

Saxat från transportstyrelsen:
En cykel med elassistans räknas som cykel om den är konstruerad på följande sätt:
* Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbackar och i stark motvind.
* Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim
* Motorns nettoeffekt får vara högst 250 watt.
Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet anses vara motordrivet, närmare bestämt en moped.
Ni har alltså fel båda två. Det är en moped.
bearing
Inlägg: 11340
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av bearing »

Men en moped får ju bara gå i 25/30/45 km/h samt (vad jag minns) ha max 3 kW effekt.

Jag tycker att det är jätteroligt att följa projektet. Att köra utan ordentliga bromsar går säkert utmärkt en stund med skärpt koncentration. Jag tror hojen kommer kunna gå snabbare än vad man får köra på en svensk motorväg.
Frod
Inlägg: 43
Blev medlem: 13 januari 2006, 10:52:46
Ort: Bollnäs

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Frod »

Intressanta diskussioner nu...
I väntan på roliga uppdateringar från Fagge.

Hur som helst är detta bestämt inte en moped, kanske något som borde klassas som motorcykel. Fast den skulle aldrig kunna registreras som motorcykel. Det är alltså inget man får använda i trafik.

Men för att fylla i diskussionerna om bromsar så hade jag gärna sett detta bygge på en DH-cykel med ram och hjul gjorda för riktigt tuffa tag och med en skivbroms fram.
Användarvisningsbild
Samuelf
Inlägg: 87
Blev medlem: 11 november 2009, 00:30:41
Ort: Linköping

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Samuelf »

Oavsett vilket...

Bygg den så att det inte syns att det sitter en motor där bak... En snygg packbox eller nåt kan väl dölja det mesta? ;)
Uppgradera bromsarna så att DU är nöjd och känner att du har kontroll. Testa dem iförd ordentlig säkerhetsutrustning.
Låtsas som att det regnar när nån tycker att generatorn till ditt cykellyse låter förvånansvärt mycket. ;)

Kör så att det ryker. ;)
sm7tjc
Inlägg: 399
Blev medlem: 23 mars 2008, 15:56:53
Ort: Anderstorp

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av sm7tjc »

Hmmm..... Man måste väl inte köra i 200km/h med den? Även om den "råkar" ha 15 hästar så GÅR det att ta det lite lugnt.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av JimmyAndersson »

Det är lite förhastade avgöranden här huruvida det är en cykel, moped eller motorcykel...

Mindmapper:
"En motorcykel har inte trampor och definitivt inte motorn på packethållarens plats. Typisk cykel med trampor och allt"

Motorns placering och om fordonet har trampor eller inte avgör inte vad det är för typ av fordon.
I det här fallet gäller alltså inte tesen "Om det låter som en anka och rör sig som en anka, så är det en anka". :)


Zeylon:
"Ni har alltså fel båda två. Det är en moped."

Nja, du missar en grej. Visserligen står det:
"Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet
anses vara motordrivet, närmare bestämt en moped."


Men då får man titta vidare på om Fagges fordon uppfyller kriterierna för en moped,
eller om den uppfyller kriterierna för att benämnas lätt motorcykel, motorcykel, rymdraket, osv.. :)

Nu är ju inte Fagges maskin färdig eller fullt testad än, så än så länge är det svårt att säga
något om bruttoeffekt, hastighet, vikt, mm, och därmed också vilken typ av fordon det är.

Däremot går det alldeles utmärkt att redan nu säga:
Rysligt trevligt projekt! Mycket snyggt byggt!
Jag längtar till filmerna. :)
Användarvisningsbild
zeylon
Inlägg: 114
Blev medlem: 12 september 2007, 12:59:03
Ort: Oskarshamn

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av zeylon »

Vad vi med säkerhet kan fastställa är att det inte är en cykel i lagens mening. :mrgreen:
Jag tänkte inte på att effekten är så hög att den kan klassas som motorcykel...
Efter vad jag har lyckats googla fram så är det som följer:
(Notera att det är motoreffekten som avses och inte effekten på hjulet)
Effekt <=4kW ---> Moped klass 1
Effekt <=11kW ---> Lätt motorcykel
Effekt >11kW ---> Tung motorcykel
Rymdraket finns det mig veterligen ingen klass för motorfordon som heter. :D

Eftersom Fagge säger på sidan 10 att han räknar med att få ut 10800W ur motorn så klarar han men nöd och näppe gränsen för lätt motorcykel.
Nu är väl det här bara ett rent hypotetiskt resonemang eftersom den knappast kommer att reggas i vilket fall som helst...

Jag instämmer med Jimmy - jag längtar efter att se den "in action".
laban12
Inlägg: 1199
Blev medlem: 17 april 2008, 16:01:56
Ort: Stockholm

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av laban12 »

Spelar det någon roll vad fordonet kallas "i lagens mening"?

Hur man än vrider och vänder på det kommer nog besten att vara olaglig! ;-)
v-g
EF Sponsor
Inlägg: 7875
Blev medlem: 25 november 2005, 23:47:53
Ort: Kramforce

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av v-g »

Fagge monterar ju ändå ett staket runt sin hoj (som alltid följer med såklart) och därmed kör han alltid på inhägnat område :D
Användarvisningsbild
GhostLT
Inlägg: 155
Blev medlem: 14 juli 2009, 18:16:22

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av GhostLT »

Fint projekt.
Mycket fina bilder med.

Jag bygger en packmoppe istället med back och stötdämpare och skivbromsar runt om. Vill att det ska låta brum brum.

Om din elmotor inte räcker till finns ju annars en hjälp raket från något Hercules plan dom anv när dom startar från kort landningsbana.
Är några som har testat. Fast dom hade inte fallskärm....
Fräsen
Inlägg: 1372
Blev medlem: 18 juli 2007, 17:15:26
Ort: Svedala

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Fräsen »

För att cykeln ska bli godkänd så krävs tydligen följande:

(1)En cykel med elassistans räknas som cykel om den är konstruerad på följande sätt:
* Elmotorn kopplas in när trycket på tramporna ökar, till exempel för att göra det lättare att trampa i uppförsbackar och i stark motvind.

Moment eller trycket på pedalerna måste kunna kännas av. Momentavkännare på drivande axel, primär eller sekundär, är rätt svårt. Trycket på tramporna är också svårt att tillämpa i praktiken (lastceller?). Att mäta dragpålastningen på kedjan är inte heller lätt. Återstår bara ett enkelt sätt: ett fjäderbelastat drev mot kedjan som åker upp vid ökat moment, kan läsas av med tex. en skjutpotentiometer. (*)

(2)* Motorn får endast förstärka kraften från tramporna och får inte ge något krafttillskott vid hastigheter över 25 km/tim (*)
(3)* Motorns nettoeffekt får vara högst 250 watt. (*)

(*) En fråga om situation. Vid kontroll måste dessa krav uppfyllas. I praktiken är det en fråga om mjukvara för en mikrokontroller. De kan inte bevisa att du inte har trampat som en galning för att komma upp i 60km/h och provar de din cykel så ställer du om kontrollern till "lagligt läge".
Mindmapper
Inlägg: 6487
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )

Inlägg av Mindmapper »

I det här fallet är det inte frågan om vilken cykel som helst! Det ser man redan på rubriken. I tråden i övrigt tycker jag mig nästan ana att reglementet inte är det primära. :vissla:
JimmyAndersson skrev:I det här fallet gäller alltså inte tesen "Om det låter som en anka och rör sig som en anka, så är det en anka". :)
Undra om du inte har lite fel där! I det här fallet är det nog TS som har tolkningsföreträde.
Tror nog att Fagge går på tesen "Om det ser ut som en cykel och har pedaler som en cykel, så är det en cykel". :humm:
Skriv svar