Mobira MD59 till 70cm?
Mobira MD59 till 70cm?
Hej! Jag funderar på att köpa en Mobira MD59 NMT 450 tele för att bygga om till 70cm.
Undrar om det är någon här som har gjort detta innan, eftersom det inte finns så överdrivet mkt information om det kvar på internet..?
Jag har förstått att man måste programmera om EPROMet och byta ut diplexern mot en PIN switch. Sen var det nog något mer, men som sagt har inte hittat så mkt bra info på nätet...
Undrar om det är någon här som har gjort detta innan, eftersom det inte finns så överdrivet mkt information om det kvar på internet..?
Jag har förstått att man måste programmera om EPROMet och byta ut diplexern mot en PIN switch. Sen var det nog något mer, men som sagt har inte hittat så mkt bra info på nätet...
Re: Mobira MD59 till 70cm?
Har kollat där ett tag nu, blir en del google translate...
Någon som har erfarenhet av denna NMT telefon, fungerar den bra på 70cm?
Någon som har erfarenhet av denna NMT telefon, fungerar den bra på 70cm?
Jag moddade en MD59 i början av 90 talet, och vad jag kommer ihåg så var det inga större problem. Radion är hyfsad och räcker länge till 70cm FM trafik. Om man jämför med en vanlig HAMpyts typ Yaseu eller Kenwood så är det väl bara användargränssnittet och funktionerna där som blir lite bökiga. Tyvärr så är det sä länge sedan jag gjorde jobbet och jag har den inte kvar så jag minns inte alla detaljer i modifieringen.
Lycka till/
Lycka till/
Nu har jag fått hem den...
PIN-switchen hade jag tänkt mig liknande denna. Bild
Som dioder till switchen hade jag tänkt mig dessa.
Koax till PIN-Switchen måste väl inte vara RG316? Borde väl gå med vilken som helst eller?
Dioderna jag har valt borde väl inte vara några problem eller?
Här skulle jag behöva lite hjälp...
Enligt instruktionerna så behöver jag även en Dummy Load/Power Meter.
Blir väl ett gäng kolytskiktsmotsånd, nån diod och kondensator eller vad det brukar vara...
Bilder på "Telefonen" kommer såsmåningom, och mer frågor också därtill
PIN-switchen hade jag tänkt mig liknande denna. Bild
Som dioder till switchen hade jag tänkt mig dessa.
Koax till PIN-Switchen måste väl inte vara RG316? Borde väl gå med vilken som helst eller?
Dioderna jag har valt borde väl inte vara några problem eller?
Här skulle jag behöva lite hjälp...
Enligt instruktionerna så behöver jag även en Dummy Load/Power Meter.
Blir väl ett gäng kolytskiktsmotsånd, nån diod och kondensator eller vad det brukar vara...
Bilder på "Telefonen" kommer såsmåningom, och mer frågor också därtill

Kan inte uttala mig om dioderna. Koaxen är säkert inte kritisk så länge karakteristiska impedansen är 50Ohm.
Angående Kolytskiktsmotstånd har jag för mig att resistansen bestäms bland annat med en spiralisering efter ytan. Det innebär för hög induktans på 434MHz. Så glöm dom. Hör med amatörer i din närhet om ingen har en riktig konstlast. Annars har Elfa bra effektmotstånd för ändamålet. Ex.vis 60-620-20 eller 60-623-27.
Edit: Hade inte tittat på dina referenser. Konstruktionen bygger delvis på impedanstransformation. Därför är inte bara impedans utan även utbredningshastighet viktig. Du kan använda en annan koax om du anpassar längden så att den blir exakt som i beskrivningen räknat i elektriska våglängder.
Angående Kolytskiktsmotstånd har jag för mig att resistansen bestäms bland annat med en spiralisering efter ytan. Det innebär för hög induktans på 434MHz. Så glöm dom. Hör med amatörer i din närhet om ingen har en riktig konstlast. Annars har Elfa bra effektmotstånd för ändamålet. Ex.vis 60-620-20 eller 60-623-27.
Edit: Hade inte tittat på dina referenser. Konstruktionen bygger delvis på impedanstransformation. Därför är inte bara impedans utan även utbredningshastighet viktig. Du kan använda en annan koax om du anpassar längden så att den blir exakt som i beskrivningen räknat i elektriska våglängder.
Såg att våghastigheten stod på ELFAs koaxer, såg även att de hade RG316, dock dyr som gatan.
Det blir jobbigt det där med dioderna...
Hade man haft en nätverksanalysator hade man ju kunnat testa och labba sig fram.
Bra att veta det där med motstånden, får bli ett sådant då...
Det blir jobbigt det där med dioderna...
Hade man haft en nätverksanalysator hade man ju kunnat testa och labba sig fram.
Bra att veta det där med motstånden, får bli ett sådant då...
Då fortsätter jag med min monolog här,
Jag har fått EPROMet programmerat av en vänlig själ här på forumet och jag kan nu använda telefonen som mottagare.
Trimmade in VCO så PLL låser sig också.
Jag har beställt detta (Länk) kretskort av en finne till PIN-Switchen, enklare så än att uppfinna hjulet en gång till.
För att få styrspänning till PIN-Switchen behöver jag denna (Länk) krets, och jag som inte är van vid spolar undrar hur jag ska linda 1µH RF-Choke?
Vad jag fick RF-Choke ifrån är denna guide här (Länk) med schema i ascii format.
Mer bilder kommer såsmåningom...
Jag har fått EPROMet programmerat av en vänlig själ här på forumet och jag kan nu använda telefonen som mottagare.
Trimmade in VCO så PLL låser sig också.
Jag har beställt detta (Länk) kretskort av en finne till PIN-Switchen, enklare så än att uppfinna hjulet en gång till.
För att få styrspänning till PIN-Switchen behöver jag denna (Länk) krets, och jag som inte är van vid spolar undrar hur jag ska linda 1µH RF-Choke?
Vad jag fick RF-Choke ifrån är denna guide här (Länk) med schema i ascii format.
Mer bilder kommer såsmåningom...