Slå på av förstärkare med audio-signal

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Slå på av förstärkare med audio-signal

Inlägg av orvar-e »

Jag vill med hjälp av audio signalen kunna slå på och av ett relä. Om signalen inte finns där inom säg 5 minuter så slås relät av. Är det nån som har en bra och fungerande lösning. Det skall vara till en förstärkare som ska stå i en tv-bänk med glasluckor, man vill ju inte hålla på o knäppa på och av förstärkaren manuellt det är på tok för drygt. :)

Det finns manöverspänning ±15V som ska sköta jobbet och alltid är på.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Slå på av förstärkare med audio-signal

Inlägg av psynoise »

En komperator som startar om en timerkrets borde fixa biffen. T.ex likriktare -> komperator -> 555 -> relä, där man startar om räkningen genom att laddar ur kondensatorn till 555:an med en transistor.
Användarvisningsbild
jonnorberg

Inlägg av jonnorberg »

Jag har byggt och testat den här.
Jag har ett caddat kretskort till den oxå.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Hur gjorde du hittade du på en sån där transistor eller tog du nån ersättning. Känns lite drygt att beställa en MTP3055 när jag har allt annat hemma. Kan det funka med en BC5x7 (BC547/557) och en extra diod typ 1N4148 mot basen för att förhindra att C4 laddar ur genom transistorn?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Varför krångla till det med BCxxx, ta en annan FET-transistor med låg tröskelspänningen (Vgs), borde finnas flertalet MOSFET-transistorer som passar ändamålet.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Men jag har ju inga FET-transistorer hemma.... :(
Får väl beställa då ........ :doubt: ... Är den här MTP3055 en vanlig FET-transistor, jag menar standard komponent som ex BC547 som alla känner till? Om det är nån ideé att beställa flera.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

klart det går att ersätta den med en bc.. det är snabbt gjort/labbat vad som passar. den ska ju bara öppna stänga.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Tycker det här med standardkomponenter är förlegat, kommer ut nya och bättre transistorer hela tiden, ta den som är billigast och lämpligast för ändamålet. Själv ogillar jag konstruktioner som använder dåliga komponenter som 2N3055 med flera.

Problemet som jag ser med en bipolär transistor är att det blir svårare att bestämma tidskonstanten eftersom man inte vet när den öppnas, dock skiljer Vgs en hel del mellan exemplar också. Tycker nog nästan att en 555:a är en bättre lösning.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Efter som jag såklart vart kort på en komponent av det förslag som jonnorberg gav så vart jag tvungen att utveckla en egen lösning.
Den vart riktigt känslig, känner av musik signalen från MP3-spelaren redan på lägsta nivå.
CA3240 är en riktigt nyttig komparator krets, använder den rätt ofta. :)

psynoise: Jag är inget stort fans av 555:an, tycker att den stökar till i matningsspänningen, brukar oftast undvika den om det går. :) ......

Bild

Den funkar på följande sätt, signal in genom R1 och R2 genom C2 riktas upp av D3. Sneglade lite på schemat jonnorberg länkade till och tyckte att 10k var lite för lite tänkte att man kan höra höger kanal i vänster.
Sedan går signalen in på op-förstärkaren och en del kommer att ladda upp C1 och hålla C1 laddad. Efter som C1 blir laddad så kommer det att uppstå skillnad i nivå mellan plus och minus ingången på OP:n. Skillnaden förstärks och laddar upp C4. RC kretsen C4 och R7 fungerar som en timer som med förstärkning från U1B och BC547B håller relät draget runt 5 minuter efter att signalen har försvunnit. R4 är tillför att slippa självsvänging. R9 för att mina relän är gjorda för 9 volt. C3 är en frekvens återmatning eller kompensering (eller vad det nu heter) ..... den dämpar tendensen till att In1 och In2 fungerar som radioantenner och drar relät vid beröring......... ni förstår nog.
R4 och R6 bilder spänningsdelare vilken spänningen på plus måste vara högre än för att det skall bli utsignal från U1B.
Användarvisningsbild
PHermansson
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av PHermansson »

Schemat Jonnorberg länkar till tycker jag funkar bra. Har varit i drift här i flera år, gott att slippa tänka på att slå av/på slutsteget.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Lustigt i vanliga fall brukar jag se LM1458 lite här o var, brukar vara den första kretsen jag får mellan fingrarna när jag letar i op-förstärkarsortimentlådan (puh) men inte när man behöver en. ....... :doubt:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Vart tvungen att ta fram en annan konstruktion då den första inte dög. version 1.3 ..... för den 1.2 dög inte heller.
Den sista versionen har begåvats med ett extra relä för att koppla bort ingången på förstärkaren. För annars när man stänger av förstärkaren så lägger den ut nån signal på lågnivån precis innan spänningen försvinner, och den signalen kände audiodetektorn av, och slog på förstärkaren igen, men så fanns det ingen signal kvar längre. Självsvängning ...... :( ..... så då fick det bli ett relä som skiljer ifrån signalen mellan audiodetektorn och förstärkaren.

Har kollat på schemat jonnorberg länkade till och kopierat några partier, tex en op-förstärkare istället för komparator som ingångssteg. LM356 fanns på hyllan så den fick duga.

Bild

Sedan har jag gjort en påslagsfördröjning på ca 6-7 sekunder, med C4 och R7, slippar höra det där knäppet som kommer när man slår på TV:n. Tyvärr är det nog svårt att slippa knäppet när man stänger av tv:n.
Förstärkningen på LM356:an är satt så hög att den känner av brus på ingången, på så vis spelar det inte roll hur låg volume man har på. Bruset finns ju bara där när TV:n är på. U1 och U1B är 3240 komparatorer.

Grejerna funkar klockisch nu.... :D
Senast redigerad av orvar-e 18 december 2009, 09:33:58, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

ser nu att det är lite fel ritat, reläna ska placeras ovanför transistorn så att plussen går in på relät först. .....
Skriv svar