Lågpassfilter för audio

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: Lågpassfilter för audio

Inlägg av psynoise »

Finns även en hel del elektroniskmusik som kan ställa till det, kicken är som alltid i mitten (mono) men basslingan är ibland stereobreddad med fördröjning på den ena kanalen och då kan det skita sig ganska bra med monobaslåda.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Ett par kommentarer, om schemat som postades 21.50 2009-11-29 fortfarande är aktuellt:

C1, C3 och C7 ska väl vara på betydligt större värde än 10p? Snarare 10 mikrofarad eller liknande?

Jag är rätt säker på att R9 är onödig, den komponenten ger vad jag förstår bara sämre prestanda hos IC1A.

Rent subjektivt känns det som att värdena på R1, R2 och R7 är väl låga. Är målet verkligen att ha 220 ohms impedans, och orkar IC1A driva 220 ohm mot signaljord med de signalnivåer som är aktuella?

Jag rekomenderar absolut att koppla en lite större kondensator över R3 och R4, samt en mindre (med bättre egenskaper vid höga frekvenser) paralellt med minst ett av dessa två motstånd. Teoretiskt klarar man sig bra med bara en större konding, men det gör att kretsen tar mycket längre tid på sig att "sätta" sig vid uppstart.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Här är bra artikel om hur man bygger ett flexibel filter:
http://www.pastisch.se/EF/godmaire_pt1.pdf
http://www.pastisch.se/EF/godmaire_pt2.pdf

Detta ser väl ut som ett filter, väl??
Bild
xxargs

Inlägg av xxargs »

MiaM:

håller med dig om dina kommentarer om schemat. - 10 pF med 200 Ohm efter så börja det kanske fungera först vid 100 MHz... om OP-ampen klarar det...

OP-ampar bör helst inte driva laster under 600 Ohm och typlaster för 'klassiska' OP-ampar brukar vara runt 1 kOhm och högre. Jag skulle prova med 10 kOhm som motkopplingsmotstånd R1, R2, R7 istället för 200 Ohm och R9 tas bort helt. En viktig punkt till är att VCC/2 kopplas som referensjord vilket gör att allt som kopplas in i den också kan påverka VCC/2 och det är av största vikt att C5 består av både stora ellytare och små snabba kondingar och R4, R5 är relativt lågt värde - vilket dom förvisso redan är. Dessutom med nuvarande C5 med 100 nF tillsammans med 'lasten' via C6 med 22 nF blir en kapacitiv spänningsdelning vilket gör att C6 inte arbetar med det värde som det är tänkt och brytfrekvensen kommer vara lite högre än beräknat, så det är en orsak till att C5 måste öka i värde med tex. en paralellkopplad 10 µF konding.

just den här varianten låta VCC/2 bli referensjord har jag knappt sett alls som lösning och i mina ögon är det bättre att ha GND som referens och låta input-2 kopplas dit och likaså output-2 och låta VCC/2 vara ifred i sin egen lilla värld - signalerna är ändå AC-avkopplad med C1 och C2 på ingången och C7 på utgången - givetvis förutsätts att matingen också har både större och snabba kondensatorer inkopplad mellan VCC och GND och kortsluter all överläckande AC den vägen..

har man trafo/strömförsörjning för det så är det förstås bäst att ha både plus och minus-matning.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

xxargs & MiaM: Tack för all input det är precis sånt här som jag hoppas lära mig av det här projektet.

soundbrigade:
Intressanta artiklar och den inlänkade bilden verkar vara precis vad jag var ute efter tidigare men egentligen behöver filtret inte vara speciellt flexibelt, det kan lika gärna ha en fast brytfrekvens.

Nu är jag däremot mer inne på ett crossover-filter av Linkwitz-Riley typ. Ska se om jag hittar något bra schema att utgå från och rita upp något eget. Egentligen skulle jag behöva bygga filtret innan jul då jag tänkte ge brorsan högtalare i julklapp (hoppas han inte hänger här på forumet). Så kanske vi kan bygga ihop något under julhelgen när jag är hemma.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Vad tror ni om det översta av detta? 310 Hz blir nog lagom brytfrekvens, tror nästan jag kan använda det rakt av förutom att jag vill ha det ac-kopplat och bygga till strömförsörjning.

http://sound.westhost.com/project09.htm

De anväder tydligen TL074 som OP-ampar hur fungerar de till audio med unity gain?
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Jag gissar att den klarar unity gain och har liknande egenskaper som TL072, men kolla databladet för säkerhetsskuld. För en jämförelse mellan operationsförstärkare se tråden:

Jämförelse mellan op-förstärkare för audio bruk.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

xxargs:
Jag håller med dig om funderingarna kring VCC/2

LHelge:
Om jag inte minns galet så har TL074 likvärdiga data jämfört med TL072

Om du delar vid 310Hz och dessutom monokopplar så kommer du att tappa en del stereoeffekt, det kommer också höras tydligt var bashögtalaren finns.

Om du ska ha det till fin-lyssnande / hemma-stereo så skulle jag föreslå antingen klart lägre delningsfrekvens eller separata högtalare för vänster och höger kanal.

Om det däremot mer är en partyanläggning så spelar det kanske inte lika stor roll, folk lär ändå inte sitta/stå där de får riktigt bra stereoeffekt.
Skriv svar