DDS Signalgenerator, 1mHz till 100MHz (typ)

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

DDS Signalgenerator, 1mHz till 100MHz (typ)

Inlägg av AndersG »

Område: 1mHz (milliherz) till 100MHz (beroende på vilken DDS-krets man använder)
Noggrannhet, fasjitter etc bestäms av den refernsklocka man har
Maximalt fel (hela området) 1/86Hz (kHz, MHz), 0,01% (Hz)
Display med 6 siffrors upplösning och flytande decimalkomma.
Hastighetskänslig enkoder/ratt.
RS-232 port för styrning
PIC16F877-baserad
Stöder flera av ADs DDS-kretsar via #defines i koden
Sinus/Fyrkant och ev triangel (stöds av vissa DDS-kretsar)

Funderar litet på utgångsförstärkare. För RF-utgången kanske en AD8008 och lågpassfilter? För LF-utgången en mera standard OP? (Typ för DC-1MHz). Fyrkant via en 74HCT Schmitt? Kanske även en separat triggpulsutgång från en liten monostabil?
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: DDS Signalgenerator, 1mHz till 100MHz (typ)

Inlägg av AndersG »

Tack för tipset! De kör med en AD811 som buffert.
he AD811 is a wideband current-feedback operational amplifier, optimized for broadcast quality video systems. The -3 dB bandwidth of 120 MHz at a gain of +2 and differential gain and phase of 0.01% and 0.01° (RL = 150 W) make the AD811 an excellent choice for all video systems. The AD811 is designed to meet a stringen
Användarvisningsbild
Ronny

Inlägg av Ronny »

Hur mycket har du funderat på filtreringen av DDS-kretsens "råa utsignal"?
Filtret som sitter där för att dämpa oönskade signaler i de olika Nyquistbanden är centralt inom DDS-tekniken...

Här är ett dokument som innehåller en hel del information.
A Technical Tutorial on Digital Signal Synthesis
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Hade tänkt ha åtminstone ett n-te ordningens butterworth. Skall kika på ditt dokument.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

helt klart intressant, moduluppbyggt vore klockrent, att exempelvis kunna ha några olika utgångsteg
rf, standard, ljud/effekt,
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jo, olika människor kan ju ha olika behov, tex extrem nogrannhet på frekvensen, lågt fasjitter, ren signal utan övertoner etc. Initialt så tänkte jag ha en DDS-del med en 9835, filtrera med ett lämpligt filter och buffra så att man har två utgångar för sinus, DC till några kHz, samt RF. Dessutom en fyrkantvåg (TTL) och synkpulsutgång.

Men som sagt var: DDS delen blir ett separat kort så man kan köpa en http://www.amqrp.org/kits/dds60/ om man inte orkar löda.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

Du kan kika lite närmare på Elektors bygge

http://www.elektor.com/magazines/2003/o ... 5360.lynkx

har tidningen i pappersform någonstans men ingen scanner sedan jag bytte dator

/ Minus
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jag kan säkert köpa artikeln från Elektor annars. Kan säkert vara bra att kika på och sno ideer.

Har annars mjukvaran ganska klar nu. Jag valde att växla ned klockan på Hz-området och ännu en gång då man går under 1Hz. Skall försöka hålla de fel jag har kontroll över runt ngpn ppm.

Funderade litet annars på utförstärkaren. Utsignalen rider ju på en spänning, relativt Vref. Funderar på att buffra Vref med en Opamp och sedan använda denna för att offseta utgången till noll. LF-utgången blir ju DC-kopplad. Dock varierar amplituden litet med frekvensen vilket gör att offseten driver även den.

Tanken med att använda samma Vref är ju annars att om den driver så skall det kompensera.

Edit: Den i Elektor använder en programmerbar förstärkare, en AD 8321 för att kompensera.
Användarvisningsbild
Ronny

Inlägg av Ronny »

Filtret är viktigt. Lägg ned lite extra tankearbete på det!
Frekvenspektrat kommer innehålla en mängd olika signaler som uppstår naturligt vid digital direktsyntes.

I det följande antar jag att den önskade utsignalen (fout) från DDS-kretsen ligger i det första Nyquistbandet.
Förutom denna (fout) bildas en annan signal med frekvensen (fclock - fout) där fclock är den effektiva frekvens
med vilken DDS-kretsen arbetar.
I frekvensplanet rör sig dessa båda signaler åt olika håll och kommer att mötas vid halva klockfrekvensen -> Filter krävs!

Exempel 1:
fclock = 50 MHz
fout = 1 MHz
-> (fclock - fout) = 49 MHz och det är en stor skillnad i frekvens mellan fout och (fclock - fout) vilket gör det lätt att filtrera.

Exempel 2:
fclock = 50 MHz
fout = 24 MHz
-> (fclock - fout) = 26 MHz och det är en mycket liten skillnad i frekvens mellan fout och (fclock - fout) -> Svårt att filtrera!

I ditt första inlägg nämnde du 100 MHz som en utfrekvens. Vilken fclock tänker du använda då?

För att få en rimlig möjlighet att dämpa spegelfrekvensen bör fclock ligga någonstans mellan 250-300 MHz i det fallet.

fclock = 300 MHz
fout = 100 MHz
-> (fclock - fout) = 200 MHz

De DDS-generatorer jag har byggt/planerar bygga innehåller samtliga ett lågpassfilter av typen Cauer-Chebyshev (elliptiskt filter).
Alltså ett relativt brant filter för att få tillräckligt stor dämpning av den första spegelfrekvensen och samtidigt få ett så stort utfrekvensområde som möjligt.
Mina DDS-projekt har haft en lägsta utfrekvens på ca. 10 kHz och endast sinusformad utsignal.

Förutom den första spegelfrekvensen uppstår en lång rad andra signaler som man kan behöva ta hänsyn till beroende på vilken tillämpningen är.
Första spegelfrekvensen är en bra början i alla fall.

Dessutom tillkommer en amplitudviktning (sin(x)/x-envelopp) av utsignalen som också kan bli betydelsefull...
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

har hittat tidningen nu den låg in högen där man samlat de som är lite mer läsvärda

är 9 sidor , ska försöka fixa en en fil på kretsschemat iallafall

de använder AD9851och en färdigproggad Atmel 90S8515

oscillatorn en 10Mhz kristall och de tripplar den för att köra 30Mhz som klockfrekvens

PM:ar dig när jag har något att skicka

/ Minus
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Dessutom tillkommer en amplitudviktning (sin(x)/x-envelopp) av utsignalen som också kan bli betydelsefull...
Den får du gärna förklara närmare. Har hittat en del av referenser till det, men ingen bra förklaring.

Sedan inser jag att filtret har enorm betydelse. Skall jag upp i 100MHz så bör jag ha en 300..400MHz DDS, vilket IOFS inte är någon omöjlighet och sedan ett brant filter.

Fn. är jag mera blygsam dock, 9835, klockad med 50Mhz för en maxfrekvens på 10..20MHz och minimifrekvens ner till millihz.

Tanken var närmast att göra designen "öppen" dvs att användargränssnittet kan se lika ut, oberoende av vilken DDS-krets man sedan använder.

Minus:
Du behöver inte skicka artikeln. Googlade efter PDFen och hittade den på en server i Ukraina ;)
http://aliot.com.ua/uploads/dds/e03a014.pdf
Användarvisningsbild
Ronny

Inlägg av Ronny »

Se sidan 12-13 i dokumentet jag länkade till tidigare. Där finns en del information om detta till att börja med.
Användarvisningsbild
Minus
EF Sponsor

Inlägg av Minus »

AndersG

perfekt , den som söker han finner
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Se sidan 12-13
Tack. Var hemma då du postade länken så jag hade väntat med att skriva ut tills jag var på kontoret där jag har duplexing.
Skriv svar