Jag kopplade upp en NE555 till en räknare och sen en displaydrivare som visade resultated på en LED display. Komponenterna till detta kostar typ ingenting och det enda du behöver är en breadboard och lite kabelstumpar (köp en sån sortimentlåda så slipper du sitta och klippa så fasligt).
lambdasonden ger en utspänning på 0-1V beroende på hur magert/fett motorn går.. 0V = magert, 1V = fett... med t.ex. en LM3914 kan man då få en stapel med lysdioder att visa blandningsförhållandet..
som du ser på denna bild http://hem.bredband.net/tripp/picture/lambba.jpg så är sondens utspänning allt annat än linjär vilket i praktiken innebär att man nästan bara kan se om motorn går magert eller fett.. inte hur mycket magert/fett.. en gång i tiden byggde jag en mätare med 2st LM3914 med lysdioderna placerade "i ändarna" för att få en mer linjär skala.. men i praktiken blev det ingen större skillnad mot versionen med bara 1st LM3914 som jag har nu..
detta gäller då smalbandslambdasonder.. bredbandslambdor ger 0-5V, har en linjär utspänning och kostar minst 10 ggr mer..
Om du vill veta hur mycket överskott av bensin du har (oftast det man vill på turbomotorer iaf) så kan man använda en bredbandslamba som ger vettiga skilnader även en bit ifrån Lambda 1, men det träliga i den kråksången är att dessa givare är svindyra... Men under utprovning kan man använda en sådan och sen låta övriga givare återskapa det man mätte upp med den fina sonden.
Bredbandssonderna är inte alls dyra längre. Man får en LSU 4.2 för runt 500:-.
Däremot så kräver dom styrelektronik för att hålla koll på cellerna samt värmningen.
Så sonden ger ingen 0-5v signal, det gör däremot drivelektroniken om man bygger den så.