Tv-B-Gone!
Re: Tv-B-Gone!
satt o kollade gonom kodtabellen.. insåg att det är grymt mycket varianter så det vore najs o hitta ngt färdigt
Rifakungen, Har för mig avlänkningsspolarna är ganska bandbreddsbegränsade, <16 kHz?.
Spolarna på en TV jobbar normalt med 15kHz (eller 31+ om det är en 100Hz-tv) och 50-60Hz (eller 100-120)Hz. (En CRT-skärm till en dator kör klart högre än 15kHz, men principen är densamma).
Ett oscilloskop har "plattor" som elektrostatiskt styr elektronstrålen. Förutom att spolarna på en tv har begränsat frekvensomfång så är de inte heller särskilt linjära eftersom det räcker att de funkar med just den sågtandsignal som de alltid matas med i tv'n.
Däremot lär de funka rätt bra för att få fram en fräck oscilloskopeffekt om man mest bara vill ha något kul musikstyrt eller visa fräcka mönster. Partytrick typ
Ett oscilloskop har "plattor" som elektrostatiskt styr elektronstrålen. Förutom att spolarna på en tv har begränsat frekvensomfång så är de inte heller särskilt linjära eftersom det räcker att de funkar med just den sågtandsignal som de alltid matas med i tv'n.
Däremot lär de funka rätt bra för att få fram en fräck oscilloskopeffekt om man mest bara vill ha något kul musikstyrt eller visa fräcka mönster. Partytrick typ

Jag roade mig med en unversalfjärr i skyltfönster på stan i Norrköping för en massa år sen. Jag bytte bland annat till TV1000 i Televerkets fönster strax före midnatt.dar303 skrev:Jag köpte en original TV-B-Gone för några år sedan och jag och frugan gick faktiskt in på ONOFF på sveavägen...det var mest OFF när vi gick ut i alla fall!

- Motormannen
Tänk bara på att inte göra det mer än någon enstaka gång i samma butik men tanke på att ett kluster med starka IR-dioder kommer att synas väl på övervakningsfilmerna...
- ElectricMan
- Kontakt:
Sådärja! Lyckades få Arduinon att programmera min ATtiny85 efter många "vafan nudå"... 
Gick ändå rätt snabbt och enkelt.
Tv-b-Gone kretsen verkar funka som den ska, dock verkar IR dioderna jag har ha en för liten spridningsvinkel.
Så jag måste försöka skaffa IR dioder med bredare spridning, och se vad som händer då.
Återkommer i morgon!

Gick ändå rätt snabbt och enkelt.
Tv-b-Gone kretsen verkar funka som den ska, dock verkar IR dioderna jag har ha en för liten spridningsvinkel.
Så jag måste försöka skaffa IR dioder med bredare spridning, och se vad som händer då.
Återkommer i morgon!

E_Man: Vad sägs om en 3W infrared power led? Borde räcka en rätt bra bit!! Och billig va den ju också.
Tänkte på det... någon som har kod/schema till en tv-b-gone fast till PIC istället?? Hittar bara till AVR vilket jag inte blandar mig med 

Jag har funderat på att bygga nåt själv baserat på en pic, man kan ju säkert använda alla koderna bara man skriver ramverket för att skicka pulserna.. fast det står rätt långt ner på "att göra" listan 

Jag gjorde en PIC variant för nåt år sedan. Tyvärr gjorde jag aldrig något schema utan det var mer för att lära mig att programmera PIC. Koden finns iaf här men den är verkligen inte vacker!
Om jag minns rätt så är principen:
1. Hämta frekvensen från eeprom och konfigurera PWM modulen.
2. Slå på PWM och hämta "on" tid.
3. Slå av PWM och hämta "off" tid.
4. gå till steg 2.
Upprepa sedan steg 1-4 för alla koder som ska skickas.
Det hade varit kul med en liten ytmonterad variant eller ett 3W monster (fungerar 850nm förresten?) men det är en massa andra saker som är mer prioriterade.
Om jag minns rätt så är principen:
1. Hämta frekvensen från eeprom och konfigurera PWM modulen.
2. Slå på PWM och hämta "on" tid.
3. Slå av PWM och hämta "off" tid.
4. gå till steg 2.
Upprepa sedan steg 1-4 för alla koder som ska skickas.
Det hade varit kul med en liten ytmonterad variant eller ett 3W monster (fungerar 850nm förresten?) men det är en massa andra saker som är mer prioriterade.