Norrlandsmonterad 3G kamera
Re: Norrlandsmonterad 3G kamera
Ja det måste i såna fall vara mer eller mindre inhägnat skulle jag tro, eftersom skyltning måste informera alla som inträder i området om att det är kameraövervakat. (Ok, det funkar väl om man sätter skyltar runtom med max 2 meter mellan.)
Ska det dessutom vara inspelning så är det väl ännu striktare?
Ska det dessutom vara inspelning så är det väl ännu striktare?
"....Tillstånd eller anmälan behöver ej göras när det gäller utrymmen dit allmänheten ej har
tillträde. Exempel på sådana utrymmen är bostäder, villatomter, trappuppgångar i
flerfamiljehus, klassrum i skolor eller utrymmen och områden på arbetsplatser där
allmänheten inte tillåts uppehålla sig......"
Inga problem alltså...
tillträde. Exempel på sådana utrymmen är bostäder, villatomter, trappuppgångar i
flerfamiljehus, klassrum i skolor eller utrymmen och områden på arbetsplatser där
allmänheten inte tillåts uppehålla sig......"
Inga problem alltså...
Även om det inte krävs tillstånd eller anmälan till LST, så ska de som blir kameraövervakade upplysas om det på plats via skyltning!
-
Kan ju likväl vara hans möss på vinden som han vill ha koll på 

Det verkar vara ice.net täckning ute i alla fall där...
Tittade på Axis pan/tilt utomhuskamera med 35x optisk zoom, och klarade starta i -40, såg ju klockren ut. Tyvärr kostar den 35kkr !!!
Iof har jag ingen koll på budgeten, men det låter lite safftigt
Ett ice modem, en nätverkskamera och en liten accesspunkt (så kan man dela ut bredbandet trådlöst när man är där), och kanske ett litet litet element till kameran och man är igång..
Sen vill man ju ha IR strålkastare, tilt osv, undra om man skulle kunna bygga en separat enhet för tillbehören. En liten AtMega med nått ethernet gränsnitt.
Tittade på Axis pan/tilt utomhuskamera med 35x optisk zoom, och klarade starta i -40, såg ju klockren ut. Tyvärr kostar den 35kkr !!!
Iof har jag ingen koll på budgeten, men det låter lite safftigt

Ett ice modem, en nätverkskamera och en liten accesspunkt (så kan man dela ut bredbandet trådlöst när man är där), och kanske ett litet litet element till kameran och man är igång..
Sen vill man ju ha IR strålkastare, tilt osv, undra om man skulle kunna bygga en separat enhet för tillbehören. En liten AtMega med nått ethernet gränsnitt.
Jag förutsatte visserligen att det inte var på vinden han skulle filma, efter som kameran skulle tåla att vara ute. Dessutom antog jag att det inte var inhägnat efter som de räknade med att det skulle komme djur. Jaktkojor brukar dessutom inte vara inhägnade. Men jag kan ju ha fel. Då behövs inget tillstånd. Jag kommer inte att anmäla någon, jag ville bara informera om vad som gäller. Men jag tycker själv inte om att bli övervakad.
Det hade ju varit bättre att upplysa om under vilka förutsättningar det är förbjudet och kanske ta reda på mer info för att hjälpa frågeställaren att vidta åtgärder så det blir tillåtet istället för att bara skriva att det är förbjudet för att sedan rättad.
Jag ser det inte som att jag blev rättad. Jag tror inte att någon seriöst tror att det var råttor på vinden eller likande det handlade om. Jag informerade om att det inte är lagligt, om man vill följa reglerna så kollar man upp det bättre.
Vidhåller du fortfarande att det är förbjudet (oavsett omständigheter)?
Nej visst du får övervaka råttor på vinden.
Kan du ge dig? Det är ganska mycket gnäll från dig just nu, inte bara här.
Jag ville bara påpeka att det finns regler som är bra att känna till, som många missar.
Det är en bra start, det gör att frågeställaren kan ta reda på vad som gäller. Så att han inte riskerar att bli stämd för det. Men det kanske är bättre att jag inte säger något?
Vill du sätta något på att jag har gissat fel om omständigheterna?
Kan du ge dig? Det är ganska mycket gnäll från dig just nu, inte bara här.
Jag ville bara påpeka att det finns regler som är bra att känna till, som många missar.
Det är en bra start, det gör att frågeställaren kan ta reda på vad som gäller. Så att han inte riskerar att bli stämd för det. Men det kanske är bättre att jag inte säger något?
Vill du sätta något på att jag har gissat fel om omständigheterna?
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19980150.htm
Skylta måste man alltså göra oavsett om det är på den egna tomten eller inte.
Skylta måste man alltså göra oavsett om det är på den egna tomten eller inte.
-