Dimensionering av batteripack

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Rayzer

Re: Dimensionering av batteripack

Inlägg av Rayzer »

blueint:
Det verkar lovande, man kan nog anta att scannern behöver lika mycket.
Men att klara sig med 2st "vanliga" bilbatterier istället för att släpa runt på
en UPS-Enhet med tillhörande extra batterier förefaller billigare i mina öron.

nerre/sodjan:
Det bör röra sig om 10-15st stationer
Vi har haft besök på arbetsplatsen av säljare som ringt upp och sagt att de har
handscanners/datorer som skall klara av att läsa multiread-chip med ett avstånd upp till 30cm.
När de sen dykt upp så har deras enheter inte klarat av att läsa alla våra chip och läsbarheten
är ofta starkt begränsad när man kommer över 5-10cm avstånd.
Det är ett problem för oss eftersom vi hanterar textiler och placeringen på chipen hamnar inte ute i kanten på
artiklarna när de är färdigbehandlade. Som jag skrev ovan så skickar vi ut en stor mängd artiklar och har inte
möjlighet att scanna endast ett fåtal åt gången. Vi plockar på oss det antal artiklar som kunden beställt av en vara
och det kan vara allt från 5 till 300st artiklar av samma vara. (det är inte ovanligt att vi levererar +3000st plagg till en enda kund)
Att vi kan läsa dessa snabbt i så stora kollin som möjligt diskvalificerar helt enkelt handdator/scanner på grund av den begränsade prestandan.
Sen är det mycket information som behöver på plats på skärmen och läsbarhet är ett arbetsmiljöproblem,
därför säger jag att en allt för liten skärm är inte önskvärd.

/Micke
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det har ju inte framgått förrän nu hur ni använder scannern.

Ni plockar alltså en massa plagg i en hög och scannar sen högen och kollar på skärmen vad som ligger i den?

Vad jämförs datat på skärmen med då? D.v.s. hur vet man vad det skall stå på skärmen?

Eller ligger plocklistan på skärmen redan från början och scanningen markerar vad som är plockat så man ser vad som saknas?
Rayzer

Inlägg av Rayzer »

Stämmer, de artiklar på plocklistan som skall scannas ligger på skärmen och det visas vilka artiklar som är scannade.
Skärmen är (enkelt beskrivet) indelad i två kolumner, den vänstra visar vilka artiklar som skall plockas
och den högra listan fylls sedan på med information om vad det är som är scannat. (Detta räknas sedan av mot plocklistan i högra kolumnen)
När allt är färdigt så släpper man in plocklistan i våran fakturering och skriver ut följesedel och adresslapp till kund.

(Den ursprungliga frågan var iof inte hur vi skulle bygga våra stationer. Utan jag behövde lite hjälp från någon som är duktig på batterikapacitet.)
Vi har ett effektbehov om ca 80w, och behöver driva dessa stationer i 8/16h
Jag har inte tagit diskussionen med arbetsgivaren än, men jag hoppas även att vi skall kunna utveckla stationerna med drift.
Jag kan se om jag inte kan fixa en bild på de arbetsredskap vi har idag för att dra vagnarna med oss när vi packar.

/Micke

(edit stavfel)
Nerre

Inlägg av Nerre »

Problemet är ju att stationära datorer sällan är designade för att dra så lite effekt som möjligt, så det är bättre för en sån där lösning att försöka byta datorerna mot nåt som drar mindre effekt (d.v.s. nåt som är gjort för att bäras på).

Blybatterier väger ju en hel del, sen får man ju inte glömma att om ni ska ha dem i drift 16 timmar så ska de hinna laddas fullt på 8 timmar sen.

Strömsnål dator och litium-baserade batterier blir en klart lättare lösning.

Fast ni kanske ändå kör omkring med rullbord för själva plockningen? Då kan man ju montera hela härket på rullborden och då gör ju inte vikten så mycket. Men laddningen måste ju lösas ändå. Jag har inte så mycket koll på hur snabbt man kan ladda blyackar.

Jag googlade lite snabbt. Har ingen koll alls på företagen i fråga men man kan ju se vad som finns.

http://www.handheld.se/regions/se/
http://www.jltmobilecomputers.com/jlt/e ... e/home.php
xxargs

Inlägg av xxargs »

du laddar aldrig blybatterier fullt på 8 timmar - dom vill ha upp till 48 timmar för som sista 10% laddningsgraden om man har kört djupt ned. med billiga UPS:r så är laddningstiden också lång då det ofta är en separat, ofta ganska klen laddningssystem i dessa

hållbarhetsmässigt så bör inte batteriet köras ned lägre än till ca 50 % laddstatus, vilken innebär dubbla Ah gentemot beräknat kapacitet - 80W * 16 = 1280 Wh + 20% för växelriktarens egna förlust dvs. 1600 Wh lågt räknat vid 100% cykling, och skall man vara rädd om batteriet och hålla för mer 200 - 300 cykler (dvs knappt ett år) så blir det 50% urladdgrad max (för ca 500 cykler) eller att batteriet skall ha kapacitet för runt 3 kWh.

räknar man med en genomsnittlig urladdningsspänning av 12 Volt så ger 3072 Watth / 12 V = 256 Ah - dvs. en ganska rejält stor traktorbatteri och skall den ladda under 8 timmar med konstantström så handlar det om 32 Ampere från tomt batteri och 16 A från 50% laddat - nu i praktiken kan inte batteriet hantera detta på 8 timmar (hinner till ca 80% laddgrad) utan man får mata på mer ström i början och mindre i slutet när den har nått gasninspänningen runt 14.4 Volt - så minst en 50 A laddare (+ 20% för laddaren så hamnar den på ca 820 Watt i styrka) gissar jag - fortfarande för max 80% laddningsgrad då det behövs tid för dom sista 20%, och dessa går inte att vålda in utan bara förstör batteriet om man försöker ändå...

---

med ovanstående i bakhuvudet så skulle jag starkt överväga en strömsnålare alternativ än 80W dator... - det är bara att prova och lyfta en 200 Ah traktorbatteri på biltema nästa gång så inser du varför... - och för den här typen av cykliskt drift kan du inte använda startbatterier - mina cyklingvärden ovan är baserade på typiska AGM-batterier för telecom och det kan vara 3 ggr dyrare än startbatterier per Ah - men startbatterier håller kanske bara 50 cykler med 50% urladdningsgrad, så de är fortfarande inte ett alternativ även om de kostar 1/3-del...
Rayzer

Inlägg av Rayzer »

xxargs:
Tack, det var precis vad jag behövde få läsa.
Nu har jag något att ta med mig när jag skall på möte med arbetsgivaren och APC,
lite kunskap så jag har möjlighet att ifrågasätta deras glädjekalkyler som de kommer att presentera.

Vad anbelangar datorn så går ju den att få väldigt energisnål. Antingen genom att bygga den runt en
atom 330, eller köpa en färdig eebox. Problemet är kanske mest scannern som vi måste ha.
Skall se om jag kan göra en effektmätning på bara en scannerbox med antenn till så blir det enklare att räkna "rätt"

Ett alternativ för att få ner effektbehovet är ju att tillverka dubbelt så många stationer och bara dimensionera dessa
för 8h drift, då får var och en ansvara för sin "egen" station.

/Micke
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Man kan ha batterimoduler som man byter snabbt efter behov.
Sedan vill förstås APC som är stora sälja sina UPSer. Och betänk då att utrustning som går direkt på DC är betydligt effektivare och lätthanterligare.
Vad slags el vill avläsaren ha?

En liten video som visar arbetsmomenter tror jag skulle underlätta övh.
Användarvisningsbild
xraid

Inlägg av xraid »

Man kan ha batterimoduler som man byter snabbt efter behov.
jag tror också på att ha mindre lättare batterier på vagnen som är en plockvagn för produkter samtidigt ? ... samt ha en ladd station tillgänglig vid kaffe depån ...

en multimeter på vagnens batterie/r - kanske en "hotswap" lösning med 2 batterier så man slipper omstart ...
Skriv svar