Värmespiraler i byggfläkt ger jordfel.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Värmespiraler i byggfläkt ger jordfel.

Inlägg av ollebolle »

Jag fick ett problem att lösa. Alla frågar mig om elektriska problem då de vet att jag har sån utbildning. Nu var det en bekant som hade ett par dussin värmefläktar av 3-fastyp som inte fungerar som de skall.

Nu vet jag inte om alla har samma problem men den första jag provade funkade bra en stund.

Sen löste jordfelsbrytaren ut. Vid mätning fanns c:a 20-30 kOhms överledning mellan en fas och jord då värmaren var oansluten.
När jag öppnat värmaren och separerat värmespiralerna, som är inneslutna i c:a 10mm rör, har de ungefär 100 kOhm ledning till jord. Alla värmerör sitter skruvade i värmarens chassie som är av plåt. Inuti rören sitter värmetråden isolerad (något tveksamt) från stålröret. De är tjusigt böjda och har mutter i varje ände och i var ände en flatstiftskontakt.

Har någon nån kommentar om problemet. Själv tycker jag att det borde vara rätt högt motstånd och helst knappt mätbart. Värmarna går nog rätt bra men så snart man har jordfelsbrytare så kommer man att döma ut apparaten som varande oduglig. Apparaterna är annars jordade så nån större fara för personskada finns ju inte.

Av 9 värmespiraler hade 8 st något varierande överledning till jord.

Nån idé om vad som hänt? För fabriken som tillverkat spiralerna måste väl ha isolerat på rätt sätt då jag antar att de var testade och då varit godkända. Man skulle knappast släppa ut så dåligt isolerade värmespeiraler tycker jag. Eller kanske det var ett restparti extra billiga som monterades. De skulle nog ha accepterats av de flesta tidigare när det inte var så vanligt med jordfelsbrytare. De är från början av år 2000.

Apparaterna ser inte ut att vara påverkade av fukt t.ex utan jättefräscha. De är också S-märkta och CE-godkända. Ska kolla de andra värmarna också. De kan ju ha andra problem.


Rapportera detta inlägg
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14934
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Värmespiraler i byggfläkt ger jordfel.

Inlägg av mrfrenzy »

Jag ser två möjliga felorsaker:
1) Keramiken som isolerar/centrerar värmetråden i mitten av stålspiralen har spruckit sönder. Isf är det bara att skrota.

2) Fukt har kommit in i spiralerna. Löses genom att köra apparaten i ett uttag utan jfb några timmar tills det torkar ut.

När du mäter resistans mellan faserna och jord ska det vara flera megaohm vid 500V mätspänning. Allt under 200k är "trasigt".
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Re: Värmespiraler i byggfläkt ger jordfel.

Inlägg av ollebolle »

Tack för kommentaren.

Jag ska mäta upp några så får jag se om de har samma dåliga isolering.

Sen kan man väl undra hur de kan ha fått sin märkning. Kan Göteborgsluften ge sådana symptom? De har nog stått i en container i Göteborgs hamn sen 2002. Varje storm ger nog lite mer salt i isoleringen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14934
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Värmespiraler i byggfläkt ger jordfel.

Inlägg av mrfrenzy »

Dom är ju knappast hermetiskt tillslutna. Det här är ett väldigt vanligt fel på ugnar som står oanvända en tid. Har man då värmefläktar som stått ouppvärmt i varierande temperatur i flera år så får man garanterat problemet.
Jag skulle tro att dom botas av varmkörning.
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Re: Värmespiraler i byggfläkt ger jordfel.

Inlägg av ollebolle »

Jag kollade i fläktens kopplingslåda. Det fanns ett vitt pulver där. Mest på en stor vridomkopplares plastyta. När jag smakade på det var det salt.

Troligen är det salt i värmespiralerna som kommit från lagringen i containern i båt och hamn.

Fukten borde inte finnas kvar efter några minuters körning. Nu funderar jag på att testa att skölja ur rören med vatten. Det skulle kunna gå att trycka på en slang på ena änden och släppa på vatten några sekunder. Torkningen går ju rätt snabbt sedan.

Utan jordfelsbrytare förstås.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32712
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Värmespiraler i byggfläkt ger jordfel.

Inlägg av säter »

Är det genomförbart att dra ur värmespiralen kompl. med keramikringarna, ur skyddsrören?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16893
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Värmespiraler i byggfläkt ger jordfel.

Inlägg av grym »

inte om det är vanliga värmelement, dom tunna 8-10mm i diameter
dom tillvverkas genom att ha röret rakt och man monterar bottenkeramikbiten med kantaltråd, ha röret ståendes och spänna upp kanthaltråden i mitten sedan fylls röret med finkornig sand, som skakas så det packas ordentligt, när det är gort monteras ovanproppen och därefter kröks röret som man vill ha det

det är omöjligt att göra om

tvätta utvändigt och ha dom påslagna en timma eller två och kolla om det hjälper, annars vet jag inte vad man kan göra
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Re: Värmespiraler i byggfläkt ger jordfel.

Inlägg av ollebolle »

De är alltså fyllda med sand?

Då går det nog inte att få vattnet att strömma igenom så lätt kan jag tro.

Ska testa om det rinner för sakta i allafall.
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Re: Värmespiraler i byggfläkt ger jordfel.

Inlägg av ollebolle »

Det var helttäppt.

Kunde inte känna salt smak på sanden som var av finaste kornstorlek.

Vad kan egentligen hända?

Jag observerade en anmärkningsvärd sak när jag Ohmmätte. Jag mätte c:a 600 kOhm som sedan succesivt ökar till nästan 2 MOhm efter c:a 1 minut. Efter polvändning av mätsladdarna blir det c:a 200 kOhm även då ökande uppåt 6-700 kOhm.

Är det nån vettig förklaring på detta? Elementet har tagits ur värmaren så ingen annan strömkrets är med än flatstift till flatstift i 1500W (står märkt) elementet.
Nerre
Inlägg: 26798
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Värmespiraler i byggfläkt ger jordfel.

Inlägg av Nerre »

Troligen är det nån strökapacitans som långsamt laddas upp. Mäter du med en megger? (D.v.s. med minst 500 V mätspänning.)
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Värmespiraler i byggfläkt ger jordfel.

Inlägg av xxargs »

med likström får du alltid en jonvandring som äter på ena polen (+) och belägger den andra (-) med en isolerande tunt lager av vätgas - detta ökar resistansen och dessutom blir det en uppladdad galvaniskt cell - tom. en bränslecell om man skall vara noga som kämpar emot spänningen från din multimeter.

när du koppar tvärt om så laddar du ur cellen - jonerna som löste ut på föregående +-sidan letar tillbaka (dock inte alla) och så byggs det upp en vätgaslager på ytan även där och resistansen och EMK höjs
ollebolle
Inlägg: 157
Blev medlem: 10 november 2007, 16:47:31
Ort: Göteborg

Re: Värmespiraler i byggfläkt ger jordfel.

Inlägg av ollebolle »

Det blev inte riktigt som jag tänkte med dessa värmefläktar.

Jag hade ju mätt på en som kommit i retur, den jag funnit hade dålig isolering i värmespiralerna.

Vi mätte sedan på 10 st nya. Helt OK med liten multimeter. Mer än 2 MOhm isolationsmotstånd.

Sen anslöt vi i omgångar ett par st av dessa och värmde oss. Efter bara några minuter löste jordfelsbrytaren ut.

Vid mätning med megger var isolationen mellan faser och gul/gröna helt oacceptabel. Vid mätning av jordströmmen i den grön/gula med tångampermeter visade den 0,5 A men blev troligen störd av intilliggande faser. Vid mätning med digital multimeter uppförde sig instrumentet konstigt. På 200 kOhms-området gav den t.ex 30 kOhm. På 20 kOhmsskalan visade den inget, dvs utanför mätområdet! På 2MOhmsskalan c:a 80 kOhm.

Något händer alltså i värmeelementen vid upphettning. Skulle vara intressant att höra om det kan vara något med den fina sanden. Den kanske innehåller någon metall eller kemiskt ämne som blir ledande vid upphettning. I så fall ett klart tillverkningsfel. Eller om salt har trängt in i elementen. Jag vet inte om jag skrev det tidigare här men det är saltbeläggning på vissa plastdelar, t.ex är det nästan vitt på omkopplaren. Dock är det konstaterat att elementen är det som leder ned ström till chassiet.

Det är risk för skrotning av ett antal fina värmare eller har någon nån bright idé. Kan det bli bättre om man kör dem i några timmar. Vi ska testa detta lite mer. Dessvärre går det ju åt fel håll. Men det kanske återvänder så småningom. Skulle vara bra att få en fysikalisk förklaring. Det där om vätgas lät ju intressant. Det är ju stora ytor så saker kan ju verkligen hända i elementen om det är lite fel sand t.ex som de är fyllda med. Sanden är mycket finkornig och har en vit färg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14934
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Värmespiraler i byggfläkt ger jordfel.

Inlägg av mrfrenzy »

Dina mätresultat är inte speciellt förvånande. Som jag sa i mitt första inlägg i tråden ska du ha 500V mätspänning.
Vi mätte sedan på 10 st nya. Helt OK med liten multimeter. Mer än 2 MOhm isolationsmotstånd.
Det går inte mäta isolation med en multimeter, man behöver som ni upptäckte en megger.

Om resistansen är 30kOhm så ska det inte visa något på 20kOhm-området. Eftersom 30>20 så är det utanför mätområdet dvs det visas som oändlig resistans.
Vad anges för noggrannhet på 2MOhmskalan för din multimeter? 3% av 2M blir 60k fel.

Vad visade meggern för värde på resistansen om du slår ihop alla faserna och kopplar dom till ena mätsladden och den andra till jord?
Om felströmmen är 0.5A så borde det bli ca 1.5kOhm.
SM6XQY
Inlägg: 17
Blev medlem: 23 september 2009, 22:26:39

Re: Värmespiraler i byggfläkt ger jordfel.

Inlägg av SM6XQY »

ollebolle skrev:
Dessvärre går det ju åt fel håll. Men det kanske återvänder så småningom.
Är det fläkten som går åt fel håll? Isåfall är det bara att skifta på 2 av faserna i handsken. Det spelar ingen roll vilka 2 du skiftar.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16893
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Värmespiraler i byggfläkt ger jordfel.

Inlägg av grym »

finns bara en sak att säga om sådanna här mätningar, megger .
Skriv svar