Dimensionering av batteripack
Dimensionering av batteripack
Hej, har ett litet projekt som vi kommer att dra igång på jobbet.
Arbetar med textilleverans till SLL och mycket av personalplaggen är märkta med rfid chip.
För att få till en smidigare hantering skall vi se över möjligheten att bygga mobila stationer för utläsning.
I dagsläget har vi antenner och dekoders från data-mars, jag har gjort enklare mätning på dessa under längre tid
och fått fram att med den PC/Skärm vi har kopplad till så drar en station ca 80w i effekt.
Vet att arbetsgivaren har tagit kontakt med APC som skall komma och visa upp UPS:er med batteri till för att driva en station
men tycker spontant att det borde vara fel väg att gå?
Jag tänker mig en mindre PC alá Atom 330 med ett DC-DC psu
Och jag tänker att det borde gå att ta en "vanlig" lcd skärm och koppla in sig på DC delen på den, för att slippa 230v adapter.
Vet inte hur dekodern från data-mars ser ut, den kanske drivs med 230v internt (skall kolla det med teknikern på jobbet i veckan)
Nu vill vi bygga detta till att vara mobilt så vi kan ha utläsningsstationerna med oss medan vi vandrar runt och packar allt gods.
Hur stort batteripack behövs för detta, för tex 8h användning och resp 16h?
Vad skulle ni som är lite mera insatta i frågan rekommendera för batterier?
/Micke
Arbetar med textilleverans till SLL och mycket av personalplaggen är märkta med rfid chip.
För att få till en smidigare hantering skall vi se över möjligheten att bygga mobila stationer för utläsning.
I dagsläget har vi antenner och dekoders från data-mars, jag har gjort enklare mätning på dessa under längre tid
och fått fram att med den PC/Skärm vi har kopplad till så drar en station ca 80w i effekt.
Vet att arbetsgivaren har tagit kontakt med APC som skall komma och visa upp UPS:er med batteri till för att driva en station
men tycker spontant att det borde vara fel väg att gå?
Jag tänker mig en mindre PC alá Atom 330 med ett DC-DC psu
Och jag tänker att det borde gå att ta en "vanlig" lcd skärm och koppla in sig på DC delen på den, för att slippa 230v adapter.
Vet inte hur dekodern från data-mars ser ut, den kanske drivs med 230v internt (skall kolla det med teknikern på jobbet i veckan)
Nu vill vi bygga detta till att vara mobilt så vi kan ha utläsningsstationerna med oss medan vi vandrar runt och packar allt gods.
/Micke
Re: Dimensionering av batteripack
Har jag missat något eller varför inte använda en bärbar dator?
Jag tänkte just posta nåt om bärbar dator men kom på att 8 timmars drifttid inte är så jättevanligt...
Däremot är det väl helt klart en poäng att välja någon dator som har riktigt låg strömförbrukning...
Däremot är det väl helt klart en poäng att välja någon dator som har riktigt låg strömförbrukning...
Det stora problemet är väl inte val av dator egentligen utan att det skall drivas en
multiread rfid dekoder och att hela paketet skall klara minst en 8h arbetsdag,
vi arbetar även tvåskift så att utvärdera möjligheten till 16h drift är helt klart
nödvändigt innan man målar in sig i ett hörn.
Skall man välja en strömsnål dator borde kanske en asus eepc vara ett vettigt alternativ,
dock är det inte bara låg energiförbrukning som skall tas i beaktande.
Skall man arbeta med stationen i 8h så skall man ha en skärm som är lämpad för uppgiften,
då räcker det inte med 12" eller vad det nu är det sitter i dessa ultrasmå laptops.
Har kikat lite i fagges tråd om el-cykel och vet att det diskuteras friskt om batterier i den tråden, men vill inte ta denna diskussion i den tråden.
/Micke
multiread rfid dekoder och att hela paketet skall klara minst en 8h arbetsdag,
vi arbetar även tvåskift så att utvärdera möjligheten till 16h drift är helt klart
nödvändigt innan man målar in sig i ett hörn.
Skall man välja en strömsnål dator borde kanske en asus eepc vara ett vettigt alternativ,
Skall man arbeta med stationen i 8h så skall man ha en skärm som är lämpad för uppgiften,
då räcker det inte med 12" eller vad det nu är det sitter i dessa ultrasmå laptops.
Har kikat lite i fagges tråd om el-cykel och vet att det diskuteras friskt om batterier i den tråden, men vill inte ta denna diskussion i den tråden.
/Micke
-
Antar att ni har ett rullbord att dra runt grejorna på. Isåfall spelar ju inte vikt och dimension så stor roll i det hela. Blybatterier av rätt typ är oömmast och lätta att ladda. Andra typer av batterier är bra, speciellt när vikt är en kritisk faktor, men dyrare och svårare att ladda.Rayzer skrev:Nu vill vi bygga detta till att vara mobilt så vi kan ha utläsningsstationerna med oss medan vi vandrar runt och packar allt gods.
/Micke
Tror nog som dig att UPS inte riktigt är grejen i detta fall. LCD skärmar finns i DC utföranden. Så det är väl läsarna som kanske måste modifieras.
Det finns en produkt som heter "EeeBox" som har HDMI utgång. Som man kan koppla till en vanlig TFT skärm och därmed få valfri storlek. Dessa skärmar använder DC. Sen saknas det information om gränssnitt till RFID läsaren och eltyp som den ska ha.
EeeBox: 20W
Skärm: ~50W ?
Så för 16h behövs 4 MJ, motsvarande ett 93 Ah 12V batteri. Men eftersom blybatterier inte ska djupurladdas bör man ha 2 st (186 Ah). DC/DC till 19V är nog lämpligt.
EeeBox: 20W
Skärm: ~50W ?
Så för 16h behövs 4 MJ, motsvarande ett 93 Ah 12V batteri. Men eftersom blybatterier inte ska djupurladdas bör man ha 2 st (186 Ah). DC/DC till 19V är nog lämpligt.
Borde inte en liten handdator (typ Palm Pilot alltså) vara ett vettigare alternativ? Beror visserligen på vad RFID-läsaren har för interface och vad det skall köras för programvara.
Kan ju i värsta fall köras med en extern batteripack (ett litiumpack lika stort som handdatorn lär ge rätt bra kapacitet.
Mobiltelefoner brukar ju klarar av att vara igång åtminstone 8 timmar (även om de inte klarar 8 timmars samtal).
Kan ju i värsta fall köras med en extern batteripack (ett litiumpack lika stort som handdatorn lär ge rätt bra kapacitet.
Mobiltelefoner brukar ju klarar av att vara igång åtminstone 8 timmar (även om de inte klarar 8 timmars samtal).
-
Så skriver TS så det är nog inte aktuellt.Rayzer skrev: Skall man välja en strömsnål dator borde kanske en asus eepc vara ett vettigt alternativ,
/Micke
Handdator är inte aktuellt, det är inte frågan om att vi skall läsa enstaka chip utan vi
levererar i storleksordningen 30 000 - 50 000 chippade plagg per dag.
Interfacet till scannerboxen är dels rs232 på en del av de äldre boxarna,
men jag tror att de nya boxarna går över USB.
Det var någon som nämnde blybatterier som ett tänkbart alternativ för att driva en station,
någon som kan skicka mig i rätt riktning mot en åf eller något datablad?
Låg vikt är väl kanske inte det mest kritiska men eftersom vi skall släpa stationen med oss runt i lokalen (ett par tusen m2)
så får det ju inte vara hur otympligt som hellst. Vi vandrar en normal dag mellan 13 000 - 15 000 steg på en arbetsdag.
/Micke
levererar i storleksordningen 30 000 - 50 000 chippade plagg per dag.
Interfacet till scannerboxen är dels rs232 på en del av de äldre boxarna,
men jag tror att de nya boxarna går över USB.
Det var någon som nämnde blybatterier som ett tänkbart alternativ för att driva en station,
någon som kan skicka mig i rätt riktning mot en åf eller något datablad?
Låg vikt är väl kanske inte det mest kritiska men eftersom vi skall släpa stationen med oss runt i lokalen (ett par tusen m2)
så får det ju inte vara hur otympligt som hellst. Vi vandrar en normal dag mellan 13 000 - 15 000 steg på en arbetsdag.
/Micke
På vilket sätt skulle handdatorn diskvalificeras av det?
Det som skiljer en handdator från en vanlig notebook är ju främst skärmen och processorkapaciteten, men att läsa av ett RFID-chip och slå upp data i en databas är ju inga krävande uppgifter. Det handlar ju inte om att rendera 3D i realtid eller så.
Titta på vad livsmedelsbutikerna använder för att scanna av hyllkantsetiketterna när de inventerar. Där är det visserligen streckkod, men principen är väl densamma?
Det som skiljer en handdator från en vanlig notebook är ju främst skärmen och processorkapaciteten, men att läsa av ett RFID-chip och slå upp data i en databas är ju inga krävande uppgifter. Det handlar ju inte om att rendera 3D i realtid eller så.
Titta på vad livsmedelsbutikerna använder för att scanna av hyllkantsetiketterna när de inventerar. Där är det visserligen streckkod, men principen är väl densamma?
Hur många stationer handlar det om ?
Vad ska ske med det inlästa datat efter inläsningen ?
Jag tänker mig radiobaserade handterminaler/handscanners med rfid läsare.
Typ : http://www.intermec.com/products/ip30a/index.aspx
Just denna verkar vara direktansluten (BT/USB), men det kanske även
finns RF anslutna...
Vad ska ske med det inlästa datat efter inläsningen ?
Jag tänker mig radiobaserade handterminaler/handscanners med rfid läsare.
Typ : http://www.intermec.com/products/ip30a/index.aspx
Just denna verkar vara direktansluten (BT/USB), men det kanske även
finns RF anslutna...
En rullvagn med ett par blybatterier, en CTEK-laddare och ett bildatorsystem med skärm är väl en bra början, frågan är sen bara hur det ser ut med läsaren...
Gelbatterier eller slutna blybatterier är en bra ide, det kommer vara ett par kilo batterier och syra är det sista man vill behöva oroa sig för...
Gelbatterier eller slutna blybatterier är en bra ide, det kommer vara ett par kilo batterier och syra är det sista man vill behöva oroa sig för...
Har kollat upp vad en Eee900 tar i effekt, 12V * ~0,80 ampere. När endast extern skärm används.
En 15" skärmmodul utan scaler, etc.. tar ca 21 W. En scaler kanske tar runt 2 W.
Då har man totalt för enheten utan DC/DC förluster och RFID läsare: 32.6 W.. 33 W
Mao för 16 timmar behövs ~1,9 MJ, vilket innebär ett blybatteri på 12V 88 Ah. Då det inte får laddas ur under 50%. Så det borde gå att klara sig på ett bilbatteri.
En 15" skärmmodul utan scaler, etc.. tar ca 21 W. En scaler kanske tar runt 2 W.
Då har man totalt för enheten utan DC/DC förluster och RFID läsare: 32.6 W.. 33 W
Mao för 16 timmar behövs ~1,9 MJ, vilket innebär ett blybatteri på 12V 88 Ah. Då det inte får laddas ur under 50%. Så det borde gå att klara sig på ett bilbatteri.