XLR i Sverige

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Får nytta av funktionen? nu förstår jag inte.
Sebastian
Kontakt:

Inlägg av Sebastian »

XLR Formatet är ju rätt så smart, man får ju bort i princip allt brus.
Så en aktiv adapter skulle kunna ge nytta av den funktionen...
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det beror på att det är balanserat. Efter som datorn inte är ballanserad så kvittar det vad det sitter på sladden.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Åkej, jag erkänner (med glädje?) att jag jag snackade goja innan. Visste inte riktigt hur det låg till :oops:

Nu kommer den intressanta frågan (igen). Finns det någon krets som man enkelt kan bygga för att konvertera datorns obalanserade signaler till äkta balanserade, så att man kan utrusta sin dator med XLR in/ut-gångar?

Det tycker jag skulle vara maffigt! :D
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Här är en liten trevlig krets för bal ut.
[img]http://193.11.236.26:1234/elarkiv/------=[Scheman/[=--------[Mixers%20och%20EQ-moduler/active%20line%20output%20module.gif[/img]

och för bal in.
[img]http://193.11.236.26:1234/elarkiv/------=[Scheman/[=--------[Mixers%20och%20EQ-moduler/Balanserad%20linje%20drivare.gif[/img]

in+ till stift 2 på XLR
in- till stift 3 på XLR
stift 3 på XLR jord

/Lycka till!
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> cosmox

Ohh! Man tackar! :tumupp:

Jag hade hoppats på att det skulle vara så enkelt (och billigt) :D
Lätt jag ska bygga in det i datorn eftersom jag använder mycket PA-grejer i samspel med min dator...

Men jord på XLR är väl ändå stift 1, inte 3 som du skrivit (antar att du skrev fel eftersom du skrivit stift 3 två gånger).

En liten snabb fråga angående obalanserat till balanserat från mig som inte är kompis med OP-förstärkare ännu: ska dessa också matas med ±15V, precis som i det andra schemat?
Senast redigerad av $tiff 12 februari 2004, 21:25:26, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

I datorn finns ±12V det blir nog bra. Det man ska tänka på är att matningen behöver vara lägre respektive högre än signalerna.
cosmox
EF Sponsor

Inlägg av cosmox »

Finns d negativ 12v i en dator?

Annars borde man inte kunna bygga en spänningsdelare mé två resistorer.
det borde väl klara sig på +-6v (cirka).
Fast man kanske måste ändra förstärkningen på OParna.

Japp, det ska vara stift 1 som e jord :roll:
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Då får ju signalen fel potensial. Det är nog ingen bra ide. En offset på 6V verkar vara i mesta laget.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> cosmox

Javisst finns det -12V i datorn! Passar ju alldeles utmärkt till detta, om det nu räcker med ±12V!
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det skulle nog räcka med ±5V men det är dumt att riskera något. Men ±12V är inga problem. Man kanske borde stabilisera spänningen. Det kan finnas en heldel störningar där.
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

>> danei

Har du sagt A, får du säga Ö... :roll:

Hur gör man en fin liten spänningsstabiliserande krets till detta?
Jag kan tänka mig att kalaset inte drar någon ström att tala om då ingeångsimpedanserna på balanserad ljudapparatur brukar ligga runt 20kOhm.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

en RClänk med en zenerdiod efter kanske. Det är en ide. Bara en RClänk duger nog bra det med. Men jag vet inte om det behövs. Jag har inte tittat på vad det ligger för störningar där. Men jag kan tänka mig att det finns både 100Hz och transienter från hårddiskar. Jag är inte säker på hur känsliga OP-förstärkarna är heller. Men det kan vara något att tänka på om man nu vill bygga HIFI-prylar. Men man blir ju av med störningarna från jordslingor. Det brukar förstöra saker när en PC är inblandad.
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Det finns inga 100Hz störningar i en PC eftersom nätaggen är primärswitchande. Däremon finns det en hel del HF-störningar av olika slag som man nåste filtrera bort. Kombinationer av transientskydd, drosslar och kondensatorer är det bästa mot sådant. Jordplan eller skärmad plåtbox för ljudutrustningen bör användas för att reducera luftburna störningar.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Roade mig med att mäta lite på datorns 12V. När datorn inte gör någon hittade jag bara en 100KHz. Den hörs ju inte så bra så det behöver man nog inte bry sig om. Men när den körde lite på disken också, så blem det en hel del störningar nere på hörbara frekvenser. Som jag uppfattade det mest på de lägre 50Hz - ett par hundra. Men jag har inte gort någon frekvens analys så det är rent subjektivet.
Skriv svar