Larm utav Nokia 5110 / 3210

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
SlotH

Larm utav Nokia 5110 / 3210

Inlägg av SlotH »

Hejsan, hade tänkt att göra ett larm utav en Microprocessor (16F628) och 2 st relän på 5v.
Men jag undrade bara ifall man verkligen måste ha ett relä. Finns det inte någon funktion i PICen som sluter 2 st pinnar?

Och är det möjligt att förstärka mikrofonen i telefonen, så att man kan höra vad som pågår då larmet gått.

Kom gärna med förslag på extra funktioner eller andra lösningar.
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

Hmm.. det beror ju på vad du tänkt driva med reläkontakterna. En PIC arbetar ju med normala logiknivåer, och kan bara ge runt 20mA per utgång.

En funktion som elektriskt kopplar ihop 2 ben finns dock inte, men det kanske du inte behöver heller.
SlotH

Inlägg av SlotH »

Hade tänkt att använda 2 st såna här:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?d ... _37_028_00

Hur ska man göra med mikrofonförstärkaren? vad finns det för olika typer av mikrofoner och vad sitter det för någon i nokian?
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Vad ska du göra för larm? Förklara lite mer..finns ju annars plug and play handsfree till bilar för någon hundrig så har du ju löst problemet med mic förstärkare.. Om du behöver så har jag schema till 3210
SlotH

Inlägg av SlotH »

Det är till en sommarstuga som står obevakad under vintern. Och det finns ingen tillgång till telefon/internet.
Så jag tänkte att man kunde använda en rörelsevakt som ger ström till nån batteriladdare eller något på 5v som skickas till PICen.

Och picen är sedan kopplad till 2 st relän som först sluter "senast uppringda nummer" knappen och sedan "yes" knappen.
Mobilen ska alltså vara påslagen och laddas hela tiden.

Såg att man kunde köpa en byggsats på kjell & CO "Mikrofonförstärkare" Hur funkar den? går den att använda i detta sammanhang?
Skriv svar