Pakkos CNC äventyr!

Berätta om dina pågående projekt.
Pakko

Re: Pakkos Cnc äventyr!

Inlägg av Pakko »

jo, jag blev lite för ivrig att beställa grejorna måste erkännas :oops:
Nu såhär i efterhand så skulle jag ha beställt bättre grejor. Men jag visste inte bättre då, men nu har jag iaf lärt mig 1 läxa.
Lyssna inte på första bästa tips om vart man ska köpa grejor, kolla upp saken själv först! :wink:
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Hoppas alla som går i CNC-tankar läser detta. Du har nog gjort andra en god gärning. :wink:

Det fixar sig nog för dig. Motorerna är ju inte värda frakten ens, så du behöver inte bli lessen i ögat om dom åker i cylinderarkivet.
Pakko

Inlägg av Pakko »

hehe nä precis! Alltid kul att kunna hjälpa nån iaf :lol:

nästan så att man skulle ha beställt nya motorer på en gång, så har man hemma när dessa lämnar in handskarna. Vilket "alla" säger att dom kommer att göra om dom ens orkar snurra :doh:

39graders feber på köpet, och jag som skulle bygga vidare på fräsen ikväll :tumner:
livet leker
Pakko

Inlägg av Pakko »

hehe nä precis! Alltid kul att kunna hjälpa nån iaf :lol:

nästan så att man skulle ha beställt nya motorer på en gång, så har man hemma när dessa lämnar in handskarna. Vilket "alla" säger att dom kommer att göra om dom ens orkar snurra :doh:

39graders feber på köpet, och jag som skulle bygga vidare på fräsen ikväll :tumner:
livet leker
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

jag bjuda dig en selma/st + en gröning för dessa oanvändbara stegisarna
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

nästan så att man skulle ha beställt nya motorer på en gång, så har man hemma ...

Hold your horses. Gör inte samma tabbe ännu en gång. Bygg klart först, sen skaffar du motorer som passar.
Pakko

Inlägg av Pakko »

:mrgreen: haha jo det är klart jag inte ska beställa något än :wink:
tack för erbjudandet dock tecno :)
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Du är inte den enda som gjort det misstaget :vissla:
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Du kan säkert använda motorerna till något roligt ändå. Det finns ju fullt av andra projekt där man kan använda dem, t ex panoramafotografering eller liknande.

EDIT: Time lapse --> Panorama
Pakko

Inlägg av Pakko »

jo nog finns det projekt ideer så att dom kan komma till användning.
Har iaf testat så att allt funkar och dom snurrar på fint. Iom att det är samma sorts fäste till bättre motorer så är det ju inte i onödan jag bygger heller :)

Vill bara säga att detta forum verkar vara bland dom bättre jag har besökt! Snabb och trevlig respons, dessutom kunnigt folk :tumupp:
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det är trevligt här, vi hugger som kobror när det gäller CNC och mikroprocessorer som verkar vara de populäraste projektområdena just nu!
Lycka till med bygget och GLÖM INTE BILDER! :)
Pakko

Inlägg av Pakko »

nu har jag varit och grejjat litegrann...
gjorde kulbussningshållare och hållare till trapetsmuttrarna.
http://www.ladda-upp.com/bilder/26302/kulbnh
http://www.ladda-upp.com/bilder/26303/joxet

Har även gjort lagerhållare till y-axeln, blir lite klurande under byggandet och det blir inte alltid som jag har tänkt mig.
Nu är iaf allt material hemma så det är bara byggandet som saknas. :wink:
Pakko

Inlägg av Pakko »

Nu har jag hunnit grejja lite ihelgen :)

Svarvade till drivaxel till y

Bild

Började med portalen. Skall sätta rörstumpar mellan så att det inte plattas till när man drar åt bultarna.

Bild

Bild

Här är början på plattan till x och z.

Bild

Bild

Glömde att ta bilder på några vinkelfästen som jag gjorde och även nedre delen till portalen...
Skönt att det händer lite iaf, har haft sån jäkla otur med mina bilar nu så jag har stått med näsan under huven flera kvällar :cry:
Senast redigerad av Pakko 2 december 2009, 18:48:08, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Pakko:
Lägg upp bilderna direkt i tråden, genom att använda Img knappen i stället för URL.
Så ska du nog se att intresset för tråden ökar.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Håller med Fagge!

En fråga, det är lite svårt att se dimensionerna av bilderna, hur stor är den? Portalen ser grymt hög ut, och du lär få rejält med flex i de axlarna den åker på eller i själva portalen om det är i de storleksordningarna jag tycker det ser ut. Jag har 20mm axlar på min skrot-cnc, visserligen inte i nåt styvare stål utan "bonnjärn", men de flexar kännbart redan på mina små mått.
Men du ser ut att ha bra lagerhus för kulbussningarna och det ser ut att vara stabila grejer, så om du bara får portalen att inte "åka byrålåda" eller flexa för mycket så blir det nog bra. Själv skulle jag ha offrat lite arbetsområde i Y för att få längre mellan lagren och kanske en yta att sätta triangelstag emot (detta är något jag planerar göra på min maskin så småningom, måste bara hitta rätt skrot först :) )

Kollade upp i din tråd, och ett Z-område på 500mm är ju tufft, men hur användbart är det? Jag tycker absolut att du skall ha så högt om du har behovet/kan få det stadigt. Själv har jag väl ca 50mm, men har använt kanske 15mm än så länge.

Nå det kommer ju garanterat att fungera förr eller senare, och funkar det som du tänkt så är det ju toppen! Funkar det inte så får man bryta ihop och komma igen, fråga mig...
Skriv svar