Modifiera termometer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Re: Modifiera termometer?

Inlägg av orvar-e »

Så här ser kortet ut.

Bild
Baksida, batteri sida

Bild
Framsida, display sida.

Ser ut som om det skulle kunna gå att koppla förlängningsladd ett par decimeter mellan känsel knoppen och kortet.
Det är 12k ohm över den svarta knoppen på baksidan, den bredvid en kondensator. Antar att det är ett NTC-motstånd, den verkade iaf villig att ändra värde när man rörde vid den. Ser lovande ut, bara att köpa en sån här termometer och testa. :)

Gör sedan som salle beskrev det, sätt sensorknoppen lite längre ner så du kanske får plusa på 20 grader eller nått för att få det verkliga värdet.
Fritte

Inlägg av Fritte »

Tack så jättemycket. Det ser verkligen lovande ut. Får åka och köpa en på väg hem från jobbet imorgon.
Fritte

Inlägg av Fritte »

Nu blev jag ledsen.
Jag tog omvägen förbi Jula på vägen hem för att inhandla en sådan termometer. Men på förpackningen stod det -40 till +65 och inte -40 till +85 som på webben och i katalogen. Frågade personalen och dom sa oxå +65. :(

Orvar-e: Skulle jag kunna få be dig om en tjänst? Kolla om termometern går upp till +85? Vore mycket tacksam.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Hehe ....... in i ugnen med hela macka pären, det låter ju kanske lite vanskligt! ............ :jimmyhacker: ...... kanske kan sätta lödkolven mot sensorn. Visst kan jag testa det när jag får tid i morgon eller nått. Jag har ju lyckligtvis två st sändare enheter.
salle

Inlägg av salle »

Du kanske ska flytta givaren ännu lite lägre :vissla:

Salle
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Ungstermometer har ju varit uppe tidigare. http://www.clasohlson.se/link/m3/Produc ... nr=34-6723
Då är det räckvidden som är kvar att överbrygga.
Fritte

Inlägg av Fritte »

Precis. Hur fyrdubblar man räckvidden på en sådan termometer?

orvar-e: Det är inget du måste göra om du inte vill. Jag vill ju inte att du ska råka förstöra din termometer.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Externa antenner kan ju göra lite, kanske ett litet slutsteg på sändaren så du får upp effekten till ett par mW. Har om jag inte mins fel varit en liknande tråd tidigare och då var det tal om att sätta en repeater som förlängare.

Enklast möjliga modifiering finns här, (har ej testat själv så vet inte hur mycket längre räckvidden blir)
http://www.instructables.com/id/Increas ... ermometer/

Ungstermometern har ju även en larmfunktion, är ju bra om man har börjat med ölen innan bastun och glömt bort att den är på uppvärmning.
Fritte

Inlägg av Fritte »

Tack så mycket för länken. På ungefär lagom nivå för mig.
Blir till att testa det.
Någon som vet hur man räknar ut rätt längd på antennen?

Hur långt kan man förlänga sensorn utan att det blir allt för stor felmarginal?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

förlänga sensorn: testa dig fram och se hur mycke den felar.
Fritte

Inlägg av Fritte »

Vill tacka för all hjälp. Köpte en trådlös stektermometer och följde guiden som ristomemo länkade till.
Räckvidden blev precis men jag tror jag kan optimera den en aning och även förbättra genom att göra samma sak med mottagaren.
Skulle det bli bättre om jag satte någon reflektor bakom sändarantennen? Skulle det t.ex. fungera med vanlig aluminiumfolie?
Skriv svar