Mentor Pads
Mentor Pads
Hej alla,
Är det någon som har bra koll på Mentors PADS? Är det lätt att använda?
Tänker mig Pads Logic och Pads layout, är det något att rekomendera?
DxDesigner vet jag är hopplöst att lära sig. Så är Pads Logic lättare att avnända?
Edit1: Omfomulerat
Är det någon som har bra koll på Mentors PADS? Är det lätt att använda?
Tänker mig Pads Logic och Pads layout, är det något att rekomendera?
DxDesigner vet jag är hopplöst att lära sig. Så är Pads Logic lättare att avnända?
Edit1: Omfomulerat
Re: Mentor Pads
Jag tycker det var rätt "straightforward" att lära sig, är ingen expert men har i alla fall lyckats att cadda upp kort som har fungerat i det 
Jag hade caddat i Eagle och CADInt PCB innan.

Jag hade caddat i Eagle och CADInt PCB innan.
Pads är väl helt okej, se till att spara ofta bara. Althium designer kändes mycket mer klockrent med allt i ett och samma program men det kraschade också ibland. Priser har jag ingen koll på dock 

Har jobbat med pads i några år, o tycker att det är väldigt lätt o lära sig! dock brukar det komma buggar med varje ny version, men dom brukar fixas hyffsat snabbt.Dock är det ju inte gratis direkt. men väldigt kompetent.
powerlogic är nästan idiotiskt enkelt o använda, var fakiskt gratis en gång i tiden! dock har jag inget gott att säga om dx designer, ett enormt härke till program!
powerlogic är nästan idiotiskt enkelt o använda, var fakiskt gratis en gång i tiden! dock har jag inget gott att säga om dx designer, ett enormt härke till program!
Tror jag kan köra mentor pads gratis via jobbet, kanske läge att ta en titt på det isåfall.
Tack för alla svar!
Meckis: Vad är powerlogic för något?
Är det någon som vet hurvida Pads Logic har något stöd för databaskoppling för komponentbibliotek och dylikt?
Finns det något stöd för flera varianter på samma schema som kan generera olika BOM-listor för de olika varianterna?

Meckis: Vad är powerlogic för något?
Är det någon som vet hurvida Pads Logic har något stöd för databaskoppling för komponentbibliotek och dylikt?
Finns det något stöd för flera varianter på samma schema som kan generera olika BOM-listor för de olika varianterna?
powerlogic är schemaverktyget. pads är layoutverktyget.
i pads kan man göra "variants" på assembly. dock använder jag via jobbet ett externt program för o hantera komponenter o bomlistor.
i pads kan man göra "variants" på assembly. dock använder jag via jobbet ett externt program för o hantera komponenter o bomlistor.
Ahaa.. Jag hade fått för mig att Schemaritningsprogrammet heter Pads Logic..
Vilket program är det du använder externt?
Anledningen till att jag frågar är att på jobbet så har dom köpt in Pads Layout och DxDesigner.
Mest för att DxDesigner är bra på att hantera Komponentbibliotek då tanken är att
man skulle kunna knyta ihop programmet med databasen med alla komponenter som
finns i produktionen så att man inte får onödigt många varianter av komponenter, se om komponenter blivit spärrade etc.. Samt att kunna hantera
varianter på BOM listor på ett bra sätt, vilket DxDesigner verkar kunna göra.
Men programmet i övrigt verkar ju vara ett riktigt oanvändarvänligt hopkok. Speciellt länkningen till
Pads Layout.
Så tycker du att ert externa program reder ut databaskoppling och varianthantering på ett bra sätt med Logic?
Jag är nämligen mest sugen på att använda Logic.
Vilket program är det du använder externt?
Anledningen till att jag frågar är att på jobbet så har dom köpt in Pads Layout och DxDesigner.
Mest för att DxDesigner är bra på att hantera Komponentbibliotek då tanken är att
man skulle kunna knyta ihop programmet med databasen med alla komponenter som
finns i produktionen så att man inte får onödigt många varianter av komponenter, se om komponenter blivit spärrade etc.. Samt att kunna hantera
varianter på BOM listor på ett bra sätt, vilket DxDesigner verkar kunna göra.
Men programmet i övrigt verkar ju vara ett riktigt oanvändarvänligt hopkok. Speciellt länkningen till
Pads Layout.
Så tycker du att ert externa program reder ut databaskoppling och varianthantering på ett bra sätt med Logic?
Jag är nämligen mest sugen på att använda Logic.