SvenPon skrev:
Motståndet skall ligga på minussidan.Det finns en bra förklaring på varför
Det är bar att jag inte kommer ihåg varför och vill inte svamla till en nödförklaring.
Vissa saker accepterar man bara utan att komma med "fjunistjafs"
Varför skall man acceptera konstiga konstruktioner utan att "tjafsa"? Om man inte förstår syftet med en konstruktion, så måste man ju få fråga hur det hela är tänkt att fungera!
Jag skulle hemskt gärna se en vettig förklaring på varför strömbegränsningsmotståndet alltid skall sitta på katodsidan av lysdioden. Om inte annat så kanske jag lär mig någonting nytt, och är det inte det som är syftet med det här forumet?
1 I en bil är det likström. Med spänningen 12 Volt. (Upp till 14,5 Volt)
2 I ett vanligt uttag i Sverige per idag så är det 230-240 Volt växelström
Vilka lysdioder använde du? Vilket sorts motstånd har du använt? Det låter på din beskrivning som du parallelkopplat dioderna.
Japp jag parallelkopplade dioderna, med ett vanligt 180 ohms motstånd, då spänningen där vi kopplade in dioderna låg på 11.58 V.
Ska man har något speciellt motstånd till likspänning eller?
Eller menar ni andra på att det kommer funka om jag seriekopplar det?
För jag ser inte vad det skulle göra för skillnad?
Tack på förhand.
Seriekoppling av lysdioder gör att de tenderar att lysa lika starkt. Om man parallellkopplar lysdioder kan de lysa olika starkt p.g.a. variationer mellan lysdioderna.
Seriekoppling av lysdioder gör att de tenderar att lysa lika starkt. Om man parallellkopplar lysdioder kan de lysa olika starkt p.g.a. variationer mellan lysdioderna.
Okej, då borde jag ju seriekoppla i framtiden, men problemet är ju just nu att de inte lyser alls, och jag undrar därför om problemet är min parallelkoppling eller om det är pgr av motståndet/dioder som inte tar likström. Mina dioder köpte jag på forumet här från en person som sålde diverse... :http://kundweb.netatonce.com/~u24465/
Hoppas det där inte lät arrogant, för det menade jag inte.
Tack så mycket för svaret.
Nej det behövs inga speciella motstånd för likström (däremot skulle man få lite problem att koppla lysdioderna till växelström på grund av att de inte tål så mycket backspänning bl.a.).
Bara se till att du har någorlunda rätt värde på motståndet, och att du kopplar åt rätt håll (+ till +). Vad för spänning och ström ska lysdioderna ha? Om du inte vet så kan vi gissa om du säger vilken färg det är.
Och du kan sätta motståndet på vilken sida om lysdioderna du vill, åtminstone tills vi hör en vettig motivering.
Om du tar 4 st i serie skulle det kunna hända att du får effekten
att dom lyser när generatorn funkar ok. ~ 14.4 V
Ganska häftig respons.
PS
Det funkar på vilken sida du ev. lägger moståndet i detta exempel.
Att det skall ligga på minussidan är inte något jag hittat på.
Det finns i dom gamla hävderna.Kolla schema så kommer du att finna
att så gör proffsen.
DS
Med risk för att bli kallad grälsjuk, bessewisser, arrogant och sexsvulten, så tycker jag att det är fel att rekommendera folk att koppla in lysdioder utan strömbegränsningsmotstånd, särskilt i en bil där spänningen kan variera ganska kraftigt.
Lysdioder skall i min mening kontrolleras med ström, inte spänning.
Om han använder dessa som han beskriver så händer bara att dom
lyser eller inte lyser.Tar han tre(3) 3.6 80 mA lyser dom säkert .
Tar han 4 blir det kanske så att dom inte lyser förrän generatorn laddar för fullt.
Kul response "impotanseffekt" märk väl 3.6 V 80 mA Blå eller Vit LED
Något annat kan inte hända DIXI
Du som har frågan ,lite FeedBack skulle sitta som en "smäck"
Vi tar en Blå LED 3.6 30 mA max ström.
4 st = 14.4 Volt dom kommer att dra mindre än 30 mA,det räcker för mig.
3 st = 10.8 Volt där bör man ju av säkerhetskäl lägga in ett motstånd på
10 ohm för att inte strömmen inte skall överskridas, men det behövs inte .
Svenpon... är du helt allvarlig när du bekymrar dig över att en 7805 blir ljummen men samtidigt tycker man ska koppla in lysdioder till en varierande spänning utan motstånd???
Om vi tar tre st vita som exempel. Hittade inget riktigt bra datablad på elfa, men det jag hittade får duga.
För det första är framspänningen som anges inget exakt värde, i databladet jag hittade står det angivet typ = 3.6V och max 4.0V vid 20mA. Inget min-värde är angivet.
För det andra varierar strömmen kraftigt vid små ändringar i spänningen, enligt graf i databladet så ökar strömmen från 20mA till 40mA när spänningen går från 3.6V till 4.0V.
Om vi tar tre lysdioder i serie och alla ligger på typvärdet får vi alltså 40mA genom dessa vid 12V. En bra bit över maxvärdet, men de överlever nog (ett tag). Sen ökar spänningen till 14.4V... Det finns inte ens med på grafen, men jag skulle gissa på uppåt 100mA!
edit: och det andra extremfallet, 4st och alla har vf i närheten av maxvärdet. Alltså totalt >15V för att få 20mA. Vid 12V kanske 5mA.
I det fallet är det förmodligen ingen risk att bränna upp lysdioderna, men ljusstyrkan är totalt oförutsägbar och kommer variera kraftigt med spänningen.
"Vad vet jag stackars fattiga flicka."
Erkänn ! Vi bara gissar. Men med dom data Vi resonerar kring är det rimligt.
Hur det sedan blir i verkligheten är en anna sak.
Jag predikar alltid att du skall ha ett motstånd i serie med LED.
Med den matte jag beskrivit kan inget allvarligt hända i en bil.
Jag skiter väl i om det blir 22 mA eller 32 mA bara det inte kortsluter.
En LED kan bara lysa eller inte lysa, om den sen lyser lite starkare med
mer ström är det så försvinnande lite så det är inte intressant.
Lyser den häftigt så håller den på att brinna upp .
Ok Jag har feldimmensionerat.Du måste alltid göra fältförsök.
Klart att man testar i sitt lilla labb innan man placerar det i bilen.
Mät strömmen genom din applikation vid dom spänningar som kan komma ifråga.
DIXI
Bisatts jag använder lysdioder som tändrör i sprängladdningar.
Tryck på dom 100 volt och dom tänder det mesta.
DS
Det intressanta är att en lysdiod med ett framspänningsfall på säg 2.0V ligger just på 2.0V och kommer att råffa åt sig dessa två volt även fast du kopplar in den direkt till 12V utan motstånd. dom övriga 10volten kommer att lägga sig över anslutningssladdarna och eftersom resistansen i dessa är så låg kommer dom tillåta en hög ström som kommer bli högre än lysdioden klarar av. Det är altså svårt att bestämma eller ändra på en diods eller lysdiods spänningsfall. När den når över tröskelspänningen kan den lysa, annars kan den aldrig lysa. Ljusstyrkan regleras genom att öka och sänka strömmen genom den. Jag förstår inte riktigt vad det är ni debatterar om?
Sen om man lägge motståndet på plus eller minus sidan har ju ingen betydelse? men jag lägger det alltid på plus för det känns bäst
Senast redigerad av Fritzell 17 april 2005, 17:27:34, redigerad totalt 1 gång.