Hejsan,
Jag har försökt sätta in 3 st lysdioder i min kompis bil, över pedalerna så det blir ett spännande ljus neråt
Problemet är det att dom vägrar lysa.
Har kopplat + till + till+ Och sedan satt på ett motstånd på den "Första" diodens plus, och sedan på med plus spänningen. Likadant med Minus, fast utan motstånd. Någon som har något förslag? Jag har svårt att tro att det skulle vara lödningarna. Vet inte heller om bilar kör samma ström som i hus/datorer etc (Växel och lik är det jag snackar om)
Om någon har något tips, eller något jag gjort fel (Vilket det säkert är) så skriv här så fort som möjligt. Tack
börja från början
1 lysdiod med motstånd
koppla den rätt , lysdioder tål inte 12v i backspänning
har du kopplat lysdioder utan motstånd och den varit på rätt håll så är den bränd
lydioderna skall kopplas så här
- är den sidan med en fas på kante vid benet på lysdioden, + är det långa benet (har man kortat dom så får man använda fasen på kanten för att se polariteten)
- är plåten på bilen (om bilen är nyare än säg sjuttitalet)
motståndet bör kopplas in mellan + och lysdioden
ska man ha flera lysdioder så kopplas dom som, första - till jord(plåten på bilen)
+ till lysdiods nr 2 - lysdiods nr 2 + till lysdiods nr 3 - och lysdiods nr 3 + till motståndet och andra sidan på motståndet till 12v
Undrar varför inte elemetär ellära ingår i skolan längre... Jag menar, det är synd och skam att folk inte får chansen att lära sig grunderna ens. Inte undra på att snittåldern på elektronikkunniga stiger med en oroväckande fart..
Undrar om man skulle lägga upp en tråd som klistras med kirchofs lagar...... Vore kul att testa att lägga upp en lite knepigare ellärauppgift här och se hur många som kan svara på den... Vart har sveriges ställning som ett land av kunniga välutbildade kluriga envisa tekniker tagit vägen ?
en rejäl dos elektroniklära bör vara obligatorisk i skolan... jag finner "eran" värld av elektronik väldigt fascinerande men den personliga kunskapen är tyvärr inte vad jag skulle vilja att den var... suck..
Gissar att du har tre(3) normala LED som har Volt Forvard 2 volt 20 mA
Du skall koppla dom i serie.Det långa benet är plus 12 V i ditt fall.
Kort ben kopplas till långt på nästa LED osv .
Som avslutning skall du ha ett motstånd till -(minus) Alltså inte på + sidan.!
Formel: 12 v 20 mA
(12 - 6) / 0.02 = ~ 300 ohm till jord i serie. Standard 270 ohm blir bra.
6 komer av 3 * 2 volt.
Jag tycker att det var en dum komentar. Det funkar lika bar med båda lösningarna. Att få en sandard som du tycker är bra, att låta som en förutsättning för att få det att funka rör bara till det.
Kan tillägga när det gäller lysdioder i bilen så ska man va lite försiktig med dess placering. Placerar man dem lite dumt (tex. på instrumentbrädan så de lyser framåt) kan man bli stoppad av polisen och då kräver de en på 200 spänn
Ang batteri spänning så bryter laddningen vid 13.8 V
Ett normalt blybatteri får aldrig laddas med mer än 14 v.
Det blir förstört (kokar)
Ok med 470 ohm. Det är bättre att köra LED med så liten ström som möjligt.
Mitt exempel var att visa på hur han skall räkna.Vi vet ju inte data på
hans LED:s .Motståndet skall ligga på minussidan.Det finns en bra förklaring på varför
Det är bar att jag inte kommer ihåg varför och vill inte svamla till en nödförklaring.
Vissa saker accepterar man bara utan att komma med "fjunistjafs"
1 I en bil är det likström. Med spänningen 12 Volt. (Upp till 14,5 Volt)
2 I ett vanligt uttag i Sverige per idag så är det 230-240 Volt växelström
Vilka lysdioder använde du? Vilket sorts motstånd har du använt? Det låter på din beskrivning som du parallelkopplat dioderna.
Japp jag parallelkopplade dioderna, med ett vanligt 180 ohms motstånd, då spänningen där vi kopplade in dioderna låg på 11.58 V.
Ska man har något speciellt motstånd till likspänning eller?
Eller menar ni andra på att det kommer funka om jag seriekopplar det?
För jag ser inte vad det skulle göra för skillnad?