Gjorde en tråd för ett tag sedan där jag påbörjade min konstruktion och här är resultatet:

Måtten på maskinen är 660 x 660 x 370 mm utan y-vagnen och bordet. Bordet mäter 480 x 500 mm och den riktiga arbetsytan uppskattas till ca 360 x 360 x 50 mm.
Målet med maskinen är att fräsa i trä och plast till en början för att sedan lära sig mer och ge sig på aluminium.
Konstruktionen består av 60 x 60, 60 x 120 och 30 x 120mm profiler som jag köpte från ett företag i Tyskland.
30kg profiler och fästen:

Linjärlagerna på x- och y-axeln består av supported rails med en längd på 500mm och en axeldiameter på 16mm, köpta på Ebay.
På z-axeln kommer det att sitta ett par små men stabila linjärlager jag kom över, dessa kan endast förflytta sig ca 70mm men de duger tills vidare.

Har valt att sätta axlarna under bordet och blocken i profilerna för att skydda lagren mot smuts och spån. En annan fördel är att kraften blir jämt fördelad på bordet oavsett hur det befinner sig i x-led. Eftersom jag valde att placera axlarna på det viset tyckte jag det var lika bra att sätta kulskruven på samma sätt(under bordet), för att på samma vis skydda den också. Detta medför även att motorn kommer att placeras på bordet, det blir ganska tight att koppla motorn direkt på axeln vilket jag kommer att lösa genom att ha remhjul och en rem.
Även på z-axeln kommer det att sitta remhjul, dels för att få utväxling men även för att få en kompakt lösning. På y-axeln kommer motorn driva "direkt" på axeln och kopplingen kommer att gömmas inuti profilen.
Tillgången till verktyg och maskiner är ganska begränsad vilket gör att vissa delar kommer att byggas av MDF-skiva för att sedan bytas ut till något bättre senare.
Hela verktygs arsenalen:

Motorer, drivare samt kulskruvar är beställda och borde dyka upp snart.
Det som kvarstår att beställa är nätagg, breakout board, remhjul och remmar.
Bilder är alltid kul så här kommer några till: