Modifiera termometer?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Fritte

Modifiera termometer?

Inlägg av Fritte »

Kan man på ett enkelt sätt modifiera en trådlös termometer så den får ett större omfång?
Tanken är att placera en givare i bastun som sen sänder signalen till mottagaren i huset 100m bort. På så vis slipper man hela tiden springa till bastun för att kolla om det är varmt nog.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Du får nog byta sensor..
Kolla efter trådlös stektermometer ;)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Beror på typ men till 99.999% säkerhet så nej det går inte att göra detta på ett enkelt sätt. Blir nog som sagt att byta ut den till en som klarar så pass hög temp men att den sedan även skall vara trådlös är nog inte det enklaste att få tag på.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=40431921

Räckvidden är ju ett problem förstås! men den kanske är lättare att öka lite?
Fritte

Re: Modifiera termometer?

Inlägg av Fritte »

Då försöker jag sparka liv i denna gamla tråden igen då jag har börjat få dom tankarna igen.
Om jag nu skulle skaffa en trådlös stektermometer, hur ökar jag då räckvidden på sändaren så signalen når till huset?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Dra en kabel? Om inte annat är det knixigt. du kan ju alltid prova göra egna "bättre" antenner.
Fritte

Inlägg av Fritte »

Menar du att jag ska dra en kabel mellan sändaren och mottagaren?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Jag menar köp en med kabel istället kanske ;)

Alt får du helt enkelt bygga dig en egen :)
Fritte

Inlägg av Fritte »

Kan du tipsa om någon med kabel? Har sökt en del men inte lyckats hitta någon med så lång kabel.
Att bygga egen är helt klart utanför mitt område.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Vore bra om man kunde separera själva mätkroppen från resten i en sån där trådlös termometer. Och ha en kabel in i det heta området och ha den känsliga elektroniken utanför, dessvärre så är väl mätområdet lite tokigt. -40 till +85. Har du minsta lilla finskt-blod i dig så vill du väl ha varmare än 85. :D :wink:
Jag har en sådan här termometer, jag kan ju skruva isär den imorgon och se om det går att separera mätkroppen från resten om du vill.
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

Skulle det inte räcka med en termostat som ger en slutning/brytning vid för inställd temperatur? och sedan använda någon annan lösning för komunikation mellan bastun och huset, eller är det den exakta temperaturen som är intressant.
Fritte

Inlägg av Fritte »

orvar-e: oh. Se där. Hur kunde jag missa den?
Håller med om att 85°C är lite för lågt. Men å andra sidan så räcker det ofta med ~80°C i bastun om man nu vill ha sällskap.
Om man dessutom kan förlänga/flytta mätkroppen en bit så man har den i bastun och resten i relaxrummet. Om du vill får du jättegärna öppna och kolla. Annars åker jag nog och köper en själv för att öppna. För så blodigt dyr är den ju inte.

electronix: Det underlättar lite om man kan se temperaturen då man kan "förutse" när den kommer att vara uppe i lagom temperatur. Sen är jag lite nördig på det viset när det gäller siffror och statistik.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Om du ska bygga något så kanske SMT160-sensorn skulle passa (ELFA 73-088-69) då den ger en PWM ut som är proportionell mot temperaturen och klarar upp till 130 grader. Den signalen borde vara enkel att skicka med t.ex. sändarmodul (art 88901) från Kjell Co.
salle

Inlägg av salle »

Om du tar en sån termometer som inte har så stort omfång och sätter givaren lite lägre inne i bastun, efter några gånger vet du att om det är 30 grader en halvmeter från golvet, då är det dags att gå ner för då är tempen rätt där man ska sitta.
Kanske inte en så skojig lösning men den borde funka.

Salle
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

okej, skruvar isär den när jag kommer hem från jobbet i eftermiddag.
Vad sägs annars om en termostat och en lampa som slocknar när det blivit rätt temperatur, precis som på ugnen. :D :lol:
Skriv svar