Hjälp att välja dioder för likriktning av ström från dynamo

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
mixil

Hjälp att välja dioder för likriktning av ström från dynamo

Inlägg av mixil »

Håller på med ett litet projekt med att konvertera ett gammalt hederligt cykellyse med lysdioder. Som strömkälla använder jag mig av den befintliga dynamo som enligt lite efterforskningar på nätet verkar leverera ca 6V.

Har gjort ett tidigare försök med mindre lyckat resultat. Använde mig då av en lysdiod på 3,2V 20mA som kopplades ihop med ett motsånd på 150ohm. Det försöket slutade med att dioden gav upp och jag misstänker att anledningen till detta är att jag matar lysdioden med växelström och inte likström som den vill ha och lysdioden gav upp på grund av att "back-spänningen" blev för stor.

Har letat lite och kommit fram till att man kanske borde slänga ihop en sk "likriktar-brygga" av fyre dioder för att slippa växelströmmen och förhoppningsvis undvika att dioden ger upp. Frågan som jag hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig med är: Vad ska jag ha för dioder för att kunna bygga en likriktarbrygga?
danielr112

Re: Hjälp att välja dioder för likriktning av ström från dynamo

Inlägg av danielr112 »

4 st som tål din ström. dvs förmodligen den vanligaste diod du kan hitta.
mixil

Inlägg av mixil »

Skulle det här kunna var något??

http://www.kjell.com/?item=90050&path=2 ... ,268000000

det är väl en sån jag vill bygga?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

Den funkar. där har du en färdig brygga. glöm inte en kondensator också
mixil

Inlägg av mixil »

ok, vad ska det vara för spec på en sådan? Vad fyller kondensatorn för funktion (jag vet vad en kondensator är men inte varför det behövs en sådan här)??
danielr112

Inlägg av danielr112 »

du får en lite jämna spänning. den agerar batteri eller vad man ska säga.
mixil

Inlägg av mixil »

ok, vad ska man ha för kondensator? Finns det nån formel för att beräkna vilken typ man behöver?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Men sätt en lysdiod till i motsatt riktning så tar den bort för hög backspänning samtidigt som den också lyser, så behöver du inga andra dioder. Du kan använda samma motstånd. Bara inte generatorn ger för hög spänning om du cyklar för fort (så att strömmen genom lysdioderna blir för hög).
mixil

Inlägg av mixil »

Om jag ska använda samma motstånd till två lysdioder vända mot varandra hur ska motståndet då placeras? I mitten?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Inlägg av anders_bzn »

Jag skulle gissa att spänningen blir för hög eftersom en diod inte lastar dynamon på samma sätt som en glödlampa. Mitt tips är att mäta tomgångsspänningen, samt spänningarna vi låg last och hög last (läs lysdiod och glödlampa).

Annars är ett batteri en bra ide, med 20mA räcker ett par AA batterier i 100h. Annars så tycker jag att du ska försöka använda en eller ett par power-LED:ar så du får rejält med ljus.

Sen är det väl så att en cykelglödlampa är på 6V, men på äldre cyklar så ligger fram och baklampa i serie, då borde väl dynamon i det fallet rimligtvis ge 12V.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Motståndet kan du lägga på en sida, vilken spelar ingen roll.
Men Anders_bzn har en poäng... spänningen kan bli högre än du räknat med så du kanske bränner lysdioderna i alla fall. Du kan ju mäta upp maxspänningen och välja motstånd därefter, men då kanske du får sämre ljusstyrka vid lägre spänningar. Nackdelen med min idé om två motvända lysdioder är att du inte kan använda kondensator som när du likriktar. Med likriktning (med 4 dioder) och en kondensator så får du jämnare spänning och lysdioden lyser jämnare vid olika hastigheter. Jag skulle nog fundera ut något som begränsade spänningen till en viss maxnivå. hmm.. ska tänka :humm:
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

en 7805 har ju så hög spänningsskillnad mellan in och utgång, så det är ju inte bra i det här fallet.

Jag kanske hade tagit ett 30ohms motstånd från lysdiodens katod till jord. Då blir det 0.6 volt över motståndet vid 20 mA. Det betyder att vid ca 20 mA kan en NPN-transistor börja leda om man kopplar basen till motståndet och emittern till jord. Kollektorn på NPN-transistorn kan sedan styra en PNP-transistor som sitter mellan V+ och lysdiodens anod. Så länge strömmen är under 20mA kommer PNP-transistorn att leda. När det närmar sig 20mA stryper den så strömmen stannar där. Lysdioden kommer att må jättebra hela tiden! Kopplingen kräver likriktare och en kondensator, kanske 1000 uF eller så.

Basmotstånd kan vara bra på båda transistorerna också. Kanske 1k eller så.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det var inte många rätt i den här tråden.
Jag har aldrig sett en dynamopå en cykel.
Det är en alternator, eller generator om man inte vill precisera.

Generatorn ger inte 6V. Den ger en spänning som är proportionell mot varvtalet.
Strömmen är begränsad av konstruktionen. Här kan vi anta 0,5A. Det är en rimlig siffra men antagligen inte rätt.

Vad som händer är grovt förenklat att om man lastar mindre än 0,5A så kommer spänningen att följa varvtalet. Vilket dödar dioden. (det kan även ha varit backpänningen, den blir ju också hög) Om man lastar mer än 0,5A så kommer strömmen att bli 0,5A och spänning den som blir vid den strömmen.

Så antingen får man bygga en last som totalt tar 0,5A vid lämplig spänning. Eller gå vägen via en elektronisk strömreglering.

EDIT: sista A var V.
Senast redigerad av danei 24 november 2009, 21:24:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Svenska wikipedia:
Cykelgenerator, vanligen kallad dynamo...
Det är det ord som anvädes nästan uteslutande om cykelgenerator förr i tiden. Nu är det väl knappt nån som minns dom längre.

... och hur bygger du en last som alltid drar 0.5A oberoende av spänning? Elle menar du att generatorn aldrig kan ge mer än 0.5A oavsett hur fort den går, så att den spänningsregleras automatiskt vid strömmar mer än 0.5 A ?
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Danei-de två sista styckena gav också mig myror i huvudet...
Jesse- jodå,visst finns det folk som både minns och ibland säger dynamo av gammal vana eftersom det var den absolut vanligaste benämningen på dem förr-jag är en av dem.
Skriv svar