Frigolit skärare
Frigolit skärare
Hej jag undrar hur man kan bygga en bra frigolit skärare? har för mig man kan bygga någon aparat med en tråd som bränner sönder frigoliten...
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Köp elemetstråd
Eller kathaltråd, det är samma sak. Köp ett par olika. fäst tråden i hantag eller något du kan hålla i och koppla på ström med krokodilklämmor. När du ökat strömmen så att tråden är mörkröd så är den perfekt att skära frigolit med.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
jo sant
men finns en risk. Vanlig ståltråd är ofta förzinkad och överhettar du den bildas giftiga gaser som i värsta fall kan vara dödliga. Om du har tur får du bara fross och mår skitdåligt... Jag tycker att det är värt säkerheten med att köpa elementstråd, men alla gör som de vill. var dock medvetna om riskerna. Zinkfrossa är inget att skämta om, det är livsfarligt.
Men det jag ska ha det till där jag har min APU så får dom hem massa lådor och så i lådorna så finns det ju massa frigolit som dom slänger i en plast säck. Å den blir ju full mycket snappt när det är stora bitar då. Så då kom jag på det att när man var liten så fick man höra sådana saker som man kunde göra blandannat frigolit skäraren. Så slut iden skulle vara ett nät på 100*100 cm med ca 5cm mellanrum så behöver man bara slänga på frigolit blocket så skärs det ner i småbitar rätt ner i säcken.
Japp och det är det som är meningen, då kommer en ström att flyta genom ståltråden som gör att den blir varm, eftersom den inte riktigt håller noll ohm. När jag gjorde ngt liknande justerade jag temperaturen genom att ha en trådsnutt som jag lindat som en spole och som kortades av till rätt temperatur uppnåtts.
Ståltråden har väl en viss resistans, men i princip ja. Det är därför man inte ska koppla den till ett batter utan till en apparat/konstruktion som är strömbegränsad, dvs den har en övre gräns för hur mycket ström (effekt) den ger för en viss spänning. Exempel som någon redan gett är batteriladdare.
Om du vill använda ett bilbatteri kan du seriekoppla ett motstånd men motståndet måste vara rätt dimensionerat för att ge rätt ström, sedan måste den även tåla effektutvecklingen. Antagligen ingen bra lösning
Man kan även reglera spänningen om man t.ex. skulle komma över en begagnad spänningskub. Det var ett av fysikexperimenten när man gick i åttonde eller sjunde klass. Koppla en ståltråd till en spänningskub och långsamt vrida upp spänningen. Konstatera att ståltråden utvidgar sig, blir varm, börjar glöda. Där skulle man avbryta men de flesta ökade nog spänningen lite till så att tråden brann av.
EDIT: Eller så ser man till att ståltråden har rätt motstånd genom att justera längden som Ensten påpekar.
Ensten: Hur lång behövde ståltråden vara?
Om du vill använda ett bilbatteri kan du seriekoppla ett motstånd men motståndet måste vara rätt dimensionerat för att ge rätt ström, sedan måste den även tåla effektutvecklingen. Antagligen ingen bra lösning
Man kan även reglera spänningen om man t.ex. skulle komma över en begagnad spänningskub. Det var ett av fysikexperimenten när man gick i åttonde eller sjunde klass. Koppla en ståltråd till en spänningskub och långsamt vrida upp spänningen. Konstatera att ståltråden utvidgar sig, blir varm, börjar glöda. Där skulle man avbryta men de flesta ökade nog spänningen lite till så att tråden brann av.
EDIT: Eller så ser man till att ståltråden har rätt motstånd genom att justera längden som Ensten påpekar.
Ensten: Hur lång behövde ståltråden vara?
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
KOlla på kjell och co
De har motståndstråd med olika resistans per meter. Men i slutändan så är det bara att pröva sig fram ändå. Fördelen med motståndstråden är att man får en tråd som dels tål temperaturer samt att den har en högre resistans vilket för att man kan använda mindre ström och lite mer spänning ist. Jag har använt batteriladdare som strömkälla och det går alldeles utmärkt, dock får man laborera lite med trådlängd och val av tråd för att inte överbelasta laddaren och för att få rätt temperatur på tråden.
Ett tips till.
Om du har en sticksåg så vänd bladet på den så att den släta sidan sitter framåt, nu när du sågar frigolit så hettas bladet upp at friktionen emot frigoliten så mycket att den såger med väldigt fina snitt genom att den fungerar som värmetråden och smälter sig igenom materialet. Väl värt att testa om man skall såga skivor. Metoden fugerar dock inte på tjocka block på grund av pladets begränsade längd. OBS! har du pendlingsfuntion för bladet så ha den i avslaget läge för annars fungerar det inget bra.
Ett tips till.
Om du har en sticksåg så vänd bladet på den så att den släta sidan sitter framåt, nu när du sågar frigolit så hettas bladet upp at friktionen emot frigoliten så mycket att den såger med väldigt fina snitt genom att den fungerar som värmetråden och smälter sig igenom materialet. Väl värt att testa om man skall såga skivor. Metoden fugerar dock inte på tjocka block på grund av pladets begränsade längd. OBS! har du pendlingsfuntion för bladet så ha den i avslaget läge för annars fungerar det inget bra.