zeylon skrev:Du verkar ha kommit en bit på vägen nu. Kul att polletten trillade ner angående 3-håls lödöar. När du fick dom i handen så kändes det väl rätt så självklart?
Javisst, även om det var själva insikten som fick mig att bestämma mig för just 3-håls.
zeylon skrev:Det går naturligtvis alldeles utmärkt att ha 13 serier med 20 dioder i varje på ett kort. Du anpassar bara motståndets värde beroende på vad du har för matningsspänning.
Allright! Fast precis som arvidb skriver efter dig får jag svårt att hitta lämpligt agg för rimlig slant, varför jag i stort sett redan beslutat mig för att göra som jag själv tänkte och som arvidb preciserade, nämligen med jorden i mitten och motstånden på kanterna.
zeylon skrev:Du kopplar sedan dina serier parallellt över matningsspänningen. Om du tittar på din bild med glödlampssymbolerna (cirkel med kryss i) och byter ut varje lampa mot en 20-serie lysdioder och ett motstånd så blir det rätt.
Men ta bort kopplingen längst ner i bilden annars blir det ju kortslutning...
Jaha, okej. Man får alltså inte lägga till en sista koppling som saknar "innehåll" (dioder, eller vad det nu må vara)? Utan den sista kopplingen ska alltså innehålla den sista dioden? Men borde inte strömmen fatta att bara glida runt åt rätt håll där då? Ja, varför skulle detta resultera i en kortslutning? Jag tycker det ser oskyldigt ut.
zeylon skrev:Enklast är ju att montera lysdioderna som du har stoppat i dom. Tänk även på att du ska ha ett motstånd i ena änden av varje kedja så att det får plats. Sedan så löder du en kabel till de 7 slutpunkterna på ena sidan kortet och kopplar denna till ena polen på din strömförsörjning och motsvarande på andra sidan.
De 7 slutpunkterna ja, säger du. För jag undrar nämligen varför kortet ser annorlunda ut på de båda kanterna. Såhär:

- Är denna olikhet något jag kan/borde utnyttja på något sätt, eller vad menar du med slutpunkter? Ja, varför slutar ena sidan av kortet med öar medan andra sidan slutar med länkar?
Edit: Haha, ja så stabil på handen var jag. Mycket fina cirklar!
zeylon skrev:
Kopplingen på din bild med flera kort är alltså helt fel. Du ska inte seriekoppla dina slingor.
Det hade jag inte gjort heller. Det jag föreslog var förmodligen precis det Gimbal och arvidb också rekommenderar, nämligen att jag parallellkopplar samtliga serier (=slingor?) på samtliga kort, med varandra. För detta ska jag väl göra? Ja, det kvittar väl hur många serier jag parallellkopplar? Problemet för mig är
exakt hur parallellkopplingarna ska gå till.
zeylon skrev:En sak att tänka på är att eftersom du är nybörjare på lödning så sätt inte lysdioderna ända ner i hålet utan lämna lite ben mellan komponent och kort. Risken är annars att du värmer så mycket att du har sönder lysdioden. Ta en glasspinne på högkant eller något annat lämpligt och lägg under ena kanten på lysdioderna så får du dom på samma höjd hela tiden. Men en bit komponentben mellan lödpunkten och komponentkroppen så sprider sig inte värmen så lätt in i den.
Kanontips. Tack!
zeylon skrev:När det gäller att plocka med sakerna så är det så att fett (som du har på händerna) är lödarens fiende. För att få till en bra lödning så måste ytorna vara oxid- och fettfria. Nu är det tack och lov så att lödtenn innehåller flussmedel som klarar av en lättare kontamination så så länge du åtminstone är lite återhållsam med att peta där du ska löda så ska det nog gå bra. Dessutom verkar ditt kort vara förtennt (silverfärgade öar, det är svårt att se på bilden) vilket gör att det är ännu mindre känsligt då det tennet smälter när du löder och du får bra kontakt med kopparn under och fett och oxid flyter upp ovanpå lödningen.
Det behövde jag veta! Har nämligen, som du själv såg, redan plockat fram ett av korten (tagit av plasten) och testmonterat dioderna. Kan jag fortfarande använda detta, eller blir det sämre med tiden nu och lär vara värdelöst om en dryg vecka när lödningen eventuellt kan komma igång?
zeylon skrev:Du skriver i början av tråden att du har läst NV på gymnasiet. Sov du på lektionerna eller har det gått så långt utför med skolan att man inte längre lär ut grundläggande ellära?
Haha! Jag roas mest av utlåtandet. Faktum är att jag hade högsta betyg i både Fysik A och Fysik B, men där just elläran visserligen bara utgjorde en mindre del av de uteslutande teoretiska kurserna. Det var mest räkna, alltså. Men visst, en formelsamling hade jag haft nytta av nu, men som sagt blev det mycket mer att friska upp här än vad jag någonsin trott, men formlerna har jag åtminstone koll på nu igen.
Jag minns inte om någon har nämnt att lysdioder måste kopplas åt rätt håll för att fungera. Tänk på det. Vad som är anod och katod står i databladet. Normalt så är ena benet lite längre vid anoden och/eller så är det en liten fasning på ena sidan av komponentkroppen vid katoden. Anoden ska kopplas mot plus.
Ja, ena benet är lite längre än det andra. Jag har förstått att jag måste kolla upp vad som är plus och minus. Om benet är längre vid anoden (PANK = Positiv Anod Negativ Katod - Ja, du ser, allting har jag inte glömt!) som alltså är positiv, hmm, vilket innebär att strömmen går ut genom detta ben (eftersom den väl rör sig mot plus, ja) så borde jag ha greppat åt vilket håll jag ska sära på benen...