Bygga LED-lampa för ljusterapi!?

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
arvidb

Re: Bygga LED-lampa för ljusterapi!?

Inlägg av arvidb »

Först och främst: börja med att löda ihop och koppla in en enda rad med lysdioder och testa att den lyser, så att du vet att du gör rätt. Löd sen en rad till och koppla in båda och se att de lyser som de ska. Sen kan du löda på resten. :)

Det stämmer att raderna måste gå "på längden" på kortet. Om du ska ha 7 dioder i varje rad så blir det två rader efter varandra. Jag skulle sätta dem "mot" varandra, med jord (minus) i mitten av kortet och resistorer i båda ändarna, som Gimbal föreslog.

(Att jag inte rekommenderar att ha en lång rad med ~20 dioder beror på att det kan bli svårt att hitta en nätdel med rätt spänning, ca 40 V, till vettigt pris. Hittar du en lämplig nätdel så blir ju detta enklast förstås. På samma sätt kan du ändra antalet dioder i varje rad till 8 eller 9 om det passar bättre på kortet, igen givet att du hittar en lämplig nätdel.)

Till syvende och sist är det du som måste välja hur du vill ha det. Det finns många sätt som fungerar.

Varje diodrad måste ha kopplingar ("utlopp") till både plus och minus, ja (de ska ju parallellkopplas). Givet att du har två rader med lysdioder på längden så skulle jag använda tre rader av lödstrips (rader som då blir vinkelräta till diodraderna) för att koppla ihop plus, minus, och andra sidans plus för alla rader, så att du bara behöver tre sladdar från varje kort till nätdelen.
ljushuvud

Inlägg av ljushuvud »

zeylon skrev:Du verkar ha kommit en bit på vägen nu. Kul att polletten trillade ner angående 3-håls lödöar. När du fick dom i handen så kändes det väl rätt så självklart?
Javisst, även om det var själva insikten som fick mig att bestämma mig för just 3-håls. :)
zeylon skrev:Det går naturligtvis alldeles utmärkt att ha 13 serier med 20 dioder i varje på ett kort. Du anpassar bara motståndets värde beroende på vad du har för matningsspänning.
Allright! Fast precis som arvidb skriver efter dig får jag svårt att hitta lämpligt agg för rimlig slant, varför jag i stort sett redan beslutat mig för att göra som jag själv tänkte och som arvidb preciserade, nämligen med jorden i mitten och motstånden på kanterna.
zeylon skrev:Du kopplar sedan dina serier parallellt över matningsspänningen. Om du tittar på din bild med glödlampssymbolerna (cirkel med kryss i) och byter ut varje lampa mot en 20-serie lysdioder och ett motstånd så blir det rätt.
Men ta bort kopplingen längst ner i bilden annars blir det ju kortslutning... :doh:
Jaha, okej. Man får alltså inte lägga till en sista koppling som saknar "innehåll" (dioder, eller vad det nu må vara)? Utan den sista kopplingen ska alltså innehålla den sista dioden? Men borde inte strömmen fatta att bara glida runt åt rätt håll där då? Ja, varför skulle detta resultera i en kortslutning? Jag tycker det ser oskyldigt ut. :p
zeylon skrev:Enklast är ju att montera lysdioderna som du har stoppat i dom. Tänk även på att du ska ha ett motstånd i ena änden av varje kedja så att det får plats. Sedan så löder du en kabel till de 7 slutpunkterna på ena sidan kortet och kopplar denna till ena polen på din strömförsörjning och motsvarande på andra sidan.
De 7 slutpunkterna ja, säger du. För jag undrar nämligen varför kortet ser annorlunda ut på de båda kanterna. Såhär: Bild - Är denna olikhet något jag kan/borde utnyttja på något sätt, eller vad menar du med slutpunkter? Ja, varför slutar ena sidan av kortet med öar medan andra sidan slutar med länkar?

Edit: Haha, ja så stabil på handen var jag. Mycket fina cirklar! :lol:
zeylon skrev: Kopplingen på din bild med flera kort är alltså helt fel. Du ska inte seriekoppla dina slingor.
Det hade jag inte gjort heller. Det jag föreslog var förmodligen precis det Gimbal och arvidb också rekommenderar, nämligen att jag parallellkopplar samtliga serier (=slingor?) på samtliga kort, med varandra. För detta ska jag väl göra? Ja, det kvittar väl hur många serier jag parallellkopplar? Problemet för mig är exakt hur parallellkopplingarna ska gå till.
zeylon skrev:En sak att tänka på är att eftersom du är nybörjare på lödning så sätt inte lysdioderna ända ner i hålet utan lämna lite ben mellan komponent och kort. Risken är annars att du värmer så mycket att du har sönder lysdioden. Ta en glasspinne på högkant eller något annat lämpligt och lägg under ena kanten på lysdioderna så får du dom på samma höjd hela tiden. Men en bit komponentben mellan lödpunkten och komponentkroppen så sprider sig inte värmen så lätt in i den.
Kanontips. Tack!
zeylon skrev:När det gäller att plocka med sakerna så är det så att fett (som du har på händerna) är lödarens fiende. För att få till en bra lödning så måste ytorna vara oxid- och fettfria. Nu är det tack och lov så att lödtenn innehåller flussmedel som klarar av en lättare kontamination så så länge du åtminstone är lite återhållsam med att peta där du ska löda så ska det nog gå bra. Dessutom verkar ditt kort vara förtennt (silverfärgade öar, det är svårt att se på bilden) vilket gör att det är ännu mindre känsligt då det tennet smälter när du löder och du får bra kontakt med kopparn under och fett och oxid flyter upp ovanpå lödningen.
Det behövde jag veta! Har nämligen, som du själv såg, redan plockat fram ett av korten (tagit av plasten) och testmonterat dioderna. Kan jag fortfarande använda detta, eller blir det sämre med tiden nu och lär vara värdelöst om en dryg vecka när lödningen eventuellt kan komma igång?
zeylon skrev:Du skriver i början av tråden att du har läst NV på gymnasiet. Sov du på lektionerna eller har det gått så långt utför med skolan att man inte längre lär ut grundläggande ellära?
Haha! Jag roas mest av utlåtandet. Faktum är att jag hade högsta betyg i både Fysik A och Fysik B, men där just elläran visserligen bara utgjorde en mindre del av de uteslutande teoretiska kurserna. Det var mest räkna, alltså. Men visst, en formelsamling hade jag haft nytta av nu, men som sagt blev det mycket mer att friska upp här än vad jag någonsin trott, men formlerna har jag åtminstone koll på nu igen.
Jag minns inte om någon har nämnt att lysdioder måste kopplas åt rätt håll för att fungera. Tänk på det. Vad som är anod och katod står i databladet. Normalt så är ena benet lite längre vid anoden och/eller så är det en liten fasning på ena sidan av komponentkroppen vid katoden. Anoden ska kopplas mot plus.
Ja, ena benet är lite längre än det andra. Jag har förstått att jag måste kolla upp vad som är plus och minus. Om benet är längre vid anoden (PANK = Positiv Anod Negativ Katod - Ja, du ser, allting har jag inte glömt!) som alltså är positiv, hmm, vilket innebär att strömmen går ut genom detta ben (eftersom den väl rör sig mot plus, ja) så borde jag ha greppat åt vilket håll jag ska sära på benen...
ljushuvud

Inlägg av ljushuvud »

arvidb skrev: Det stämmer att raderna måste gå "på längden" på kortet. Om du ska ha 7 dioder i varje rad så blir det två rader efter varandra. Jag skulle sätta dem "mot" varandra, med jord (minus) i mitten av kortet och resistorer i båda ändarna, som Gimbal föreslog.
Som vanligt enkelt att förstå vad du menar, och jag har tänkt göra precis såhär. Fast hur får jag det att bli "till synes obrutna rader av dioder" som Gimbal uttrycker det? Ja, hur exakt ska jag fixa parallellkopplingarna till minus i mitten av korten?
arvidb skrev:Varje diodrad måste ha kopplingar ("utlopp") till både plus och minus, ja (de ska ju parallellkopplas). Givet att du har två rader med lysdioder på längden så skulle jag använda tre rader av lödstrips (rader som då blir vinkelräta till diodraderna) för att koppla ihop plus, minus, och andra sidans plus för alla rader, så att du bara behöver tre sladdar från varje kort till nätdelen.
För det är detta jag inte riktigt hänger med på. Vadå lödstrips, och vadå vinkelräta? Något som går vinkelrätt till den sista dioden i en serie kommer ju att krocka med den sista dioden i serien bredvid?

Dessutom. Kommer det att räcka med en enda minussladd genom hela arrangemanget som från mitten av korten då distribuerar strömmen till båda sidorna av serier? Ja, eftersom du nämner att det räcker med 3 sladdar, varav en från minus och två till plus. Men hur går då detta till? Hur ska en minussladd övergå i två plussladdar?
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

ljushuvud skrev:
zeylon skrev:Du skriver i början av tråden att du har läst NV på gymnasiet. Sov du på lektionerna eller har det gått så långt utför med skolan att man inte längre lär ut grundläggande ellära?
Haha! Jag roas mest av utlåtandet. Faktum är att jag hade högsta betyg i både Fysik A och Fysik B, men där just elläran visserligen bara utgjorde en mindre del av de uteslutande teoretiska kurserna. Det var mest räkna, alltså. Men visst, en formelsamling hade jag haft nytta av nu, men som sagt blev det mycket mer att friska upp här än vad jag någonsin trott, men formlerna har jag åtminstone koll på nu igen.
Om ni hade något prov som innehöll ellära så är det uppseendeväckande att du fick högsta betyg. ;) Du får nog svälja stoltheten och acceptera att du är en av de värsta newbies som jag har sett här! Som att inte inse att ditt väldigt enkla schema ovan där plus och minus är direkt ihopkopplade innebär en kortslutning, ens när någon påpekar det... Vi brukar vara väldigt hjälpsamma här, men du ska nog vara försiktig med att vara dryg mot folk som skriver väldigt bra inlägg för att hjälpa dig (typ zeylon). Det miskar i alla fall min lust att fortsätta hjälpa till.
ljushuvud skrev:
zeylon skrev:Kopplingen på din bild med flera kort är alltså helt fel. Du ska inte seriekoppla dina slingor.
Det hade jag inte gjort heller. Det jag föreslog var förmodligen precis det Gimbal och arvidb också rekommenderar, nämligen att jag parallellkopplar samtliga serier (=slingor?) på samtliga kort, med varandra. För detta ska jag väl göra? Ja, det kvittar väl hur många serier jag parallellkopplar? Problemet för mig är exakt hur parallellkopplingarna ska gå till.
Ditt schema visar en seriekoppling. Det handlar igen om att du helt enkelt inte kan detta. ;)

Men men, i vilket fall: Ang. slutpunkter så menas helt enkelt slutet på din rad av lysdioder+resistor. Exakt var den finns på kortet beror ju på hur du har placerat komponenterna.
ljushuvud skrev:Vadå lödstrips, och vadå vinkelräta? Något som går vinkelrätt till den sista dioden i en serie kommer ju att krocka med den sista dioden i serien bredvid?
Med en lödstrip menar jag en av raderna med tre ihopsittande lödpunkter. Fetmarkerat: jupp, you are on to something here. :) Slutpunkterna i varje rad ska kopplas ihop, det är det som menas med parallellkoppling.
ljushuvud

Inlägg av ljushuvud »

arvidb skrev:Om ni hade något prov som innehöll ellära så är det uppseendeväckande att du fick högsta betyg. ;) Du får nog svälja stoltheten och acceptera att du är en av de värsta newbies som jag har sett här! Som att inte inse att ditt väldigt enkla schema ovan där plus och minus är direkt ihopkopplade innebär en kortslutning, ens när någon påpekar det... Vi brukar vara väldigt hjälpsamma här, men du ska nog vara försiktig med att vara dryg mot folk som skriver väldigt bra inlägg för att hjälpa dig (typ zeylon). Det miskar i alla fall min lust att fortsätta hjälpa till.
Det var inte min avsikt att verka dryg, utan snarare saklig och med glimten i ögat över mina egna ringa kunskaper. Hade jag inte varit nybörjare så hade jag inte behövt ställa dessa i dina ögon ganska dumma frågor. Nej, jag minns helt enkelt inte varför det skulle kunna bli en kortslutning om plus kopplas direkt till minus. Varför kan man inte bara dra en sladd mellan plus och minus och sätta på? Nu är frågan snarare retorisk och du behöver inte svara, men jag har tydligen lagt vartenda kapitel av elläran åt sidan under de år som gått, helt enkelt, och tråkigt nog för min egen del.
Ditt schema visar en seriekoppling. Det handlar igen om att du helt enkelt inte kan detta.
Jo, alltså. Jag vet att den första bilden där visade en seriekoppling av motstånden och ställde därför frågan om "utlopp" i samma veva. Därav trodde jag att han redan bekräftat detta och sedan utbrister att jag "inte ska seriekoppla slingorna". Jag missförstod kanske bara zeylons övertydlighet. Sorry. Givetvis måste jag skapa utrymme för "utloppen".
Med en lödstrip menar jag en av raderna med tre ihopsittande lödpunkter. Fetmarkerat: jupp, you are on to something here. :) Slutpunkterna i varje rad ska kopplas ihop, det är det som menas med parallellkoppling.
Okej. Det jag nu föreställer mig är att du säger att jag faktiskt ska seriekoppla slingorna, fast i slutpunkten. Det är nämligen enda möjligheten jag ser för att få "till synes obrutna rader av dioder". Alltså. Såhär: Bild

Jag kanske är dum i huvudet, men det där är åtminstone min föreställning av det du kallar vinkelrätt. :oops:

Edit: Eller ja, äsch. Slutpunkterna kommer förstås att hamna uppe och nere på varje kort, och det jag dragit streck emellan i tredje figuren ovan är väl snarare "startpunkterna". Men fenomenet blir väl detsamma antar jag...
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Det du har ritat i fig 1 och 3 är parallellkoppling - och rätt. :)

Om du kopplar "slutpunkten" av varje slinga till "startpunkten" på nästa så blir det seriekoppling. Det är ju så du har kopplat dioderna i varje rad - "starten" på en diod (minus) till "slutpunkten" (plus) på nästa.

Parallellkoppling är när man kopplar ihop alla "startpunkter" med varandra och alla "slutpunkter" med varandra.

Vid seriekoppling blir drivspänningen summan av spänningen över varje komponent (7*1,9 V över dioderna). Vid parallellkoppling får varje komponent samma spänning, och totala strömmen blir summan av strömmen genom alla komponenter.

Vad du behöver göra är att kombinera seriekoppling av dioderna inom varje rad med parallellkoppling av raderna. E du med?

Om du vill ha obrutna rader så får du vara lite kreativ; du kan t.ex. löda fast ena benet på "startdioderna" på två ställen under kortet, dels som vanligt direkt vid hålet där benet kommer ner på undersidan och dels (efter en böj) på lödpunkten för dioden bredvid/ovan.
ljushuvud

Inlägg av ljushuvud »

Vad du behöver göra är att kombinera seriekoppling av dioderna inom varje rad med parallellkoppling av raderna. E du med?
Ja, det har jag varit med på ett tag nu. Men någonting förvillar mig. Eftersom du skriver att figur 3 visar en korrekt parallellkoppling påstår du i mina ögon samtidigt att det inte krävs några "utlopp" som jag kallade det. Det uppfattar jag som att strömmen på "hemvägen" kommer att behöva gå igenom samtliga motstånd innan den når nätdelen.
Om du vill ha obrutna rader så får du vara lite kreativ; du kan t.ex. löda fast ena benet på "startdioderna" på två ställen under kortet, dels som vanligt direkt vid hålet där benet kommer ner på undersidan och dels (efter en böj) på lödpunkten för dioden bredvid/ovan.
Okej. Detta skulle väl dock innebära att jag endast behöver en fästpunkt för minussladden på varje kort, och att strömmen på själva kortet fördelar sig självmant. Egentligen tror jag ändå att jag skulle behöva ha någon liten instruktionsvideo eller något. Är fortfarande på det oklara med om jag behöver mina "utlopp" eller inte, och huruvida jag ska löda fast sladden eller inte. Humm...
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

"Detta skulle väl dock innebära att jag endast behöver en fästpunkt för minussladden på varje kort"

Det stämmer.

Jag tror att det blev lite förvirring kring vad ett "utlopp" egentligen är. Varje diodrad måste kopplas till både plus och minus från nätagget, och det kan göras antingen med sladdar från varje rad till nätagget, eller enklare genom ihopkoppling direkt på kortet.
ljushuvud

Inlägg av ljushuvud »

"Genom ihopkoppling direkt på kortet". Ja, exakt, och detta är förstås vad som eftersträvas.

Det jag menade var bara följande: Bild

I figur A kopplas slutpunkterna som det jag föreställde mig var vinkelrätt mot varandra, d.v.s. rakt på varandra. I figur B har jag ett litet "utlopp" till varje serie (en cirkel symboliserar "startpunkten" - första dioden - i en serie), och det är alltså såhär det måste se ut, och dessa första dioder i varje serie ska alltså inte vara direktkopplade (i serie) med varandra som i figur A. Isåfall låter det smart att böja benen sådär som du sa. Då antar jag att jag måste löda fast två ben samtidigt i var och en av "lödpunkterna" som jag markerat, d.v.s. "knävecken" på ena benet tillsammans med "foten" på nästa, för att således skapa dessa "utlopp" - så att strömmen kan vandra från serie till serie utan att all ström ska behöva gå igenom den första dioden i varje serie som hade blivit fallet i figur A.

Är det enkelt att löda fast två ben samtidigt sådär, eller tar jag mig vatten över huvudet genom att vara "kreativ" på detta sätt, tror du?

Men sådär ja, nu har jag förhoppningsvis pejl på hur "mittpartiet" (jorden) ska parallellkopplas på korten. Däremot har jag fortfarande inte riktigt koll på hur motstånden ska parallellkopplas högst upp och längst ner på varje kort. Men dessa har väl också "ben" och principen blir densamma? Det enda jag måste lista ut då är hur mycket utrymme jag behöver upp- resp. nertill för att möjliggöra denna parallellkoppling. Fast det bör nog fixa sig också.

En fråga jag dock inte fått svar på är följande: "Är denna olikhet något jag kan/borde utnyttja på något sätt? Ja, varför slutar ena sidan av kortet med öar medan andra sidan slutar med länkar?" - Som jag ställde till Zeylon m.h.a. figur ovan.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Aha, jag uppfattade cirklarna i första exemplet som "punkter" på kortet. Representerar de dioderna så blir det naturligtvis fel. Då förstår jag vad du menar, och exempel B är det som är rätt, ja.

Jag satte fyra dioder i ett kort (som jag även använder till ett projekt, därav kondensatorn och de övriga komponentbenen) för att visa en möjlig lösning. De två vänstra dioderna är vända åt ett håll och får representera en rad av dioder. De två längst till höger i raden är vända åt andra hållet och får representera en annan av dina 7-rader. Minus kopplas då, i mitt exempel, till den tredje "3-länken" från vänster, och så böjs ett diodben som på bilden för att koppla ihop radernas minuspunkt med minuspunkten för raderna under:

Bild

(BTW, lita inte på att jag har satt dioderna åt rätt håll - det är inte alltid korta benet som är minus.)

Kortet på bilden är också ett experimentkort i euroformat (160x100 mm²). Som du ser är det inte likadant som ditt. Det är vanligt att de yttersta "banorna" är annorlunda, antingen heldragna som på mitt kort eller utdragna till lödpunkter anpassade till kontaktdon (också som på mitt). Att ditt kort har öar ytterst beror nog helt enkelt på att det inte fick plats ett helt antal 3-länkar på 160 mm. Använd öarna som du tycker lämpligt, eller inte alls.
Användarvisningsbild
zeylon

Inlägg av zeylon »

Jag tror att du driver med oss. En person som har fått högsta betyg i fysik på NV-programmet (som du påstår) kan omöjligt vara så kass att han inte ens kan skilja på serie- och parallellkoppling och inte fattar hur strömmen går i en koppling. Det här är ju grundskolekunskaper för bövelen!!
http://sv.wikipedia.org/wiki/Seriekoppling
http://sv.wikipedia.org/wiki/Parallellkoppling
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kirchhoffs_lagar

Alltså, vi tar det en gång till. Försök att hänga med nu.

1: Du löder ihop ett antal serier bestående av x antal lysdioder och ett motstånd.
2: Dessa hela serier parallellkopplar du sedan ihop.

En serie ser t.ex. ut så här:
"minus" - LED1 - LED2 - LED3 - LED4 - LED5 - LED6 - LED7 - motstånd - "plus"
Varje minustecken ovan motsvarar en lödö med tre hål på ditt labbkort

När du sedan bygger ett komplett kort skulle det till exempel kunna se ut så här:
(Jag skriver på samma håll som du höll ditt kort på bilden)

"plus" - motstånd - LED7 - ... - LED1 - "minus" - LED1 - ... - LED7 - motstånd - "plus"
"plus" - motstånd - LED7 - ... - LED1 - "minus" - LED1 - ... - LED7 - motstånd - "plus"

Du kopplar sedan ihop alla "minus" med varandra uppifrån och ner genom att t ex. göra byglar av avkapade komponentben som du fått över.
Gör likadant med alla "plus" till vänster samt alla "plus" till höger.
Löd en sladd mellan "plus" till vänster och "plus" till höger"
Du har nu ett komplett kort med en massa lysdioder. För att få det att lysa kopplar du en kabel från valfri plats där du har "minus" till minus på ditt spänningsaggregat samt en från "plus" till plus på ditt spänningsggregat.

Fattar du nu då?

För att sen återgå till dina andra frågor.
Fett på kortet: Troligen ingen större fara. Känner du dig osäker så tvätta av det med sprit (t-röd).
"Enkelöar" sist i raderna: Eftersom kortet håller standardmåttet 100x160mm så gick det helt enkelt inte jämnt upp med 3-håls öar.
Slutpunkter: Med slutpunkter menar jag ändarna på serierna med lysdioder och motstånd.
ljushuvud

Inlägg av ljushuvud »

Fin bild, arvidb!

Jo, nu hajar jag vad du menar med vinkelrätt. Fast i mitt fall lär det komma nya ben precis bakom det just böjda som därför lär behövas kortas ner en bra bit om jag ser det korrekt framför mig. Men det är väl bara att amputera bäst man känner för det så länge stumparna parallellkopplas korrekt? Jo, men då hajar jag och räknar således med att jag kommer att kunna använda samtliga rader och slippa en tom rad i mitten.

Med motstånden uppradade på kanterna av kortet räknar jag dessutom med 18 "diodplatser" i varje länga av 3-länkar. Delat på två blir det då 9 st i serie. Sen får jag se om jag väljer att utnyttja hela bredden på varje kort. Skulle jag göra det skulle varje kort kräva 234 dioder vilket inte räcker till 5 kort, så jag kommer att få anpassa mig. Men nu känner jag mig tillräckligt redo för nästa steg: lödningen!

To be continued...

zeylon: Jag missförstod, eller nonchalerade, helt enkelt din övertydlighet. Att jag sedan medgivit detta (om än i ett svar till arvidb) måste ha undgått dig. Hursomhelst, stort tack för att du tar dig tid!

Han Kirchhoff har jag hört talas om. Förmodligen på fysiklektionerna. :vissla:
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

ljushuvud skrev:Men nu känner jag mig tillräckligt redo för nästa steg: lödningen!
Bra det! :)
Användarvisningsbild
zeylon

Inlägg av zeylon »

Prova att löda på lite "skräp" först så att du får in snitsen.

En tabbe som de flesta gör är att värma på tennet i stället för på det som ska lödas.
Alltså - värm först lödstället. Tillför sedan tenn.
Använd inte för mycket tenn.

http://www.dummies.com/how-to/content/s ... g-101.html
http://curiousinventor.com/guides/How_To_Solder

Det finns lite på youtube också: (Titta på den här!)
http://www.youtube.com/watch?v=I_NU2ruzyc4
Användarvisningsbild
clazzypix

Inlägg av clazzypix »

Andax skrev:
clazzypix skrev:Varför inte köpa några PAR 56 kannor modell RGB med en enkel DMX styrning. Då har man ju så att det går
att välja vilka våglängder man vill ha. Smidigt,billigt och man slipper löda massor.
En RGB lysdiod är precis vad den heter en röd, en grön och en blå lysdiod i samma paket. Man kan alltså inte välja våglängd godtyckligt. Det är bara ögats uppbyggnad som gör att man uppfattar ljuset som annat än rent rött, grönt eller blått.
Par kannorna har separata dioder för de 3 grundfärgerna. Inte RGB dioder.
Hälsningar
Uffe
Skriv svar