Nybörjarprojekt:Tidsinställd Husdjursmatare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
f76

Nybörjarprojekt:Tidsinställd Husdjursmatare

Inlägg av f76 »

Hej!
jag tänkte försöka mig på att lösa ett praktiskt problem. Vårat marsvin behöver lite mat mitt på helgen när vi åker iväg så jag tänkte se om jag kan lösa problemet på ett enkelt sätt.

För det första behöver jag någon slags timer som sätter igång min motor på bilden nedan. Timern får gärna ha en egen strömförsörjning.

Heter det relä när man styr en krets med en annan? Vilken typ av relä är det man ska ha?

På kjell.com finns Velleman K6200 en 0-60 tim timer. Kan man använda den till detta.

Låset tänkte jag lösa med en lite motor vars krets sluts både av en timer och av kontakt med locket som hänger nedåt. Dvs motorn stängs av när lådan öppnas...

Verkar det här vettigt eller skulle ni lösa det på annat sätt?

Bild
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Förstår inte exakt hur du menar.

Inlägg av bengt-re »

Men idén bör i princip fungera. Finns lite annat strul med automatiska matare. Jag gjorde en fiskmatare till guldfiskarna som fungerade väl, men problemet var att maten blev klibbig av luftens fukt och fastnade i nermataren. SÅ provkör det nogrannt när du är hemma innan du förlitar djurens liv på din teknik. Tänk också på att utrustningen måste kunna stara om om det skulle bli ett kort strömavbrott. Jag löste matningen med ett transportband som drevs med en stegmotor och matade ner maten i fiskskålen, men finns många olika sätt att lösa mekaniken på. Torde finnas fler stollar i forumet som har matat mjur med elektronik !
Användarvisningsbild
jack
EF Sponsor

Inlägg av jack »

Varför inte styra det hela via webben istället? :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

skulle nog ta en elektronisk timer koppla den till någon slags säkerhetstrafo och sedan låta den trafon driva en lagom motor

fördelen med timern är att den har intern batteribackupp
och relativt lätt att programera

sen skulle man ju bara kunna ha en väggvårta, ett vanligt rcservo med alla elektronik bortplockat och en matarband
ställ timern på en minut och med rätt utväxling så matas bandet fram en decimeter eller två, har man band nog kan man ju ge mat flera gånger utan att krångla till det
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Jag har ett servo som varit använt till just det.

Inlägg av bengt-re »

Vill du ha det så bjuder jag på det, då jag inte kommer på något annat att ha det till. Maila mig om du väljer den lösningen så kan du få servot.
f76

Inlägg av f76 »

Shit! Fattar inte hälften av svaren men tack för hjälpen! vad är en trafo( e det en transformator )?

Det är nog inte så blodigt. Ludde brukar få lite extra mat gömt lite här och där i buren nu när vi är borta en helg och det funkar ganska så bra. Så detta är inte på liv och död.

Tror ni man kan använda en timer avsedd för 220volt växel till detta? Finns det någon färdig timer-del ni skulle välja fär batteridrivet eller skulle ni bygga egen krets?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

har du inte kunskapen eller väldan vilja till att bygga så köp en elektronisk timer , kostar under hundralappen
kolla i skrotlådan efter en sådan där batterieliminator på ungefär 5 > 6 volt
där har du säkerheten mot 220v
sen skaffar du en liten högt nerväxlat motor (rcservo är lämpligt)
sen får du bygga ihop det mekaniska så det funkar

fördelen med den elektroniskatimern är att dom brukar gå att ställa på 1 minut , dom mekaniska dygns timerna är på en kvart åt gången

med lämplig nerväxling och ett litet matarband så kan du portionera ut lite mat några gånger per dag
f76

Inlägg av f76 »

Sorry jag är lite seg i kolan.. Nu tack vare er greppar jag vad jag ska med en "trafo" till.. Jag har massa såna i skrotlådan.. :)

Och nu förstår jag vad en rc-servo skulle vara till.. Tänkte sköta det här med nerväxling genom att använda en hävarm såsom på bilden så att jag kan ha en klen motor...

Men om vi säger att jag skulle plocka ihop någon byggsats-timer vilken skulle ni välja? tror ni på den här för 199:- ? det verkar finnas plats för in-dc och sen verkar den släppa ut dc också eller är det en relä-funktion?

http://www.electrokit.se/download/k141.pdf

Här e förresten ludde(OT-bild):
Bild
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Det går nog..

Inlägg av bengt-re »

Men lite tja.. skall du ändå löda ihop något så gör då en timer som gör precis det du vill precis som du vill ! Rådet med en billig elektronik timer låter bra tycker jag, det var så jag matade mina fiskar...

Bilder på eländet:

http://groups.msn.com/Elektronikfiler/s ... PhotoID=18

http://groups.msn.com/Elektronikfiler/s ... PhotoID=16
f76

Inlägg av f76 »

Elektroniktimer...Syftar ni då på en grej man beställer av elfa eller nåt man köper på järnhandeln?
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

En sån man köper i järnaffärn

Inlägg av bengt-re »

eller clas i sjön eller så. Fördelen med dessa är som någn skrev att de har kortare kopplingstider. De kan man ofta köpa för under 100 pix om man letar och har tur.
f76

Inlägg av f76 »

Som den här?
Eller är det någon komponent ni menar.. Denna kostar 49kr

Bild
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Jo..

Inlägg av bengt-re »

Men detta är en mekanisk timer. Problemet med den är att minsta tilltiden ofta är 15 minuter eller så och på den tiden hinner nog din matare tömma matförrådet till hamsterns stora glädje...
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Kolla classe i sjön

Inlägg av bengt-re »

Artikelnummer: 32-8618. 69 pix och minsta tid på en minut. Perfekt och billigt. Ta seden min gammla fiskmatare och mekka till mekaniken så är problemet löst. Var ilandet bor du ?
f76

Inlägg av f76 »

Jag har nog varit otydlig. Mekanismen ska bara öppna en låda en gång. Därav den röda kontakten på första bilden som sammansluter motor-kretsen, den är till för att motorn ska stanna när lådan väl har öppnat.

Tack för erbjudandet!

Supertack för inspirationen nu blir min låda allt mer enkel och allt mindre av ett projekt...
Skriv svar