LED-matris 12*8*8
LED-matris 12*8*8
Jag har stora funderingar på att bygga en skärm av 12 st sådana här 8*8-matriser:
http://futurlec.com/LED/LEDM88RG.shtml
Meningen är att man ska kunna arrangera matriserna hur man vill och då kunna växla mellan t ex 96*8 och 32*24. Har haft en del diskussioner med Ghlargh och fått många bra tips. För varje matris ska jag göra ett kort som håller kolla på just den delen av skärmen. För datan på varje kolumn ska två shiftregister 74HC164 användas, skulle helst vilja använda 74AC164 då den skulle kunna driva lysdioderna direkt, men jag har inte hittat ytmonterade varianten billigt någonstans.
Därför behövs nån typ av buffertkrets, jag har blivit rekommenderad ULN2003A. Ytmonterade sådana går att få tag på billigt på futurlec.
För att välja kolum kommer en 4017 att användas tillsammans med en transistor på varje ben, transistorn ska klara av den maximala strömmen som kan uppstå (8 lysdioder).
Observera att elektroniskt är varje liten matris 16*8 pixlar (röd/grön).
Nu till frågorna:
1. För att "sätta på" en kolumn behövs en transistor per kolumn, har funderat på BC817(motsvarar hålmonterat BC337), verkar detta vara ett bra alternativ?
2. Eftersom shift-registerna inte ensamma kan driva lysdioderna behövs antingen transistorer eller buffert-kretsar. Om jag skulle använda transistorer, verkar MMBT3906 vara ett lämpligt alternativ? Och om jag skulle använda buffertkretsar, skulle ULN2003A vara lämpligt? Vilket av dessa sätt skulle ni föredra? Prismässigt är det nästan samma sak.
3. Matriserna ska kopplas ihop så att det bildas ett enda 192-bitars shiftregister, finns det risk att bitar "tappas bort" på vägen?
Edit: Såg nu att ULN2003A bara har 7st buffertar, då skulle det behövas 3 st per matris, känns överflödigt. Har ni några tips på kretsar med 8 eller 16 buffertar? Ska gå att få tag på i ytmonterad variant billigt.
http://futurlec.com/LED/LEDM88RG.shtml
Meningen är att man ska kunna arrangera matriserna hur man vill och då kunna växla mellan t ex 96*8 och 32*24. Har haft en del diskussioner med Ghlargh och fått många bra tips. För varje matris ska jag göra ett kort som håller kolla på just den delen av skärmen. För datan på varje kolumn ska två shiftregister 74HC164 användas, skulle helst vilja använda 74AC164 då den skulle kunna driva lysdioderna direkt, men jag har inte hittat ytmonterade varianten billigt någonstans.
Därför behövs nån typ av buffertkrets, jag har blivit rekommenderad ULN2003A. Ytmonterade sådana går att få tag på billigt på futurlec.
För att välja kolum kommer en 4017 att användas tillsammans med en transistor på varje ben, transistorn ska klara av den maximala strömmen som kan uppstå (8 lysdioder).
Observera att elektroniskt är varje liten matris 16*8 pixlar (röd/grön).
Nu till frågorna:
1. För att "sätta på" en kolumn behövs en transistor per kolumn, har funderat på BC817(motsvarar hålmonterat BC337), verkar detta vara ett bra alternativ?
2. Eftersom shift-registerna inte ensamma kan driva lysdioderna behövs antingen transistorer eller buffert-kretsar. Om jag skulle använda transistorer, verkar MMBT3906 vara ett lämpligt alternativ? Och om jag skulle använda buffertkretsar, skulle ULN2003A vara lämpligt? Vilket av dessa sätt skulle ni föredra? Prismässigt är det nästan samma sak.
3. Matriserna ska kopplas ihop så att det bildas ett enda 192-bitars shiftregister, finns det risk att bitar "tappas bort" på vägen?
Edit: Såg nu att ULN2003A bara har 7st buffertar, då skulle det behövas 3 st per matris, känns överflödigt. Har ni några tips på kretsar med 8 eller 16 buffertar? Ska gå att få tag på i ytmonterad variant billigt.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
ULN2003
Finns en större variant med 8 opencollecor på. På elfas sida finns de rakt under ULN2003, kommer inte ihåg nu vad de heter. Ööö ULN2803A var det nog. De har åtta per kapsel, men om jag inte missminner mig så var de så mycket dyrare att att det är lika bra att köra med två 2003 isf. KOlla själv - men jag har för mig det. Det finns något CMOSskiftregister som kan driva 20 mA per utgång, någon udda tillverkare, men hittar du det så duger det som driver till normal dioder iaf, jag har någon liggande i lådan, men vet att elfa inte säljer det, så kan vara lite knivigt att få tag i. Och vill du inte ha skiftregistrerfunktionen så är det bara att sänka PL-pinnen hela tiden så funkar den som buffer bara.
1) BC817 / BC337 är NPN, Du behöver PNP t.ex BC327
Men det är ju fråga om multiplex, så du behöver pulsa lysdioderna med full ström dvs. 150mA / Led = 1,2A per kolumn (då alla tänds).
BD242 skulle kunna funka
2) Här är ett gäng olika driv-kretsar, de flesta är low-side driver men någon var nog high-side i såfall så slipper du transistorer.
Jag skulle definitivt använda någon av de som har shiftregister.
De som elfa har är mestadels hålmonterade, men det utesluter inte att de finns som ytmonterat.
4894 elfa# 73-919-07 [Hål] 73-919-15 [Yt](12 bit shift/store/driver )
ULN2803A 73-133-23 (som ULN2003 fast 8bit)
UCN5810 elfa# 73-581-95 (10 bit med seriell in)
UDN2981A elfa# 73-133-56 (som ULN 2803 fast högre ström/spänning)
UCN 5832 elfa# 73-336-85 (32-bit seriellt drivsteg)
A6275EA elfa# 73-337-35 (8 bit seriell driv)
A6276EA elfa# 73-337-43 (16 bit seriell driv)
3) Hur långa ledningar pratar vi om ?
Med 15cm flatkabel mellan uC och shiftreg klockade jag med 0,5 MHz
(Vaddå EMC ?
)
Men det är ju fråga om multiplex, så du behöver pulsa lysdioderna med full ström dvs. 150mA / Led = 1,2A per kolumn (då alla tänds).
BD242 skulle kunna funka
2) Här är ett gäng olika driv-kretsar, de flesta är low-side driver men någon var nog high-side i såfall så slipper du transistorer.
Jag skulle definitivt använda någon av de som har shiftregister.
De som elfa har är mestadels hålmonterade, men det utesluter inte att de finns som ytmonterat.
4894 elfa# 73-919-07 [Hål] 73-919-15 [Yt](12 bit shift/store/driver )
ULN2803A 73-133-23 (som ULN2003 fast 8bit)
UCN5810 elfa# 73-581-95 (10 bit med seriell in)
UDN2981A elfa# 73-133-56 (som ULN 2803 fast högre ström/spänning)
UCN 5832 elfa# 73-336-85 (32-bit seriellt drivsteg)
A6275EA elfa# 73-337-35 (8 bit seriell driv)
A6276EA elfa# 73-337-43 (16 bit seriell driv)
3) Hur långa ledningar pratar vi om ?
Med 15cm flatkabel mellan uC och shiftreg klockade jag med 0,5 MHz
(Vaddå EMC ?

- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Håller med till viss del..
Å andra sidan sett så är det ofta de projekt där man knölar till det man lär sig mycket av.. sen att man skäms över resultatet i efterhand är en annan sak, men i princip har Icecap helt rätt, rent tekniskt börjar det låta som om det håller på att bli knöligt i överkant för något som inte behöver vara så jobbigt...
Sen så har jag ett visst ogillande för alla som stör min långvågsmottagning, men man kan inte bli ovänn med alla som switchar över 5kHz heller så... Får nog inse att EMI-problemen är hopplösa.... Och inte blir bättre av de som bor på detta forum...
Den som är utan skuld kastar första stenen... Brukar man säga, och tror att jag inte får NÅGON sten på mig... Alla har nog en dator och SPSU i alla datorer är en utmärkt störsändare.... Dock skall de som inte jordar sin dator stå i skambåset...
Sen så har jag ett visst ogillande för alla som stör min långvågsmottagning, men man kan inte bli ovänn med alla som switchar över 5kHz heller så... Får nog inse att EMI-problemen är hopplösa.... Och inte blir bättre av de som bor på detta forum...
Den som är utan skuld kastar första stenen... Brukar man säga, och tror att jag inte får NÅGON sten på mig... Alla har nog en dator och SPSU i alla datorer är en utmärkt störsändare.... Dock skall de som inte jordar sin dator stå i skambåset...
Tack för era tips, ska kolla upp era förslag lite nogrannare imorgon.
Tony 1) NPN ska jag väl ha? De ska driva katodsidan av lysdioderna, dvs den undre i Ghlarghs fina bild:
http://ghlargh.com/temp/rasterdriver.jpg
2) A6276 har jag kollat på, har 5 st hemma, de skulle vara perfekt för det jag ska göra, men de är så satans dyra, jag måste ju ha 12 st.
Kör jag tre stycken ULN2003A och 2 stycken 74HC164 så kostar det sammanlagt $1.30 per matris.
3) Varje matris har sitt eget kontrollerkort, de kopplas till ett 'grafikkort' som kopplar ihop SER_OUT med nästa matris SER_IN. Flatkablarna kanske blir 10-15cm långa. Antalet shiftregister spelar väl ingen roll, bara avståndet mellan två ihopkopplade inte är för långt?
bengt-re: Kollade priset på ULN2803A på elfa och det var lite för dyrt. Dessutom hade de inte någon ytmonterad variant. Vet du något ställe som säljer billigt ytmonterat?
Icecap: Har inte så gott om tid nu ikväll så jag får återkomma, men
MAX6977 verkade vid en första anblick i jämförelsetabellen vara trevlig. Får kolla tillgång och pris imorgon. Är Serial 4-wire svårt att hantera?
Tack återigen för alla tips, återkommer imorgon då jag har kollat igenom förslagen lite nogrannare.[/b]
Tony 1) NPN ska jag väl ha? De ska driva katodsidan av lysdioderna, dvs den undre i Ghlarghs fina bild:
http://ghlargh.com/temp/rasterdriver.jpg
2) A6276 har jag kollat på, har 5 st hemma, de skulle vara perfekt för det jag ska göra, men de är så satans dyra, jag måste ju ha 12 st.
Kör jag tre stycken ULN2003A och 2 stycken 74HC164 så kostar det sammanlagt $1.30 per matris.
3) Varje matris har sitt eget kontrollerkort, de kopplas till ett 'grafikkort' som kopplar ihop SER_OUT med nästa matris SER_IN. Flatkablarna kanske blir 10-15cm långa. Antalet shiftregister spelar väl ingen roll, bara avståndet mellan två ihopkopplade inte är för långt?
bengt-re: Kollade priset på ULN2803A på elfa och det var lite för dyrt. Dessutom hade de inte någon ytmonterad variant. Vet du något ställe som säljer billigt ytmonterat?
Icecap: Har inte så gott om tid nu ikväll så jag får återkomma, men
MAX6977 verkade vid en första anblick i jämförelsetabellen vara trevlig. Får kolla tillgång och pris imorgon. Är Serial 4-wire svårt att hantera?
Tack återigen för alla tips, återkommer imorgon då jag har kollat igenom förslagen lite nogrannare.[/b]
1) & 2) Jag trodde du skulle ha transistorerna på anoderna och ULN2803 på katoderna.
Både A6276 (strömgenerator) & ULN2803 (öppen kollektor) är Low-side-driver, De kan alltså inte användas på anoderna.
Bilden är korrekt.
Till anoder: Shiftreg + PNP.
Till katoder:
alt 1; A6276
alt 2; shiftreg + ULN
alt 3; shiftreg + NPN
Fördelen med alt. 1 är att du slipper resistorerna, dessutom kan du ändra strömmen i efterhand genom att byta ett enda motstånd.
Fördelen med alt. 2 resp. 3 är priset, nackdelen är att det blit fler punkter att löda samt jobbigare kretskortslayout.
3) Du tänder en kolumn åt gången.
Ju fler kolumner du har desto högre ström måste du ha för att få vettig ljusstyrka (alt. så får varje kol. vara tänd längre men det begränsar det totala antalet kolumner).
Med högre frekvens och längre kablar ökar risken för överföringsfel
(spelar ingen roll om det är mellan matriserna eller mellan matris & uC).
Både A6276 (strömgenerator) & ULN2803 (öppen kollektor) är Low-side-driver, De kan alltså inte användas på anoderna.
Bilden är korrekt.
Till anoder: Shiftreg + PNP.
Till katoder:
alt 1; A6276
alt 2; shiftreg + ULN
alt 3; shiftreg + NPN
Fördelen med alt. 1 är att du slipper resistorerna, dessutom kan du ändra strömmen i efterhand genom att byta ett enda motstånd.
Fördelen med alt. 2 resp. 3 är priset, nackdelen är att det blit fler punkter att löda samt jobbigare kretskortslayout.
3) Du tänder en kolumn åt gången.
Ju fler kolumner du har desto högre ström måste du ha för att få vettig ljusstyrka (alt. så får varje kol. vara tänd längre men det begränsar det totala antalet kolumner).
Med högre frekvens och längre kablar ökar risken för överföringsfel
(spelar ingen roll om det är mellan matriserna eller mellan matris & uC).
Har funderat lite och jag tror att jag kommer göra som följer:
Till katoderna:
1 st 4017
8 st BC817 med basmotstånd
Till anoderna:
2 st 74HC164
16 st MMBT3906 med basmotstånd
Kommer detta funka? Alla dessa komponenter kan jag få tag på billigt på futurlec. Angående kretskortslayout så tror jag inte det blir så jättejobbigt, blir dessutom lite lödövning =)
Till katoderna:
1 st 4017
8 st BC817 med basmotstånd
Till anoderna:
2 st 74HC164
16 st MMBT3906 med basmotstånd
Kommer detta funka? Alla dessa komponenter kan jag få tag på billigt på futurlec. Angående kretskortslayout så tror jag inte det blir så jättejobbigt, blir dessutom lite lödövning =)
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Vill du verligen göra något supercool?
Såg ett ryskt företag som gjorde en kub av genomskinligt OPA-material och hade två scannande lasrar på olika våglängder och egenskaper i OPA´n så att bara när båda lasrarna belyste samma punkt emmiterades synligt ljus... Resultat en äkta 3D display - går du på baksidan av kuben så ser du bokstäverna bakifrån...
Riktigt riktigt coolt... tror dock att det är omöjligt att bygga själv då OPA-material med dessa egenskaper är löjligt dyra och lasrarna näppeligen inte heller så billiga... Sen styrsystemet.... Blir ett miljonprojekt, men ruskigt spännande.. Tänk vad man kunde ha en sådan display till !
Riktigt riktigt coolt... tror dock att det är omöjligt att bygga själv då OPA-material med dessa egenskaper är löjligt dyra och lasrarna näppeligen inte heller så billiga... Sen styrsystemet.... Blir ett miljonprojekt, men ruskigt spännande.. Tänk vad man kunde ha en sådan display till !
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Tror att jag sprade länken på andra burken.
Skall se om jag hittar den igen. De hade en liten film där de filmade runt en cadritning av en lastbil som var på displayen.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
*ler* nejdå
Igor M. Olikhov heter en av gubbarna som höll på med projektet. Sök på hans namn så kanske du hittar länken, eller så hoppas du att jag hittar det senare.