Förstärka signal för A/D?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kaggen

Förstärka signal för A/D?

Inlägg av Kaggen »

Halloj!

Tänkte sampla en spänning med hjälp av en PIC processor med inbyggd 10-bitars A/D. Kruxet är att en stor del av spänningen som trycksensorn ger ut är ointressant för min del. Jag skulle vilja förstärka den delen som trycksensorn ger ut som ligger mellan 4-5 V och förstärka den 5ggr, och dessutom flytta ner offset så att den nya förstärkta spänningen ligger mellan 0-5 V.

Jag har sett att det brukar användas OP-förstärkare för liknande saker, men nybörjare som jag är har jag inte riktigt koll på hur man får en sådan att förstärka X-antal ggr.

Tips eller länkar emottages tacksamt!

mvh Mats
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

FIck det att funka med länken eller ?

Inlägg av bengt-re »

Kan lägga upp ett förslag annars.
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Såhär borde väl funka (med en rail-to-rail opamp):

Bild

En vanlig icke-inverterande koppling fast med 5V som "jord".
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Ja, det skall funka

Inlägg av bengt-re »

Märkte att 358án tror jag att det var tappade slewrate när signalen skulle ner till noll, men det löste sig med att minska belastningen genom att öka på motståndsvärden till återkopplingen. Troligen så driver den sämre trots att det är rail to rail när den skall driva snabbt mot jorden. Tillverkarna rekomenderar ju inte heller att koppla på det här viset, men vad tusan, det fungerar och slipper man -5v genom att offra en gnutta slewrate så är det ofta ett bra byte. Sen att jag är så gammalmodig att jag ofta använder dubbla matningar ändå är nog mest av lathet. För mäter man så är det sällan man verkligen behöver dubbla spänningarna. Sen att jag har en färdig generell givarkoppling med dubbla inverterade förstärkare så att jag kan justera kopplingen helt fritt är bara arbetsbesparande, men sällan optimalt.

edit.

Och vill man ha lite bättre prestanda så skall man väl inte snåla och använda 4 kronors dubbla op.... ;) Men de duger oftast, saknar ibland offsetjusteringen bara.
Skriv svar