Instabilt ComHem Internet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Re: Instabilt ComHem Internet

Inlägg av ghost_rider »

jo, 58% är inget bra.. inte 92% heller :oops:
Bild
woxxey

Inlägg av woxxey »

Testade igen vid ett senare tillfälle och fick följande resultat :shock:
Bild

Fick några kompisar att testa sina uppkopplinar, 2 med Telia på 0% och en med ComHem på 58%...

ghost_rider, spelar du realtids-spel på internet någonting? Hur funkar det i så fall?
bearing

Inlägg av bearing »

Ser att ni comhemare får server i Oslo. Jag fick server i finland.
Bild

Vad är MOS?
elf98
Kontakt:

Inlägg av elf98 »

Har ComHem och det har fungerat klockrent sedan jag bytte bort strultelia.

Har deras XL (50/10) abonnemang, och kommer upp i 49,5/11... Inte strulat en enda gång sedan i sommras.

Telia å andra sidan strulade strulade och strulade. Tappade länk mot telestation (som ligger ett par hundra meter bort) trotts modembyten och teknikerkontroller. Lessnade helt enkelt på att betala för 24Mbit och få 4-5 som gick ner 100ggr/dag.
Användarvisningsbild
chille
Kontakt:

Inlägg av chille »

Det verkar som om den där testen öser på direkt med 250 paket. Om nu så är fallet så lär det bli problem då Com Borts modem (åtminstånde de som är gjorda för en maximal hastighet på 25/5) inte pallar med att skicka/ta emot mycket småpaket. Och sen har de problem med att öppna flera sockets samtidigt. Öppnar jag min webbläsare med 10 flikar i så säckar modemet ihop och behöver typ 5 minuter på sig att återhämta sig. Bitorrent är rena döden. Desssutom är det fel modem så jag faktist beställde 50/10 och betalar för det.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

chille: VIlket modem har du ? Jag har det svarta motorolamodemet, dessa funkar hur bra som helst, det nuvarande ciscomodemet dom försökte pracka på mej är dock kasst, bland annat kan man inte disablea NAT på det (idioter som gjort den configen), jag fick efter mycket gnällande och tjatande combort att lägga in mitt gamla modem istället..

De gråa motorolamodemen funkar tydligen också bra, men inte i hög hastighet.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Jag har också det svarta modemet, totalt värdelöst. Startar man en torrent så behöver den knappt börja ladda ner för att det ska bli totalt omöjligt att surfa mera.
Finns det nått man kan göra för att göra saken bättre? Känns som en sak som ComHem skulle ignorera totalt...
Sen kan man inte heller ha en länk (ssh, msn etc.) igång någon längre stund (~1 min) om det inte skickas data för då dör det. Lite jobbigt när man inte kan slappna av under en ssh-session.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det finns väl stöd för keepalive-paket i ssh? (finns i alla fall en kryssruta för det i putty)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

eqlazer skrev:Jag har också det svarta modemet, totalt värdelöst. Startar man en torrent så behöver den knappt börja ladda ner för att det ska bli totalt omöjligt att surfa mera.
Finns det nått man kan göra för att göra saken bättre? Känns som en sak som ComHem skulle ignorera totalt...
Sen kan man inte heller ha en länk (ssh, msn etc.) igång någon längre stund (~1 min) om det inte skickas data för då dör det. Lite jobbigt när man inte kan slappna av under en ssh-session.
Det svarta cisco eller motorola ?

Jag har inga problem med varken torrents eller ssh med mitt motorola, jag har just nu ett ssh-koppel som varit uppe i tre veckor, men det är knappast
nåt rekord..

Det enda problemet jag haft på sistonde är med DNS, men den kan man ju byta.
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Ahh förlåt, Cisco-varianten är det.
Ibland har det hänt att den tappat anslutningen helt även om det nu var längesedan, innan den då hunnit hämta hem sin konfiguration (~halvtimme innan den fått kontakt igen) så fick man se massa kul inställningar och status. Kan förstå att ComHem inte vill att man ska pilla på inställningar, men varför ska man inte få se statusen?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Om jag förstått det rätt så använder ComHem två modeller av kabelmodem. Kanske dags för en EF kaliber dissektion av dessa enheter så att folk kan använda dom vettigt?
T.ex metoder för att kunna logga in och konfigurera. Om det inte fungerar så kanske det finns konsolanslutning med RS-232 på 3,3V nivå. Eller mer hårdföra metoder där man flashar om enheten, eller kopplar in sig på tranceivern direkt.

Är det Euro-DOCSIS 1.1 som används i ComHem nätet? (QAM+QPSK inom 47-862 MHz)
(Använder undermånlig 56-128 bits DES kryptering för kundernas integritet)

Och detta med påtvingad NAT, och oförmåga att hantera flera uppkopplingar verkar nästan lagt dit med flit.
-=Fullmoon=-

Inlägg av -=Fullmoon=- »

Bild

Känns som att jag upplever mitt slöare iaf.
Kunde inte ens testa packet loss :D måste varit mycket lost där :roll:
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det kan hjälpa att byta server för pingtest.

Först lät jag den välja server själv, då valde den Riga, men där fick jag 2-3% packet loss.

Men körde jag mot Norge fick jag bättre

Bild
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Tänk på att göra följande när ni får problem med erat kabelinternet!

"Vänd på nätverkssladden, det brukar lösa de flesta problemen"

Det var ett uttryck jag fick i luren när jag ringde kundtjänsten för några år sedan, den personen förstod nog när
vi lagt på att det förmodligen var det dummaste han någonsin sagt..

J**** pucko..!
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Vi får börja samla in dom Top-10 svaren från "kundtjänst" som saknar EEG-kurva.. :badgrin:
Skriv svar