Julafräs al'a Uffe

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Matthew

Julafräs al'a Uffe

Inlägg av Matthew »

Nu tar jag klivet ut och skriver av mig litegrann…

Har hittills hängt i periferin av mekatronik delen så att säga. Har försökt att suga åt mig så mkt av det som det bara går av alla härliga CNC projekt..

När jag i Uffes tråd såg att det återigen var bra pris på Julafräsen, beställdes en omgående. Denna har jag tänkt att skapa vissa detaljer till mitt kommande cnc projekt byggt på aluminium profiler.

Första steget nu är alltså att få Julafräsen cnc-styrd

Så här ser julafräsen ut just nu, nermonterade detaljer:

Bild

Tänk, den 2/11 beställdes ett Gecko 540 och den 5/11 knackade posten på dörren, med ett paket från Fedex, inte illa. Betalade totalt 329 dollar hem till dörren.

Stegmotorerna är JB:s nema 23 och spänningsaggregatet är 36V 9,7A.
Bild

Flikar in en bild på hur mitt framtida CNC-projekt kanske kan komma att se ut ?
Bild
Mer om det senare….

Nu börjar mina funderingar kring min Jula cnc-konvertering.
JB:s motorer är ju specade 4A vid Bipolär parallell koppling och 2A vid seriell drivning. Vad jag förstår så vinner man ju både kraft och hastighet vid parallell koppling.
Gecko:n är ju specad till 3.5 A.
Vid Parallell koppling, kan jag ju inte utnyttja motorns max styrka, vilket jag kan göra vid seriell koppling. Vinner jag ändå mest kraft och hastighet vid parallell koppling, trots geckos begränsning ?

Just nu inväntar jag paket från Bla Conrad, där jag beställt liknande delar som vår Jula-cnc Guru Uffe har i sin utomordentliga tråd :O)

Återkommer med bilder och fler funderingar ….

//Matthew
Fräsen

Re: Julafräs al'a Uffe

Inlägg av Fräsen »

Verkar lovande.

Jag skulle koppla motorerna parallellt. Du får lite lägre moment vid låga varv, men det är inte där du behöver moment utan vid högre varv och där kommer parallellkopplingen mer till sin rätt. Dessutom är spänningen på aggregatet du valt bättre lämpat för den induktans du har på parallellkopplingen.

32 * √mH Inductance on the motor = Drive Supply Voltage, enligt Mariss på Geckodrive. 1.6mH vid parallellkoppling blir runt 40 volt.
Användarvisningsbild
lilluffe

Inlägg av lilluffe »

Hej!

Ser bra ut med stegmotorer, geckos och kraftförsörjning
Du kommer säkert att få lite mera vrid och fart i jula fräsen.

Även din nya fräs ser bra ut, hur stort blir bordet och vad har du tänkt att fräsa för något i den.

Det verkar som fler och fler investerar i jula fräsen.
Jag har tänkt på att skriva en "gör det själv" handbok om ombyggnaden i pdf format så att det blir lite mera överskådligt.
Jula tråden börjar bli ganska så stor.
Jag ska ta upp det i min tråd så får vi se bara jag får tid.
Matthew

Inlägg av Matthew »

surt sa räven.....
Fick idag besked från Conrad att delarna är restnoterade, trots att de vart reserverade vid beställningen...., ca 2 veckors lev.tid på de delar jag beställt :(

Min framtida Alufräs, mäter ca 1000x500x200. Men allt kan komma att ändras.

//Matthew
Matthew

Inlägg av Matthew »

Idag har projeketet tagit ett lite kliv längre :)

Satt å pillade med elektroniken och verkar nu ha fått skaplig ordning på detta:

Dock fungerar inte mina ändlägesbrytare tillfredställande än och heller inte "charge pump", så cp är tillsv inaktiverad...
Nödstoppet fungerar fint !

Fråga.
- Enligt den schematiska bilden från gecko, så används 4 ändlägesbrytare. Är det 2 för X-axel, och 2 för Y axel och ingen för Z ? (eller är jag helt ute i "periferin å cyklar nu igen ??) eller kan man lägga dubbla brytare på resp port i geckon ?

- Hur varma skall stegmotorerna bli, bara av att i idle läge ?, mina blir "i mina ögon" lite för varma (läs riktig varma).

Mitt strömbegränsningsmotstånd på resp axel, sattes till ett 3,6 kohm, då något 3,5 kohms inte fanns att tillgå i mitt sortiment.
Bild

Har ännu inte fått mina varor från conrad, så det står still vad gäller det mekaniska arbetet som är kvar :(

//Mattias
Senast redigerad av Matthew 15 november 2009, 23:04:58, redigerad totalt 1 gång.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Har för mig att det är just i idle som de drar mest ström och blir varmast. Finns avancerade steg som sänker hållströmmen efter ett antal sekunder utan pulser.
FredrikNestor

Inlägg av FredrikNestor »

Jag följer både trådarna om Jula-fräsen med stort intresse. Funderar själv på att köpa en lika dan.
Hittade denna på Ebay http://cgi.ebay.com/4-Axis-TB6560-Driver-for-NEMA-17-23-34- Stepper-Motor_W0QQitemZ280427946464QQcmdZViewItemQQptZLH_DefaultDomain_0?hash=item414acee1e0.

Ca 630kr, och den verkar fungera med dessa stegmotorer.
Vad tror ni om kvaliten osv? Mycket billigare än Gecko ju. 1 månads garanti.

Jag väntar tills nästa erbjudande på Jula-fräsen, hoppas det blir snart.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Matthew skrev:Min framtida Alufräs, mäter ca 1000x500x200. Men allt kan komma att ändras.
//Matthew
Jag hittade ett stålbord på vinden, likt det du ritat in på stora fräsen.
Kan det vara av intresse?
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Fråga.
- Enligt den schematiska bilden från gecko, så används 4 ändlägesbrytare. Är det 2 för X-axel, och 2 för Y axel och ingen för Z ? (eller är jag helt ute i "periferin å cyklar nu igen ??) eller kan man lägga dubbla brytare på resp port i geckon ?

Ja, du kan parallellkoppla brytarna ifall det är en "normalt öppen-" krets (NO)

- Hur varma skall stegmotorerna bli, bara av att i idle läge ?, mina blir "i mina ögon" lite för varma (läs riktig varma).

De kan blir väldigt varma, så att man inte vill hålla i dem. Antar att du parallellkopplat när du kör med 3.5A Mina motorer blir knappt ljumna av att köras med 3A från likadant drivsteg, men då är de skruvade mot fräsen och kan leda bort en del värme.

Mitt strömbegränsningsmotstånd på resp axel, sattes till ett 3,6 kohm, då något 3,5 kohms inte fanns att tillgå i mitt sortiment

Samma sak som att inte ha någon resistor alls där som jag fattat det.
Matthew

Inlägg av Matthew »

Här händer det grejer minsann när man inte kikat in på ett tag....

Tack för info och input....

Stålbordet skulle kunna vara av intresse, men det får vänta ett tag, jag återkommer isåfall när det blir aktuellt.

3,6 kohm, jag är säkert trög, men varför skulle det vara samma som att det inte satt något alls, har geckon en inbyggd strömbegränsare ? Jag tänkte som så att den är ju specad till max 3,5A, men det finns säkert en säkerhetsmarginal och att motstånd måste användas annars bränner man geckon.

Vad gäller Conrad, så är jag nu redigt trött på dem, senaste besked är att det tar 2-3 veckor innan varorna kommer. Funderar nu på att radera den ordern och ta grejerna från annat ställe. Någon som vet om hur tex Industriprodukter.se ligger till i pris, de verkar dock blivigt uppköpta av Sverull.

Andra prisvärda ställen att inhandla remhjul mm ?

Julafräserbjudande....jag missade förra erbjudandet, och jag har väntat i dryga året nu vill jag minnas.

Övrig fråga.
Vart handlar ni ballnose fräsar ?

//Mattias
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Om du skulle sätta dit ett motstånd på 3,6 kohm, skulle du få ut 3,6A då? Eller sätta dit ett på 4,7 kohm, vad får du då?

Nä, som det står i manualen, så sätter du dit ett motstånd om du vill ha lägre än 3,5A.
Vill du ha max, då hoppar du motståndet.

Ang. remhjul. Finns det inga bra tips här?
Användarvisningsbild
Cano
Kontakt:

Inlägg av Cano »

Jag länkade till http://www.technobots.co.uk i en annan tråd.
Men jag har själv inga erfarenheter av dom.

EDIT. Hittade tråden. arvidb har provat att beställa av dom.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Jupp, stämmer bra. Jag fick ett mail igår med info om att sakerna är på väg. Jag uppdaterar i min tråd när jag har fått dem!
Tekko

Inlägg av Tekko »

Men suger inte julafräsen åsna ? Typ stora glapp å nästan ett varvs backlash i ledskruvarna å sånnt.
Matthew

Inlägg av Matthew »

Hej !

Suger åsna, jo kan man säkert kalla den vid leveransutförande...
Vi i Julafräs kooperativet :tumupp: är kanske inte ute att nå samma stabilitet som i en "riktig" stoor fräs. Utan nöjer oss med en förbättrad åsne kvalite.

Verkar som du missat denna tråd helt ?

http://elektronikforumet.com/forum/view ... =5&t=27612

//Mattias
Skriv svar