Funderingar om Experimentkort
-
Funderingar om Experimentkort
Jag har lödat lite på experimentkort. Lyckades löda dit lydioder /ytmonterade. Men nu ville jag ju ha lydioderna på andra sidan av kortet. Monterade under andra komponenter för att få lite snyggt lysande kort.
Det kanske finns något färdigt att köpa? Tar gärna emot namn på produkter. Jag tänkte annars om det fanns små kopparspik med platta små skallar för att löda fasst i hålen. Då blir det små öar på den icke förkopprade sidan där man skulle kunna lödat dit ytmonterat.
Men det blir ju oxå lite kaka på kaka. Det kanske till och med finns mickro lydioder med ben. delning 2.54mm
Men jag vill ju helst ytmontera dem för att öva på den sortens lödning oxå.
Tackar för idéer o tips!
Det kanske finns något färdigt att köpa? Tar gärna emot namn på produkter. Jag tänkte annars om det fanns små kopparspik med platta små skallar för att löda fasst i hålen. Då blir det små öar på den icke förkopprade sidan där man skulle kunna lödat dit ytmonterat.
Men det blir ju oxå lite kaka på kaka. Det kanske till och med finns mickro lydioder med ben. delning 2.54mm
Men jag vill ju helst ytmontera dem för att öva på den sortens lödning oxå.
Tackar för idéer o tips!
- Illuwatar
- Kontakt:
Re: Funderingar om Experimentkort
Hängde inte med riktigt vad du tänker göra, men borde inte ett prototypkort för SMD fungera (typ 41003060 hos Electrokit till exempel)? Det finns även traditionella experimentkort med genompläterade hål på standard-delning.
illuwatar: Sådana är dock inte helt lätta att få tag i, jag har en liten bit kvar av nåt jag inte vet var jag köpte det, tips om nån som säljer enstaka sådana kort mottages tacksamt 

-
skall kunna löda fast t,ex en vanlig ic-hållare och sedan ha möjlighet att löda ytmonterade lysdioder under det. Men experimentkorten jag har sett är ensidiga. Det är mest intressant om det finns färdiga lösningar för experimetkort. finns dubbelsidiga sådana med länkar.
Menar du LED's under IC hållaren på samma sida som hållaren då?
Jag sätter alltid SMD avkopplings kondingar på undersidan av stripboards på mina projekt, det funkar bra.
Vet inte om det syns så bra här men……..

Jag sätter alltid SMD avkopplings kondingar på undersidan av stripboards på mina projekt, det funkar bra.
Vet inte om det syns så bra här men……..

ELFA säljer dubbelsidiga experimentkort, dvs. med öar på båda sidorna, t.ex. 48-323-17 men du måste ju ändå dra dit strömmen från andra sidan på något vis.
Men om du bara ska leka lite så räcker det nog med att du lödar fast två trådar (från t.ex. motståndsben) på varsin kopparbana en ganska lång bit (>1 cm) , drar upp dem genom var sitt hål och böjer ner dem, där kan du löda fast dina ytmonterade lysdioder. Bäst är om trådarna hör till motstånd som ändå är monterade på kortet så riskerar de inte att lossna när du värmer på dem. (dvs istället för att klippa av benet på ett monterat motstånd så böjer du upp det i det hålet där du vill fästa lysdioden) . På ena sidan ska ju lysdioden ändå ha ett motstånd, på andra sidan kanske du får improvisera... du kan ju montera ett "dummy" motstånd som inte leder nån vart utan bara fungerar som fäste. Om du nu inte stör dig på att ha fler komponenter på kortet än nödvändigt. Men i det här fallet är väl fler komponenter bara ett plus ?
Kopparspik kan fungera, men risken är att du måste värma lite för länge än vad som är hälsosamt för dioderna. Men om de är tunna kanske det går bra. Risken är väl att du får med dom upp genom hålet när du ska ta bort lödkolven, så håll ner lysdioden (och därmed kopparpiken) med en pincett, och se till att de är lödda på baksidan först.
Men om du bara ska leka lite så räcker det nog med att du lödar fast två trådar (från t.ex. motståndsben) på varsin kopparbana en ganska lång bit (>1 cm) , drar upp dem genom var sitt hål och böjer ner dem, där kan du löda fast dina ytmonterade lysdioder. Bäst är om trådarna hör till motstånd som ändå är monterade på kortet så riskerar de inte att lossna när du värmer på dem. (dvs istället för att klippa av benet på ett monterat motstånd så böjer du upp det i det hålet där du vill fästa lysdioden) . På ena sidan ska ju lysdioden ändå ha ett motstånd, på andra sidan kanske du får improvisera... du kan ju montera ett "dummy" motstånd som inte leder nån vart utan bara fungerar som fäste. Om du nu inte stör dig på att ha fler komponenter på kortet än nödvändigt. Men i det här fallet är väl fler komponenter bara ett plus ?
Kopparspik kan fungera, men risken är att du måste värma lite för länge än vad som är hälsosamt för dioderna. Men om de är tunna kanske det går bra. Risken är väl att du får med dom upp genom hålet när du ska ta bort lödkolven, så håll ner lysdioden (och därmed kopparpiken) med en pincett, och se till att de är lödda på baksidan först.
Såpass, synd att det inte står att det är dubbelsidigt innan man klickat på databladet bara 
..Och 177 spänn! satan i gatan!

..Och 177 spänn! satan i gatan!
Nej, det läste jag i papperskatalogen. Den är inte så dum. Med Elfas nya hemsida så har katalogen fått en renessans om man ska leta efter något speciellt.
-
Jag skall se om jag hittar tillräkligt små kopparspik o göra ett försök. Tänkte att det fanns redan något färdigt koncept. Onödigt att köpa dubbelsidigt om man inte behöver. Enkelsidigt har jag hemma så det kan vara värt ett försök. nokia har haft en liten lysdiod i någon av sina lurar om ser ut som ett " T " Där nedandelen av T'et är lysande. Det sticker man igenom ett hål i kretskortet och lödar på baksidan av kortet. Det hade varit en lösning för mig då man bara behövt borra extrahålen i kortet. De är sm¨o tar ingen plats
Men jag har inte sett dessa till salu någon stans. Jag bröt loss 2 st från en gammal lur o lödde på dem liggande på ett experimentkort bara för att labba. De funkar som de skall.Men jag vill ha fler. Dessa lyste grönt som jag snodde från luren.
Jo lysdioderna skall sitta på samma sida som ic-hållaren... Till och med under ic-hållaren.
Men jag har inte sett dessa till salu någon stans. Jag bröt loss 2 st från en gammal lur o lödde på dem liggande på ett experimentkort bara för att labba. De funkar som de skall.Men jag vill ha fler. Dessa lyste grönt som jag snodde från luren.
Jo lysdioderna skall sitta på samma sida som ic-hållaren... Till och med under ic-hållaren.