Handfasta tips till felsökning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Shep

Handfasta tips till felsökning

Inlägg av Shep »

Har kommit över en gammal 100W Traynor PA-förstärkare från -77. När jag kopplade in den så producerade den mer rök än musik och när jag öppnade den så syns ett förkolnat motstånd.
Det är ett enkelt bygge med endast en volympot och inga onödiga finesser så en felsökning ska nog gå smidigt.

Steg 1 har jag klarat! Dvs att jag mailade tillverkaren Yorkville Music och fick en service manual. :tumupp:

Vad är steg 2, steg 3... steg n?

Kan man felsöka BJT:er med diodtestning när dom är monterade; mäta över bas - emitter och bas - kollektor.
Brukar göra så när dom är omonterade.
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Re: Handfasta tips till felsökning

Inlägg av LaRdA »

Steg två är att du lägger upp bild på förstärkaren och manualen så vi andra kan se vad det handlar om.
Norpan

Inlägg av Norpan »

Ofta kan man mäta på plats men man behöver hålla reda på vad som sitter runtikring, speciellt om det är lågohmiga motstånd, dioder och andra transistorer som är direkt anslutna till den du vill mäta på.
Alternativt är att lossa t.ex. ett ben om man hittar en transistor som mäter konstigt, och så får man lossa två för att mäta på riktigt.
Om apparaten går att ha i drift kan man ju mäta spänning över transistorn åxå och fundera på om spänningarna verkar rimliga, men det kanske inte är lämpligt i ditt fall, om det ryker.
Shep

Inlägg av Shep »

Okej.. Steg 2 klart. Det går bra det här. :)

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

och manualen med schema.
http://hem.bredband.net/markar85/pm100/pm-100.pdf
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Kan du plocka bort kortet, iaf skruva loss det, placera en lampa med hyfsat jämn ljusbild bakom kortet och sedan ta en bild utan blixt på kortet. Så att man kan se hur kopparbanorna går genom kortet. Alternativ vänd på kortet och ta bild, men det är svårare att se hur komponenterna är kopplade så.

Jag fick upp felmedelanden på den där pdf:en och kan inte så särskilt mycket av vad som står , fanns det nån schema på den? Vad heter den där halvledaren vid brända motståndet?
Shep

Inlägg av Shep »

Kunde inte ta några tydliga bilder på kopparbanorna men jag uppdaterar fortlöpande ett schema med det jag mäter.

Schema:
http://hem.bredband.net/markar85/pm100/ ... ircuit.jpg

Schema med fel markerade:
http://hem.bredband.net/markar85/pm100/ ... errors.jpg

Röd markering indikerar trasig komponent eller skadad.
Rött kryss över en ledare indikerar ett avbrott.
Grön får vara OK.

Fel:
R22: Ser frisk ut men är kortsluten
R24: Förkolnad men otroligt nog mäter den fortfarande 100ohm
2x1N4003: Kortslöt matningsspänningen

Hittade ett avbrott, den är markerad på schemat. Det är en av de gula kablarna som går till basen på effekttransistorerna Q12 och Q13. Kan den ha orsakat det hela, stängt av effekttranistorerna så strömmen jordats via Q11 istället!?

edit: uppdatering
Senast redigerad av Shep 11 november 2009, 21:29:26, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Fint schema du fått tag på, mycket lättare att arbeta med den som referens. :D
Shep

Inlägg av Shep »

Plockade lös kretskortet för en ordentlig felsökning. Märkte att +44 till -44 var kortsluten, efter ett tag så hittade jag två trasiga dioder men allt annat verkar OK. :)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Så du har fixat felet? ..... härligt .... :bravo:
Shep

Inlägg av Shep »

Jag har hittat felet men har inte bytt ut komponenterna. Är grymt stolt och imorgon kväll kommer grannarna att höra "we are the champions" om och om igen. :D
Shep

Inlägg av Shep »

Då var det klart! :)
När jag ändå hade kretskortet löst så bytte jag ut alla elektrolytkondingar till nya. Kopplade sen förstärkaren till högtalaren i en Blues Junior. Helt brusfritt om man nu inte maxar volymen och sätter huvudet vid konan. Men vem gör det? Inte jag iallafall.
Det låter väl rätt så OK. Är ju knappast någon HiFi-upplevelse när man spelar musik genom en gitarrhögtalare med endast en kanal. Men när jag spelade en akustisk gitarr genom den så lät det bra.

Jag tänkte använda den till en hammond orgel (digital) och då passar det bra med att den bara har en volymkontroll. Eq och tonkontroller sitter redan på instrumentet. Ska göra någon sorts låda till den men vet inte ännu om det bara blir en top som sedan kopplas till en högtalarlåda eller en kombo direkt.

Bild
Skriv svar