Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Re: Min VMC, Feeler FV-800 är klar!!!

Inlägg av CNC Viking »

Ja, man får inte tajma in olje-avskiljning samtidigt som man kör jacuzzi-pumpen. Då kanske det blir olje-champagne i uppsamlaren, he-he. :mrgreen:

Nu får man det hela testat i alla fall. Tror att de kommer att komplettera varandra ganska bra.

Kör man lite, så blir det inte så mycket olja, medans längre stillestånd kanske behöver rejäla syretillskott istället.

Och om man bubblar till det på natten, ska väl ev. skum hinna lägga sig tills man kör CNC'n under dagtid.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

CNC Viking skrev:Lite uppdatering på mitt Drip Feed-system.
Jag har en fundering ang. ditt DripFeed-system.

Fyller datorn på block i minnet till styrsystemet tills det blir fullt, och sedan fyller på med block i den takt dom förbrukas?
Eller buffras enbart några få block styrsystemet?
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Det flyter på som smör, helt utan hack, avbrott mm. När bufferten i CNC'n är full så när som på några programrader, skickas en signal till PC'n att sluta sända data och när CNC's buffert är tom så när som på några programrader, skickas en signal till PC'n efter mer kod. Så håller det på tills programmet är slut (når M30) och transmissionen avslutas automatiskt.

I detta hänseende uppför sig alla DNC-program på samma sätt. Däremot har en del gjort ett bättre arbete med olika flödeskontroll-optioner (protokoll) såsom RTS / CTS (hårdvarukontroll), XON / XOFF, DC-koder etc. (mjukvarukontroller). Jag använder hårdvarukontrollen RTC / CTS för den anses (åtminstone teoretiskt) överföra snabbast, men kan också använda DC-koder eller XON / XOFF. Min CNC har ett högsta möjliga dataöverföringshastighet på 19 200 Baud och det verkar som om att det fungerar kanon utan störningar, kanske beroende på att jag bara har 0,8m seriell RS232-kabel när jag kör via Eternet / seriella adaptern. När jag kör med ren seriell RS232 transmission, har jag en 5m kabel mellan PC'n och CNC'ns kontrollpanel och sedan en intern 7m kabel till kontrollerns port, alltså sammanlagt ca 12m. Den klarar 19 200 Baud även med denna variant.

Ett mycket bra DNC-program är NCEdit 32 v7, från Stella Data AB (numera MicroTech Stella Data AB). Jag testar fn deras begränsade demo-variant.

http://www.stella.se/default.asp?p=utskick1

De verkar också ha en bra 1-ports nätverksadapter, CNC-9100, som borde fungera (jag gissar) även med NCEdit 32 samt andra DNC-program och inte bara med deras system CNC-net.

http://www.stella.se/default.asp?p=cncnetspec

De uppger följande protokoll-optioner. RTS/CTS, XON/XOFF, DC-KODER, Mazatrol, Brother, Heidenhain m.fl.

Det borde fungera klockrent, bara att man bör riktigt ta reda på vad de menar med att "datan mellanlandar" i adaptern på sin väg till CNC'n, så det inte blir samma farliga buffertproblem som jag först hade med Westermo EDW 120-adaptern innan jag bytte till Quatech DSE-100D-adaptern. Quatech-adaptern kör jag i läge "Low Latency" vilket inte buffrar något alls.

http://www.quatech.com/pdf/sds.pdf
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

"När bufferten i CNC'n är full så när som på några programrader, skickas en signal till PC'n att sluta sända data och när CNC's buffert är tom så när som på några programrader, skickas en signal till PC'n efter mer kod."

Jo, så fungerar det väl för det mesta.
Det jag var nyfiken på, CNC's buffert, är den på några få block, eller är den nästan hela program-minnet?
Jag vet att det förekommer både och.

Ang. överföringsprogram behövs väl inget särskilt alls så länge man kör RS232.
Själv kör jag med Procomm, ett vanligt terminalprogram.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Min CNC's "buffert" skall visst vara ett D-RAM-minne som finns på CPU-kortet. Den används bara att buffra data på vid NC-körning. Allt i D-RAM'et raderas när NC-systemet stängs av.
Jag har frågat på CNCzone hur stort D-RAM-minnet är. Återkommer när jag fått svar.

Man måste ha nån form av program att överföra data från PC till CNC med, exempelvis Windows "Hyperterminal", ditt Procomm eller ett sk DNC-program. Det som brukar skilja DNC-programmen är hur bra de har förberett med olika flödeskontroll (protokoll)-val, G-kod-editerare mm. Man öppnar sin postprocessade g-kodsfil här och sänder den sedan vidare till CNC'n.

Vad använder Du för flödeskontroll (protokoll) med Procomm? Om Du inte väljer detta i programmet, så har Du väl valt i Enhetshanteraren > den COM-port Du använder.

Sen spelar det ingen roll om man kör med RS232 direkt eller via Ethernet / seriell-adapter. Maskinen får i alla fall RS232-signaler in i sin port.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Vad jag använder för protokoll?
Jag är ingen expert på det här, men jag antar att det är RTS/CTS, stoppbittar, överföringshastighet mm du menar.
Det ställer jag in i Procomm. Jag kör inte Windows utan Dos, så det finns ingen enhetshanterare att pilla i.
Editering av NC-programet gör jag i separat editor och sparar på servern.

Jag såg nu att du kör RS232 in i styrsystemet i båda alternativen. (RS232-Ethernet).
Jag trodde du hade ethernet uttag på styrsystemet.
Vad är vitsen med att köra ethernet? Att minska längden på RS232 kabeln eller?

Har du gjort något test av maximal verklig matning vid DripFeed? Om vi tex. stegar ung. 0.01mm.
Det blir väl till slut RS232 anslutningen som sätter gränsen för max matning.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Just det. Använder Du RTS / CTS flödeskontroll (hårdvarukontroll) så styrs droppmatningens transmission av hårdvarusignaler från PC'n och CNC'n och inte av DNC-mjukvaran.

Det andra med stoppbitar, Baud-rate mm är parametrar för överföringen som måste vara samma i PC'n som i CNC'n.

Att editera G-koden separat är också vanligt. Titta på NCPlot som är en mycket bra simulator / editerare, men kanske inte det allra bästa DNC-programmet.

Transmission över nätverk med hjälp av en Nätverk (Ethernet) / RS232-adapter, eller som proffsen kallar den SDS = Serial Device Server, går inte snabbare än körning med ren RS232, för min maskin har bara en RS232-port in i CPU-modulen (alltså ingen nätverksport som vissa nyare maskiner har). Det har fördelen att man kan ha längre avstånd mellan PC'n och CNC'n (upp till 100m), förutsatt att Nätverk (Ethernet) / RS232-adaptern är placerad i närheten av, eller i CNC'ns elskåp. Dessutom kan alla PC inom det lokala nätverket kommunicera med CNC'n.
Nackdelen , som nämts tidigare i denna tråd, är att vissa saker som pågor så att säga bakom kulisserna i PC'n kan störa transmissionen och därmed NC-körningen. Jag tänker i alla fall pröva detta först.

Vid ren RS232-körning kopplar man den PC som man utsett till "CNC-dator" till CNC'n med en RS232-kabel mellan PC'ns COM-port och CNC'ns RS232-port. Den totala kabellängden mellan PC och CNC'ns CPU-modul bör inte överstiga 15m enligt experterna.

I båda fallen är det identiska signaler som når CNC'n = RS232. CNC'n fattar inte hur dessa kommer dit vare sig det är via Nätverk (Ethernet) / RS232-adapter eller direkt med en RS232-kabel.

Hastigheten prövar man sig fram till, stegvis från låt oss säga 4 800 Baud (kan tänka mig att en del äldre styrsystem behöver ännu lägre hastighet) till max vad CNC'ns kontrollsystem är spec'ad för / kan hantera. I mitt fall är maxhastigheten 19 200 Baud och det fungerar utmärkt med båda transmissionssätten.

När jag prövade mig fram, märkte jag att mitt testprogramm med < 35 000 rader (block) där sista programhalvan är finkörning, med just 0,01mm-steg eller liknande, flöt bättre och bättre ju mer jag ökade hastigheten. Vid 4 800 Baud märker man klart att körningen är lite "ryckig", ganska bra vid 9 600 Baud och som rinnande vatten vid 19 200 Baud.

På grund av att min maskin bara är "halv-antik" från 1996 och har riktiga industrivärdiga AC-servon, tror jag att det hela förskjuts nedåt med ännu äldre maskiner som inte når de accelerationerna / matningshastigeterna.
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Eftersom jag egentligen borde koncentrera mig på varför kontaktorn till min maskins hydraulikpump beter sig ytterst underligt* flyr jag undan den tråkigheten med att fråga om ngt roligare. :wink:

Din verktygsväxlare, hur mkt styrning/mekanik är det i den (själva plattan/hållaren) egentligen?
Är det bara de fjäderbelastade "ändstumparna" som håller verktyget på plats så det inte ramlar ur?

Vid ett byte glider de isär när verktyget förs emot, maskinen släpper verktyget och allt är klart?

Smidig lösning isf.

* Som toknovis på el och PLC är jag lite ställd då kontaktorn för hydrauliken på maskinen börjat slå ifrån med en frekvens på ca vartannan sekund. Klonk, klonk.

På panelen blinkar knappen/lampan för "Hydraulic on" till varje gång detta händer, men inga felmedelanden och allt verkar funka som det ska. Hur nu det är...för det vet jag ju knappt. :roll:
Måste läsa på mer i ämnet. Felsökning på maskiner är dock inte lika rakt på som med tex bilar för en annan.
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

sitter det verktyg i när den låter så?

Jag körde en Hermle som gjorde så med jämna mellanrum om det inte satt något verktyg i.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

"Din verktygsväxlare, hur mkt styrning/mekanik är det i den (själva plattan/hållaren) egentligen?
Är det bara de fjäderbelastade "ändstumparna" som håller verktyget på plats så det inte ramlar ur?
Vid ett byte glider de isär när verktyget förs emot, maskinen släpper verktyget och allt är klart?"

I verktygskarusellen finns ingen elektronik alls. Dock finns följande elprylar i karusellsläden och i spindeldockan:

Stegmotorn som växlar verktygen har en beröringsfri avkännare som håller reda på om den växlat till nytt verktyg (roterat 1 varv) i högervarv eller vänstervarv. Sedan finns bara 2 st microbrytare för pneumatikcylindern, en när karusellsläden är i hemmaläget och en när den är framme vid spindeln.

Ovanför spindeln finns också 2 microbrytare som talar om när verktygslossar-cylindern är i hemmaläget respektive i "utspottarläget".

Dessutom finns naturligtvis en positionsgivare som känner av spindelns rotationsposition och stoppar den rätt upplinjerad med verktygsväxlaren.

Alla dessa givare är kopplade till PLC'n som med hjälp av verktygsväxlar-macro't sköter verktygsväxlingen.

Sekvensen ser ut så här.
När spindeln gått upp i rätt verktygsbytarhöjd och orienterat sig så att klackarna ligger i linje med verktygskarusellen, matas hela karusellsläden fram så att de cylindriska bobinerna klämmer fast verktyget i karusellen. När den kommit fram till spindeln triggas en microbrytare varefter PLC'n lägger på en kort fördröjning innan pneumatiska / hydraulcylindern ovanför spindeln öppnar verktygsgrippern och spottar ut (ca 0,5mm) verktyget. Spindeln går upp igen, nästa verktyg roteras fram och spindeln går ner och greppar den. Sist går karusellsläden hem i bakre läget. Medan verktyget byts blåses också tryckluft genom konan för att inga spånor skall komma in.

Verktyget hålls parkerat av de fjäderbelastade bobinerna. De är mest till för att inte rörelseenergin och centrifugalkraften skall kasta av verktygen när karusellsläden åker fram och tillbaka samt när karusellen roterar mellan verktygspositionerna.
Bild

Stegmotorn, för rotationsrörelsen i verktygskarusellen, med sin givare.
Bild

Verktygsväxlarsläden i främre läget. Cylinder, gejdrar, microbrytare mm syns här.
Bild

Spindeldockan med cylinder, mikrobrytare, lägesgivare mm.
Bild

I våras bytte jag också verktygsgrippern i spindeln då den gamla var lite rundad i greppet.
Bild

Passade givetvis på att byta brickfjäderpaketet. Nytt fräscht med 1800 kg hållkraft i verktyget.
Bild

Monterat och klart i spindeln.
Bild

Tidigare hade jag även monterat ett nytt Festo regulatorpaket, bytt alla slanganslutningar samt demonterat och rengjort de 3 magnetventilerna.
Bild

Beträffande Dina hydraulikstörningar:

Det kan kanske vara en tryckgivare eller lägesgivare som hängt sig. Min första gissning innan man börjar leta längre in i elektroniken / hydrauliken i alla fall.
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

Den här typen av tallriksväxlare, har varje verktyg sin egen postion i tallriken,
eller stoppar maskinen i verktyget i lämplig tom ficka och PLC'n håller reda på positionen?

Det såg väldigt rent och fint ut på bilderna, har du städat bort alla spån? 8)
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Maskinen sätter tillbaka verktyget till den pos. den tog det ifrån. Den är ju garanterat tom och står precis i linje med spindeln tills verktyget lämnas tillbaks. Dessutom är varje position knuten till en viss verktygsoffset. Men den kan gå till nästa verktygsposition i höger eller vänstervarv beroende på vilket som blir kortaste vägen.

Än så länge ren från spån, men det kommer. Jag skall bara göra klart skyddsridån för verktygskarusellen (så att verktygskonorna skyddas ordentligt under körning). Tog längre tid än jag räknat med. Ni får se häftiga bilder på detta så småningom.
8) 8) :wink:
AndreasL

Inlägg av AndreasL »

Det var en utförlig beskrivning. Tackar!

Har länge funderat över hur olika ATC funkar men har enbart sett avancerade lösningar med roterande armar, gripklor etc etc.
Denna lösning var ju föredömligt "enkel" i jämförelse.

Så den dagen jag inte har mer grundläggande saker att fundera över kring min maskin får man väl börja skissa på en egen lösning. 8)

Angående hydrauliken ska jag se över just dessa saker.
Har fått tips från en kompis som har en liknande maskin att rotationslåsningen av bordet kan strula.
Han tom vågade sätta pengar på att felet låg där. :wink:
Användarvisningsbild
säter

Inlägg av säter »

CNC Viking skrev: Sekvensen ser ut så här.
När spindeln gått upp i rätt verktygsbytarhöjd och orienterat sig så att klackarna ligger i linje med verktygskarusellen, matas hela karusellsläden fram så att de cylindriska bobinerna klämmer fast verktyget i karusellen. När den kommit fram till spindeln triggas en microbrytare varefter PLC'n lägger på en kort fördröjning innan pneumatiska / hydraulcylindern ovanför spindeln öppnar verktygsgrippern och spottar ut (ca 0,5mm) verktyget. Spindeln går upp igen, nästa verktyg roteras fram och spindeln går ner och greppar den. Sist går karusellsläden hem i bakre läget. Medan verktyget byts blåses också tryckluft genom konan för att inga spånor skall komma in.
Hur fungerar det med PLC'n i din maskin?
Är programet åtkommligt för ev. ändring? T.ex. om du vill öka tiden på en fördröjning.
Eller är det lika tråkigt som på min maskin, att allt är brännt i eprom. Ska man ändra måste man beställa nya prom från tillverkaren.
Som nu efter 30 år inte tillhandahåller den tjänsten längre.
Användarvisningsbild
CNC Viking
Kontakt:

Inlägg av CNC Viking »

Ja, tidsfördröjning vid microbrytarkontakt mm för att vara säker på att släden riktigt hinner fram mm, finns i macro-programmet som jag kan ändra efter behag.
Programmet ligger i samma ROM-minne som användarprogrammen och jag kan radera och lägga till program här utan att behöva bränna EPROM. Dock ligger verktygsväxlarprogrammet (ett macro) i sk 9000-serien som kräver ändring av en parameter innan man kan exportera, ändra, radera mm. 0-7999 samt 8000-8999 kan man relativt snabbt labba med utan krångel. Och så skall det väl vara, så att man inte av misstag raderar ett mycket viktigt funktionsprogram. :mrgreen:
Skriv svar