Fördelar med att synkronisera DC/DC

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Matte

Fördelar med att synkronisera DC/DC

Inlägg av Matte »

Jag håller på att jobbar med ett kort med 5st dc-dc omvandlare och nu sitter jag i valet om jag ska synkronisera dessa men jag har svårt att se fördelar med detta.

1. Alla håller samma frekvens. (mindre risk för knasiga fenomen)
2. kretsarna saknar fasförsjutning så alla på och av flanker inträffar samtidigt.
(låter inte så attraktivt)
3 Alla kretsar startar samtidig och i fas = stora strömrusningar(slipper jag gärna).

I mitt fall är utgångarna helt skilda och det spelar ingen roll hur snabbt de startar.

Det känns som att alla rekomendationer är att synkronisera men ser inte riktigt fördelarna, bör man verkligen synkronisera i största möjliga mån?

Kretsen jag planerar att använda är en TI (BB) DCR010505

MVH
Mattias
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Re: Fördelar med att synkronisera DC/DC

Inlägg av Micke_s »

Har du tittat i http://focus.ti.com/lit/an/sbaa035b/sbaa035b.pdf
Står som länk från ditt chip.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Texas Instruments .. sbaa035b.pdf:
* This has the benefit of eliminating beat frequencies caused by two or more devices operating at frequencies that are close to one another.
* Any EMC emissions generated will have a similar spectral density, making it easier to design circuits with high EMC immunity.

Jag kan även tänka mig att man minskar strömstötar som uppstår när man tillför energi till induktansen (spolen). Vilket torde minska EMC, och minska belastningen på ingångskondensatorer.
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Kan av egen erfarenhet meddela att det där är en speciell krets. I min applikation använde jag två st, och det räckte länge. Det stora problemet jag hade med dem var uppstarten. De där kretsarna drar mycket ström (uppåt 1 A) när spänningen ligger på 2-3 V och de är på väg att dra igång. Går då strömförsörjningen in i strömgräns blir det inget bra. När jag inte synkroniserade dem levde de varsitt liv och störde bara varandra ibland. Hade de inte suttit precis brevid varandra på kortet så hade det kanske funkat. När jag däremot synkade dem genom att koppla ihop synksignalerna hände väldigt skumma grejer (en av dem startade, därefter startade den andra och dödade den första, etc.)

Lösningen för mig var att hålla de avstängda m.h.a. en trissa (enl. figure 11 i appnoten). När spänningen sedan är stabil kör jag igång och låter de synka varandra. Har funkat utmärkt. Har du mer kräm i ditt power supply lär det ju funka utan denna specialare, men jag skulle förbereda för det....
Matte

Inlägg av Matte »

Hej Jonas,

Kul att du nämner detta, jag monterade upp 5st på att kort rätt nära varandra och konstaterade för någon vecka sen att uppstarten är mycket konstig. Min iaktagelse är att kretsen försöker starta innan oscillatorn fungerar vilket gör att drivsteget alternativt transformatorn inte fungerar som den ska. Min lösning är att sätta en linten STM1001 övervakningskrets som startar den efter 5.6V + 100ms. Dock har jag inte sett några tendenser till att de märkbart stör varandra.

Intresset är egentligen för nästa revision iom att synkroniseringen verkar sjukt svår att få till.

Dock känner jag att jag kanske bör se mig om efter en bättre lösning.
Det jag använder den till är 5x 2kanaler med isolerad RS485.

Några ideer? ytat är ett krav.

MVH
Mattias
Jonas L

Inlägg av Jonas L »

Jag tyckte att de var ett betydligt billigare och tåligare alternativ än t.ex. tracopower-omvandlare. Men om man accepterar det högre priset och den större storleken finns de ju ytmonterade också. Huruvida man kan sätta 5 st brevid varandra utan problem vet jag inte.

Enda riktiga alternativet är väl att designa in en flyback-omvandlare. En integrerad omvandlarkrets och en trafo med 6-7 lindningar. Det bör gå ytmonterat, men riskerar att bli lite tungt om applikationen är i skakig miljö. Om det är nogrannt med spänningen får det nog bli LDO:er på utgångarna.

Fast egentligen ser jag inte problemet om du bara synkar dina DCR010505 och verifierar att du klarar olika lastfall etc.

Förresten, finns det inte RS485-trancievers med integrerad strömförsörjning? Har för mig jag tittade på sådan för några år sedan...
Skriv svar