Bygga en bränslespridartestare?
Bygga en bränslespridartestare?
Hej
Tänkte höra med er vad som kan tänkas behövas för att testa bränslespridare för bensinmotorer?
Tanken är nämnligen att kunna mäta både flöde vid fullast (100% duty cycle)
men också kunna med en inställningratt (Potentiometer) kunna ställa öppettider
från 1 puls per sec till 100 pulser per sec.
Bränslespridare är idag hög och låg ohmiga vilket innebär ~16ohm (Hög) och ~3ohm (Låg).
Detta såklart ska kunna ställas in på dosan och sen ska den orka driva upp till 8st spridare samtidigt helst...
Hur eller vad för upplägg kan man köra på en sådan dosa?
Mvh
Acke
Tänkte höra med er vad som kan tänkas behövas för att testa bränslespridare för bensinmotorer?
Tanken är nämnligen att kunna mäta både flöde vid fullast (100% duty cycle)
men också kunna med en inställningratt (Potentiometer) kunna ställa öppettider
från 1 puls per sec till 100 pulser per sec.
Bränslespridare är idag hög och låg ohmiga vilket innebär ~16ohm (Hög) och ~3ohm (Låg).
Detta såklart ska kunna ställas in på dosan och sen ska den orka driva upp till 8st spridare samtidigt helst...
Hur eller vad för upplägg kan man köra på en sådan dosa?
Mvh
Acke
Re: Bygga en bränslespridartestare?
Vad är det du vill testa ? ..om du vill testa "på riktigt" (flödet) måste du ju krångla med ett bränslesystem där du kan ställa trycket (efterssom det är olika på olika bilar/spridare) och mätrör osv, sen får man väl titta på sprutbilden rent okulärt bara antar jag. (som man gjorfde förr, numera har man nog datoranalys med hjälp av en kamera)
Det känns som att jag skulle dra mej mer för bränslebiten än själva elektronikbiten. ..hög/lågohmiga kan man ju lösa med två olika drivsteg helt enkelt (eller fuska med serieresistorer)
F.ö är inte "full-last" 100% dutycycle (snarare 80%), däremot är ofta värden på skridare angivna vid 100%. (alltså under test)
Det känns som att jag skulle dra mej mer för bränslebiten än själva elektronikbiten. ..hög/lågohmiga kan man ju lösa med två olika drivsteg helt enkelt (eller fuska med serieresistorer)
F.ö är inte "full-last" 100% dutycycle (snarare 80%), däremot är ofta värden på skridare angivna vid 100%. (alltså under test)
Re: Bygga en bränslespridartestare?
Hej Glenn
Jo men det stämmer som du beskriver att det kan vara olika bränsletryck och det är inga bekymmer då jag redan har löst det och även mätrör finns redan till hands men idag så kan jag bara mäta av vid 100% (Jag vet vad du menade med fullast).
Det är rent okulärt som jag vill betrakta sprutbilden och det vid T ex tomgång, dellast och 80% last...
Finns nämnligen spridare som fastnar och spökar vid tomgång men går bra på fullast så det är lite det som behöver kunna undersökas.
Mvh
Acke
Jo men det stämmer som du beskriver att det kan vara olika bränsletryck och det är inga bekymmer då jag redan har löst det och även mätrör finns redan till hands men idag så kan jag bara mäta av vid 100% (Jag vet vad du menade med fullast).
Det är rent okulärt som jag vill betrakta sprutbilden och det vid T ex tomgång, dellast och 80% last...
Finns nämnligen spridare som fastnar och spökar vid tomgång men går bra på fullast så det är lite det som behöver kunna undersökas.
Mvh
Acke
Re: Bygga en bränslespridartestare?
man bygger en funktionsgenerator med område som passar spridarna och ett eller två drivsteg
kolla på xr2206 eller max038(tillverkas inte längre)
där har du så man kan ställa frekvens och pulskvot så det passar
kolla på xr2206 eller max038(tillverkas inte längre)
där har du så man kan ställa frekvens och pulskvot så det passar
Re: Bygga en bränslespridartestare?
Jag har faktiskt byggt en sådan.. Du behöver en funktionsgenerator som kan generera 40Hz till 400Hz ca, med varierbar pulskvot. Kan förverkligas med en uP eller några 555or, sedan en inställbar timer. Driv spridaren med en färdig krets för spridare, finns på Elfa.
Sedan behöver du lull-lullet omkring. Tryckmatning, mätglas etc.
Sedan behöver du lull-lullet omkring. Tryckmatning, mätglas etc.
Re: Bygga en bränslespridartestare?
Och drivningen behöver knappast vara speciell avancerat.
Högohmiga är spänningsdrivna och lågohmiga är strömdrivna. Om man styr en konstantströmsgenerator kommer de lågohmiga att "trivas" och då de högohmiga inte drar lika mycket ström får de full spänning = båda fungerar på samma drivsteg.
Högohmiga är spänningsdrivna och lågohmiga är strömdrivna. Om man styr en konstantströmsgenerator kommer de lågohmiga att "trivas" och då de högohmiga inte drar lika mycket ström får de full spänning = båda fungerar på samma drivsteg.
Re: Bygga en bränslespridartestare?
Nej, orsaken att jag använde en färdig var att jag ville efterlikna hur det ser ut i en bil.
Re: Bygga en bränslespridartestare?
Hej
Har någon av er någon ritning kvar över bygget så man vet vart allt ska sitta och vad som behöver inköpas. Löda kan jag men att rita och struktuera är utanför mina kunskaper idag..
Mvh
Acke
Har någon av er någon ritning kvar över bygget så man vet vart allt ska sitta och vad som behöver inköpas. Löda kan jag men att rita och struktuera är utanför mina kunskaper idag..
Mvh
Acke
Re: Bygga en bränslespridartestare?
Ett färdigt drivsteg är att föredra, spridarna har en induktans att ta hänsyn till och det är inte bara att öppna utan de måste stänga snabbt också för att komma nära ”skarpt läge”.
Re: Bygga en bränslespridartestare?
OK. Som diskussionsunderlag.. Jag är inte 100% på att schemorna är 100% uppdaterade. Projektet står fn i ett hörn och väntar på att hårdvaran skall bli klar 
http://www.dalton.ax/injektor/Injektor.pdf
http://www.dalton.ax/injektor/Pulsbredd.pdf
http://www.dalton.ax/injektor/Frekvensraknare.pdf

http://www.dalton.ax/injektor/Injektor.pdf
http://www.dalton.ax/injektor/Pulsbredd.pdf
http://www.dalton.ax/injektor/Frekvensraknare.pdf