UV-box

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: UV-box

Inlägg av 4kTRB »

Ska man ha glas eller plast till sin UV-låda så
är det samma teknik och material som finns
i rören och dioderna som gäller.
Plexiglas och vanligt glas fungerar förträffligt bra,
till och med i kombination. Inget att rekommendera
för ett par solbrillor.
Om UV-lådan avger för kraftigt ljus så dämpa med tavelrams-
glas om det nu visar sig fungera.
sp4m

Inlägg av sp4m »

TomasL skrev:Du bör dessutom montera ett raster över lysrören, det som "dödar" smala banor är ljus som faller in i sned vinkel mot kortet
Jo, jag har funderingar på att testa med ett sådant. Men de brukar ju vara blankpolerade, borde de inte bara refletera ljuset i en lika sned vilkel, snarare än att "döda" ljuset?
TomasL skrev:Det viktiga är hur många LPI en laser kan skriva ut med, DPIn är fullständigt ointressant.
Detta var intressant! Verkar svårt att ta reda på hur många LPI min Lexmark E120N kan skriva ut med men det ger väl sig hur bra resultat det blir.
TomasL skrev:Skall du soppa själv, och göra kort för 0,5 mm pitch så kommer du att bli rätt frustrerad och misslyckas i de flesta fallen
Detta är ett mål, inget krav. Jag får väl helt enkelt anpassa mig efter vad som är tekniskt möjligt utan att gå till överdrivt med egen plotter, vaccumsug och dyl.
4kTRB skrev:Om UV-lådan avger för kraftigt ljus så dämpa med tavelramsglas
Borde inte tavelramsglas vara mer "vanligt glas" än fönsterglas? Gissar att det finns mindre anledning att stoppa UV strålar i ett tavelramsglas? Visst, man vill säkert skydda tavlan/fotot men stoppar fönsterglaset UV så behövs det ju inte i tavelramen. Jag testar iaf med det glas som glasmästaren vill sälja till mig så får vi se vilken belysningstid jag får. Får väl se om glasmästaren har någon åsikt gällande UV ljus också.

Tack igen!
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Det var någon annan här som sa att det fanns sånt glas för tavlor
som stoppar uv-ljus så det var sånt jag syftade på.

Det finns många kommersiella uv-lådor och om de skulle ha något speciellt glas
har jag aldrig hört talas om så det kommer funka med vanligt glas.
Johanb

Inlägg av Johanb »

TomasL skrev: Skall du soppa själv, och göra kort för 0,5 mm pitch så kommer du att bli rätt frustrerad och misslyckas i de flesta fallen, då det i princip inte finns tillräckligt bra laserskrivare, dessutom tenderar filmen att krympa olika på länden och bredden, och olika mycket mellan olika "körningar".
Det blir faktiskt billigare att beställa dylika kort, men om du envisas, be en repro-firma plotta riktiga filmer åt dig, emellanåt räcker det med en tårta som betalning.
Vilken tur att TQFP32-paddarna i eagle är 22mil annars kanske jag hade misslyckats fatalt när jag soppade sisst. Ska dock testa finare nästa gång, kanske till och med 20mil (0,5mm).
Skriv svar