ATMega8 nybörjarhjälp

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
monstrum

Inlägg av monstrum »

När du programmerar spelar pull-up-motståndet ingen som helst roll då programmeraren ändå driver reset-pinnen som den vill.
klintan

Inlägg av klintan »

va bra det var de ja tänkte, måste tolkat ditt meddelande lite fel bara då sry.
Oscar

Ang. fusesbitar

Inlägg av Oscar »

Såg att det fanns fler än jag som "råkat" programera avr:en till extern klocka istället för kristall...Tänkte bara tipsa om att man kan använda sig av en 555:a(timerkrets) till klockpulsen (om man inte har en dyr frekvensgenerator).
Denna koppling ger en puls med dutycycle 50/50 och en tillräcklig frekvens.
Så med denna kommer kretsen fungera igen så man kan programera fusebitarna rätt.
http://www-und.ida.liu.se/~oscer959/
Arild

Inlägg av Arild »

Tjena!
Felmeddelandet som jag tidigare fick försvann när jag bytte dator. Förmodligen så var det något fel med COM-porten på den andra. Kopplnigen fungerade utmärkt och jag lyckades programmera min processor. Nästa led nu är att få processorn att skicka ut en textsräng som jag sedan skall kunna ta emot på PC. Är det några andra ben på processor än RxD och TxD som jag behöver koppla via ett MAX232 och in i datorn?
Användarvisningsbild
cykze
EF Sponsor

Inlägg av cykze »

Jord också, om du inte har tänkt på det.
Arild

Inlägg av Arild »

Glömde skriva med det, men tänkte på det, det jorde jag :lol:
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Jo det felmeddelandet känner man ju till :D, det har alltid varit hårdvaruproblem för mig, antingen felkoppling på programeraren eller på processorkortet (logiskt), rekomenderar att du kollar supernoga eller ber någon annan kolla, för ibland kan man stirra sig blind efter fel och så är det något helt uppenbart. Lycka till.
Skriv svar