Reflow-ugn, nu påbörjat. Och Bilder
Re: Reflow-ugn
Jag tror att han menar så här:
"Jag har en helt ogenomtänkt ide: går det inte att använda en varmluftspistol som värmekälla? De kanske blåser för mycket?"
Jag har lagt till "Jag har en", ett kolon och bytt plats på två ord. Det är min tolkning.
"Jag har en helt ogenomtänkt ide: går det inte att använda en varmluftspistol som värmekälla? De kanske blåser för mycket?"
Jag har lagt till "Jag har en", ett kolon och bytt plats på två ord. Det är min tolkning.
Så tolkade jag det också efter ett par genomläsningar.
Back to topic.
Hittade dessa hos den lokala Vitvarubutiken (dock ej lagervara)
Toaster TO2017 (1kW)

Eller Varmluftsugn TO2028 (1,5 kW)

Samtliga av fabrikatet SEVERIN http://www.severin.com
Back to topic.
Hittade dessa hos den lokala Vitvarubutiken (dock ej lagervara)
Toaster TO2017 (1kW)

Eller Varmluftsugn TO2028 (1,5 kW)

Samtliga av fabrikatet SEVERIN http://www.severin.com
-
- EF Sponsor
Jo, ca 2-3C/s bör den klara. Kylningen kan man nog enkelt fixa med en fläkt men att värma så snabbt med jämn temperaturspridning är inte helt enkelt...TomasL skrev:
Om jag förstått problematiken rätt, så behöver man dels en hyffsad snabb termisk gradient, upp till säg 3K/s samt en jämn temperaturspridning i ugnen.
"Toastern", gissar jag är "snabbare" med högre effekt per volymenhet, men varmluftaren borde ge en jämnare temperatur i ugnen.
Det är just därför jag lutar åt en varmluftsugn, de borde rimligtvis ha en jämnare temperaturspridning
- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Jag undrar just om varmluftaren hänger med i ett snabbt tempo, jag är tveksam. Man kan ju fråga sig varför man använder direktstrålning på andra sånahäringatingestar
Nja, det verkar väl som att de ugnar som används i produktion är just varmluftsugnar.
Det var precis så jag menade. (jag inser problemet med min fina meningsuppbyggnad nu när jag läser den igen. Påminner om dubbeltydligheten i frågan "vem besegrade Kalle?" var det Kalle som vann, eller blev han besegrad?)TomasL skrev:Undrade det också först, men han kanske menar att man skall tillverka någon form av isolerad plåtlåda och sätta varmluftspistolen i.
Tror knappast att det blir billigare än att köpa en färdig ugn.
Tänkte mig först en plåtlåda, men kanske vore det bättre om kretskortet matas förbi/genom en varmluftspalt? Värmen kan då regleras både med pistolens avstånd och matningshastigheten.
(Provade att sakta dra en varmluftspistol över ett kretskort med en bit löst lödtenn liggandes, jodå den smälte) fast med matning blir det givetvis lite mer komplicerat att bygga. Och är det bättre med värmen underifrån? Märkte att om jag drog för fort så smälte lödtennet men viahålet hann inte värmas upp tillräckligt. Ah well, hittar man en lämplig ugn kanske det är bättre.
Re: Reflow-ugn, Nu projekt (flytta snälla)
Det har nu blivit ett projekt.
Har beställt en Severin TO2028 varmluftsugn, kommer i början på nästa vecka.
Kommer att rita ihop ett kort och programvara.
Kör nog upp en hög kort, så om någon vill ha så kommer kort och förprogrammerade kretsar att finnas tillgängligt.
Styrningen blir baserad på en 40-pinnars PIC typ 18F4520 eller linkande.
Grafisk display, möjlighet att lagra ett antal temperaturprofiler.
Två temperaturkanaler (PT100) med möjlighet till individuell styrning av under resp övervärme via "SS-Relä".
Manuell styrning av fläktens hastighet.
Utgång för nån typ av servoliknande historia för att manövrera ett luftspjäll eller liknande.
Nätdel.
Larmutgång.
Samt annat i nuläget ospecificerat som kan tillkomma.
Har beställt en Severin TO2028 varmluftsugn, kommer i början på nästa vecka.
Kommer att rita ihop ett kort och programvara.
Kör nog upp en hög kort, så om någon vill ha så kommer kort och förprogrammerade kretsar att finnas tillgängligt.
Styrningen blir baserad på en 40-pinnars PIC typ 18F4520 eller linkande.
Grafisk display, möjlighet att lagra ett antal temperaturprofiler.
Två temperaturkanaler (PT100) med möjlighet till individuell styrning av under resp övervärme via "SS-Relä".
Manuell styrning av fläktens hastighet.
Utgång för nån typ av servoliknande historia för att manövrera ett luftspjäll eller liknande.
Nätdel.
Larmutgång.
Samt annat i nuläget ospecificerat som kan tillkomma.
-
- EF Sponsor
Blir ett spännande projekt att följa. Vad kostade ugnen?
Vad menar du med Manuell styrning av fläktens hastighet. Kan den inte styras från PIC:en?
Vad menar du med Manuell styrning av fläktens hastighet. Kan den inte styras från PIC:en?
Ugnen kostar 1200:- plus moms(?), ungefär.
Ser ingen orsak till att styra fläkten via processorn, som jag ser det vill man att det inte skall blåsa för mycket, så man blåser iväg komponenterna. (dvs man ställer in den en gång för alla, ungefär), nu vet jag iofs inte hur mycket den blåser, så det kanske är en onödig grej, får se.
Däremot funderar jag på att lägga en in en funktion som förbikopplar fläktregleringen vid avkylningen (när lodet stelnat).
Ser ingen orsak till att styra fläkten via processorn, som jag ser det vill man att det inte skall blåsa för mycket, så man blåser iväg komponenterna. (dvs man ställer in den en gång för alla, ungefär), nu vet jag iofs inte hur mycket den blåser, så det kanske är en onödig grej, får se.
Däremot funderar jag på att lägga en in en funktion som förbikopplar fläktregleringen vid avkylningen (när lodet stelnat).
1500 bagare för ugnen, hm jag tror jag stannar på läktaren, men det kommer bli intressant att följa.
Hej låter intressant:) Kommer du släppa koden fri och i såna fall vilket språk kommer du skriva i?
Mvh /Jörgen
Mvh /Jörgen
Troligen inte, färdigprogrammerade kretsar gissar jag, till "självkostnadspris" samma gäller korten.
> Styrningen blir baserad på en 40-pinnars PIC typ 18F4520 eller linkande.
Jag har 34 st 18F4221 och 30 st 18F4510 liggandes.
Om någon av dom passar så kan vi göra en "deal" på någon av dom...
Jag har 34 st 18F4221 och 30 st 18F4510 liggandes.
Om någon av dom passar så kan vi göra en "deal" på någon av dom...