Digital pinhole camera

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Digital pinhole camera

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Pratade med min son tidigare idag och han berättade att han trixat med en hålkamera och faktiskt lyckats ta en del bilder.
För den som inte vet består hålkameran inte av en lins utan av ett mycket litet hål genom vilket ljuset träffar en film i bakstycket på kameran.
Min fundering var om det gick att göra en hålkamera med en digitalkamera. Linsen skulle man vara tvungen att plocka bort och troligtvis skulle man vara tvungen att tweaka kameran för att köra extremt lång slutartid, så blir det med sådana kameror.

Har någon provat att bygga en hålkmaera och har lite erfarenhet att dela med sig, eller eljest idéer som kan vara nyttiga OM jag drar igång ett projekt?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Digital pinhole camera

Inlägg av Glenn »

Fast problemet blir väl att CCD'n är så liten, i en hålkamera använder man ju ett stort fotopapper..
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det finns ju färdiga typ pinhole CCD kameror
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mmmm Alltså får man väl justera avståndet från hålet till CCDn så¨det blir en bild.
jag har sett tillsatser man bygger till systemkameror där ju sensorn emellanåt är stor som en 35mm film.

Tecno: det är ju ingen sport. :doubt:
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Jag vet :)

Problemet du kommer inför är att ta hålet i den tunna folien du bör använda, hur du ska gå tillväga utan att få fransar eller uppbrutna kanter är knivigt. Typ alufolie och en nål ger inte tillräckligt bra resultat.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Någon har kanske en högeffektlaser ... :waving:
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Både Edmund Optics och Thorlabs har sk pinholes med specade håldiametrar.

Men eftersom pixlarna är så små i vanliga digitalkameror behöver hålet vara mycket litet för en skarp bild, och då kommer det ta åratal att exponera bilden pga av det lilla ljusinsläppet.

Annars är det ju kul med pinhålskameror med det stora skärpedjupet. När det gäller färdiga pinhåls-ccd kameror tror jag inte de är äkta pinhålskameror utan att de faktiskt har en lins också, fast de kör med fast fokus och är designade för att ha ett hyffsat stort skärpedjup.
tgr

Inlägg av tgr »

Jag har provat på min Canon 20D.
Tog innersta ringen från en macro extention tube och satte fast aluminiumfolie runt med gummiband. Stack ett litet hål.
Det blir ungefär som att göra hål i locket man har när objektivet inte är på.
Det funkade. Vore dock trevligt om hålet varit lite mindre. Kanske går att etsa ett litet hål?

Jag tror inte att avståndet från hålet avgör om det blir skärpa eller inte utan snarare om det blir vidvinkel- eller teleeffekt. Eftersom hålet är så litet blir bländartalet högt och skärpedjupet stort.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Använder man film eller, som jag har sett, fotopapper ska man göra hål med yttersta spetsen på nålen.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

DX har billiga webbkameror. Smidigt att testa olika saker på när man ser resultatet live. Testade många roliga former av linser. En som jag dock inte han med var "konkav spegel".
Skriv svar