Sitter och knåpar på ett litet labbaggregat som bygger på ett nätaggregat av typen AT (tillverkare: Codegen, ja vet ingen höjdare men det var billigt (=gratis)) och skulle vilja ha en variabel spänning 0-12V och det är där kortslutningen i hjärnan slog till.
Vilken metod är enklast/billigast? (det räcker gott med 3-5A)
Linjär spänningsreglering är billigast och enklast, men priset på det är låg verkningsgrad (väldigt hög värmeutveckling).
Alternativet är en switchad historia, vilket istället är svårt att få till bra och oftast ganska dyrt. Har du tur kan du hitta nån färdig IC med rekommenderat schema som klarar dina strömmar som du lätt kan slänga ihop.
Undvika att låta aggregaten gå ner till noll volt med tanke på läbbiga förluster om vi pratar linjärt aggregat. Finns många olika sätt att göra även ett linjärt aggregat. Vill du ha strömbegränsning ? isf, fast eller justerbar ? Vad har du för sekundärspänning på trafon ? Vad har du för krav på rippel ? Står du ut med att ha fläkt ? 3-5 A är ganska mycket på ett linjärt aggregat och vi pratar om värsta fall förlusteffekter (lägsta spänning ut, högsta ström) på uppåt 50-75W och detta är riktigt mycket och kräver utan fläkt stora kylflänsar för att undvika att aggregatet dör för dig. Behöver du steglös reglering eller räcker det med några fasta spänningar tex: 3.3V 5V 7.5V 9V och 12 V ? Skippar du steglösheten så spar du in på kostnaden för ett instrument och kan istället kallibrera spänningarna med fast motstånd. Många frågor, men skall man göra ett bra aggregat så måste man ställa sig dem. Ge mig mer info om vad du vill med ditt aggregat så kan jag ge dig bra förslag på lämplig koppling.
bengt-re>> Det är ett nätaggregat till en dator, modell AT, alltså har jag bara -12,V,-5V, GND, 5V, 12V att leka med. Har funderat lite och 3A räcker gott och väl sen är väl 0V inte helt nödvändigt heller, säg 1-12V.
Lite (antal mA) rippel gör inte så mycket.
Tänker mest använda det för enklare och inte allt för effektkrävande kopplingar.
Då är jag med. Skall komma på något bra förslag, kom dock ihåg att dessa aggregat oftast har någon minbelastning för att må bra, Men det går att lösa med något effektmotstånd som ser till att det äter lite ström hela tiden. Hör av mig till forumet under dagen