UV-box

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
sp4m
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 juli 2009, 22:48:14
Ort: Alingsås

UV-box

Inlägg av sp4m »

Dags att på allvar sätta igång och bygga en UV-box. Förstår att det kanske skrivits om tillräckligt många UV-boxar här redan men jag tänkte iaf låter er följa bygget av min. Inga boxar verkar ju vara den andra lik.

Jag har beslutat att bygga en box bestående av 4st 8W lysrör med belysning underifrån. LED-lådorna är säkert jättebra men jag kom fram till att lysrör passade mig bäst. Locket kan komma att bytas ut mot en till box för dubbelsidig belysning senare.

Vad jag har förstått så är det viktigt att ljuset kommer vinkelrätt mot kortet samt att kortet belyses lika mycket över hela ytan. Detta är förståss omöjligt att uppnå till 100% men jag tänkte mig en avvägning enligt följande:

I botten av lådan monteras lysrör med ett avstånd på 45 mm mellan centrum av rören (ca 35 mm faktiskt mellanrum). Från botten på lådan till glaset kommer det sedan att vara ca 20 cm. Det blir med andra ord en relativt hög box med rören monterade ganska tätt.

Vad tror ni om dessa mått? Gissar att större avstånd mellan rör och glas är positivt men många verkar ha mycket bra resultat med betydligt lägre avstånd.

Vad rekommenderar ni för reflektor? Jag lutar åt att bara måla lådan vit innuti. Är det bättre att skippa reflektor helt genom att måla den svart, eller skall man sätta in en spegel? Folie verkar inte optimalt eftersom den lätt blir skrynklig och skickar ljuset lite vart som helst. Har också funderingar på att försöka hitta ett sånt galler som sitter i vissa lysrörslampor för att försöka få ljuset att träffa mer rakt på. Vet inte om det fungerar i praktiken.


Jag vet att dessa frågor besvarats tidigare i forumet men de har fått så många svar att det är svårt att avgöra vad som är bäst, tex gällande reflektor.

Tack för visat tålamod!
Mvh Albin
sp4m
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 juli 2009, 22:48:14
Ort: Alingsås

Re: UV-box

Inlägg av sp4m »

Mitt mål är förresten att etsa kort med 8 mil (0,2 mm) ledare och isolation, samt att kunna löda QFN kapslar med 0,5 mm delning. Vad tror ni om detta? Är det rimligt att kunna uppnå sådan precision?
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5324
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: UV-box

Inlägg av MNorrgren »

Det finns ju flera olika boxar och sätt.

Med lysrör behöver du nog inte ha dem så tätt. Jag hade 3 st 6 watts lysrör i en låda som var på 25* 25 cm. Mellanrummet var kanske 6 cm. Grejen med lysrör är att de sprider ju lika mycket åt alla håll. Den lilla skillnaden i avståndet upp till kortet kommer inte att påverka någon direkt skillnad i styrka sas.

Jag hade i min låda ca 6 cm från rören upp till plexiglaset. Gjorde riktigt ritkigt bra kort med det.
Du ska alltså inte använda vanligt fönsterglas eftersom det stoppar UV, använd plexiglas. 3 mm är lagom tycker jag.

Som reflektor kan du ju använda detta, en plastspegel, som du kan forma själv: http://www.biltema.se/products/product. ... mId=130866
Gör en bra form under och klistra sedan fast spegel. Eller klä hela botten med spegeln. Är ju vilket som. Är ju bra om du använder spegel under så du får upp så mycket ljus som möjligt.


För att svara på din fråga ang hur tunna ledare du kan göra har mest att göra på kvaliteten på din utskrift, OH-filmen, belysningstiden osv. Inte på din låda i samma utsträckning.
Du måste ha en bra film som behåller skarpa linjer även om de är så tunna och att de är ritkigt svarta och inte släpper igenom något ljus.
Utskriften måste vara bra, mycket beroende på skrivaren hur bra den gör utskriften samt svärtan.
Belysningstiden är också en faktor. Rätt längd ger bra resultat. Börja med att mäta fram den. Gärna med en inbyggd timer i lådan t.ex.
Etsningen sedan avgör också. Ska du ha såna tunna ledare måste du göra en bra etsning. Överetsar du kortet kommer det etsa bort ledarna från sidan så att säga. In under fotoresisten.
En annan viktig faktor när du belyser kortet är hur nära kortet ligger mot filmen. Har du lite mellanrum kommer det skuggor och ger en dålig belysning och det blir ett dåligt kort. Se till att du har en jämt tryck över hela kortet mot filmen, gärna med vacuum.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18533
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: UV-box

Inlägg av 4kTRB »

Jag byggde min UV-låda för 12 år sedan och jag visste inte hur det skulle fungera.
Det sitter 4st 15W med 8cm mellanrum i en blank aluminiumlåda. Sedan är det ett glas
4cm över. Detta fungerar inte alls så bra att lägga kortet direkt på glaset.
Nu ställer jag lådan i ett köksskåp och så drar jag ut bestickslådan över och lägger
en plexiglas där. Då blir det 30 cm ner till lådan. Det är lagom att belysa i 10min
(laminat från Kjell). Och det blir väldigt jämt belyst. Fungerar väldigt bra.
sp4m
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 juli 2009, 22:48:14
Ort: Alingsås

Re: UV-box

Inlägg av sp4m »

Tack citizendildo och 4kTRB!
citizendildo skrev:Du ska alltså inte använda vanligt fönsterglas eftersom det stoppar UV, använd plexiglas. 3 mm är lagom tycker jag.
Detta är något jag inte blir klok på! Många här på forumet kör med fönsterglas eller tavelramsglas och tycker det fungerar jättebra. Vissa säget tom att plexiglas inte fungerar alls! Läs t.ex. http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 5&start=15 där de är mycket negativa mot plexi. Jag vet varken ut eller in vad det gäller val av glas.
citizendildo skrev:Jag hade i min låda ca 6 cm från rören upp till plexiglaset. Gjorde riktigt ritkigt bra kort med det.
4kTRB skrev:Nu ställer jag lådan i ett köksskåp och så drar jag ut bestickslådan över och lägger
en plexiglas där. Då blir det 30 cm ner till lådan.
Detta med avstånd till rören verkar också mycket kontroversiellt. Jag tror säkert att många fått mycket bra resultat med ganska litet avstånd, men det finns väl egentligen ingen nackdel mer än klumpighet att ha ett större avstånd?
citizendildo skrev:Jag hade 3 st 6 watts lysrör i en låda som var på 25* 25 cm. Mellanrummet var kanske 6 cm.
Angående avstånd mellan rören så föreslår Kjell&co i sin instruktion att man har 45-50mm mellan rören. Jag kan tänka mig att det räcker att de sitter 60mm ifrån varandra som du säger men finns det någon nackdel med att ha dom tätare? Ja kom fram till att 2 rör var för lite och 3 låter lite udda, så 4 rör skall jag använda och jag har ju som jag ser det ingen nytta av att det är mer än 16cm mellan de två yttre rören? Större laminat än 160x233 lär jag ju inte behöva etsa. Säkert sällan större än 100x160.
citizendildo skrev:Som reflektor kan du ju använda detta, en plastspegel, som du kan forma själv: http://www.biltema.se/products/product. ... mId=130866
Bra tips! Den skall jag kika närmare på. Det finns inga nackdelar med att ha en "spegel" i botten i stället för en mer diffus yta av tex. vit färg?
citizendildo skrev:ang hur tunna ledare du kan göra har mest att göra på kvaliteten på din utskrift, OH-filmen, belysningstiden osv. Inte på din låda i samma utsträckning.
Gott att höra att det inte beror så mycket på boxen. Får testa mig fram när jag fått allt att fungera. Jag har en laserskrivare som jag hoppas duger och tänkte prova att använda sk. "Drafting paper" som verkar mycket bra även om det gör att det tar lite längre tid.
citizendildo skrev:Se till att du har en jämt tryck över hela kortet mot filmen, gärna med vacuum.
Någon vancuumsug blir det inte i första taget men kanske en glasskiva eller liknande att lägga på kortet. Dock borde ju det vara en nackdel om boxens glas är av plexi då denna borde kunna svikta lite lär man trycker ned kortet mot glaset?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18533
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: UV-box

Inlägg av 4kTRB »

I mitt fall så blir det både glas och plexi.
UV passerar vanligt glas. Till kameror finns det speciella UV-filter.
Linserna är av glas.

Om du låter ett laminat med resist ligga framme på köksbordet
så kommer lacken med tiden att bli exponerad och ljuset kommer
huvudsakligen in genom fönsterglaset. Därför det är svart skyddsplast
på korten. Utomhus blir det förmodligen värre då glaset dämpar en del.

Jag tror med längre avstånd från rören så blir det inte lika tidskänsligt
med exponeringen. Och även det att ljuset studsar mot mera väggar
och då sprider sig jämnare i skåpet bidrar till ett "vänligare" ljus.

Det enda negativa med ett diffusare ljus är att det kan bli sämre
kantskärpa så det är väldigt viktigt att filmen ligger tätt mot resisten.
Det ideala vore att ha en kondensorlins.

Glöm inte heller att det finns UV-lampor som inte är lysrör, jag tänker
på den typen som var vanligare förr som man hade att belysa sig i
nacken med eller vad det nu skulle vara bra för. De ger ett mer
punktformat ljus och punktformade källor ger skarpare skuggor som bekant.
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: UV-box

Inlägg av Johanb »

Nån som kan tipsa om spårlister och passande hörn med förankring för lådbygge, tänkte skrota min gamla pinsamma trälåda :)
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: UV-box

Inlägg av Norpan »

>UV passerar vanligt glas.
Beror ju väldigt mycket på definitionen av UV.
Den långvågigaste delen av UVA går igenom inte resten.
Å andra sidan verkar inte UV nödvändigt för att belysa fotoresist.
Här är t.ex. nån på forumet som belyser med en skrivbordslampa med lågenergirör om jag inte minns fel, det handlar väl mest om belysningstid.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18533
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: UV-box

Inlägg av 4kTRB »

Om jag byter ut mina UV-rör mot vanliga så får jag alltså samma resultat?
sp4m
Inlägg: 57
Blev medlem: 15 juli 2009, 22:48:14
Ort: Alingsås

Re: UV-box

Inlägg av sp4m »

Norpan skrev:Här är t.ex. nån på forumet som belyser med en skrivbordslampa med lågenergirör om jag inte minns fel, det handlar väl mest om belysningstid.
Jo jag har läst om flera som använder vanliga lysrör också men det blir väldigt lång belysningstid. Ca 20min i vissa fall.
Norpan skrev:Beror ju väldigt mycket på definitionen av UV.
Den långvågigaste delen av UVA går igenom inte resten.
Vilken del är det vi är intresserade av då? Och hur går ljuset genom plexi? Vissa skriver som sagt att plexi bromsar väldigt mycket medans fönsterglas inte gör det, andra skriver tvärt om. Vad är din åsikt?
4kTRB skrev:I mitt fall så blir det både glas och plexi.
Varför det? Borde inte det vara det sämsta av två världar snarare än det bästa av de båda?
4kTRB skrev:ljuset kommer huvudsakligen in genom fönsterglaset.
Jag håller med. Jag har läst här på forumet att några påstår att man "knappast blir solbrännd genom ett fönster". Men jag har då somnat på soffan och vaknat rejält röd på ryggen.
Johanb skrev:Nån som kan tipsa om spårlister och passande hörn med förankring för lådbygge, tänkte skrota min gamla pinsamma trälåda
Tyvärr ingen aning... Varför skall du ha spårlister och vadå för hörn? Du skall altså inte bara bygga en låda och lägga i ett glas på toppen som de flesta andra?


Jag tror jag börjar med att testa med ungefär de dimensionerna jag nämnde från början. Har dock fortfarande inte bestämt mig för plexi eller glas. :S Provar nog med spegelmaterialet citizendildo tipsade om på Biltema och målar resten av lådan vit. Målar säkert vitt under spegeln också så kan man jämföra resultat genom att plocka bort den någon gång.

Tack allihop för alla fina tips!
Användarvisningsbild
MNorrgren
Inlägg: 5324
Blev medlem: 27 maj 2005, 16:09:10
Ort: Sjöbo, Skåne

Re: UV-box

Inlägg av MNorrgren »

Ja men det är ju som sagt bara o testa. Fungerar det, perfekt. Bara att köra på. Fungerar det inte, testa att ändra en sak i taget.

Glöm inte att berätta om resultaten och visa bilder :)

Lycka till
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Re: UV-box

Inlägg av Norpan »

Svårt att hiita uppgifter på vilka vågländer fotoresisten reagerar på men den gamla hederliga P20:n tror jag var känsligast lite under 400nm så det är i den kant på uva som går igenom vanligt fönsterglas utan problem.
Och med tanke på hur jobbig en repa i glaset kan bli om man har tunna banor ellr större kort så skulle jag utan omsvep välja glas, även om plexin släpper igenom mer.
Å andra sidan så den enda märkbara skillnad som blir är att det kan ta lite längre tid med långvågigare strålning.

4kTRB:
Mest troligt, men det tar längre tid.
Mindmapper
Inlägg: 6470
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: UV-box

Inlägg av Mindmapper »

När jag var ung brukade en kompis belysa kretskorten i solen. Krävde en hel del labbande innan det blev något vettigt. Det bästa var en molnfri dag. Tunna ledare och täta geometrier var inte att tänka på.

Vilken skillnad det blev när vi lyckades få tag på en livsfarlig UV-lampa som vi kunde låna i princip när vi ville.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18533
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: UV-box

Inlägg av 4kTRB »

De UV ljuskällor som är lämpliga för fotoresist måste själva
släppa igenom sitt ljus. Lysröret är av glas. UV-dioder har
"kåpan" av plast, inte plexiglas får jag väl anta.
Hur andra lampor som avger annan UV-våglängd är konstruerade
vore kul att veta.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45420
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: UV-box

Inlägg av TomasL »

Glas dämpar UV-Strålning.
Fönsterglas och glas för tavlor är tillverkat för att dämpa "mycket".
Vi som har fotokromatiska glasögon märker detta mycket tydligt, glasögonen mörknar inte i en bil eller inomhus.

Du bör dessutom montera ett raster över lysrören, det som "dödar" smala banor är ljus som faller in i sned vinkel mot kortet, ett raster (från lysrörsarmatur eller liknande förhindrar detta).

Mest avgörande för att lyckas är dock skrivarens upplösning, bläckstråle funkar inte eftersom OH-bladen för BS är ruggliga, dvs det kommer in ljus mellan kort och OH-bladet.
När det gäller laser, så gäller det att hitta en skrivare som klarar tillräckligt hög upplösning.
Det viktiga är hur många LPI en laser kan skriva ut med, DPIn är fullständigt ointressant.
Minsta utskrivbara linjebredd vid 144 LPI är 0,17 mm Oavsett om skrivaren klarar 600 eller 2400 DPI.
Orsaken till detta är sättet en laser rastrerar bilden.

Lasern rastrerar och skriver ut bilden i block, till exempel 8x8 punkter, punkterna plaseras i princip slumpmässigt i detta block, beroende på vilken svärta man vill ha, vid 144 LPI är sidan på detta block 0,17mm, vilket då blir den smalaste linjen som kan skrivas ut.
Dessutom så är linjebredden alltid multiplar om blockets sid-bredd.
Skall du soppa själv, och göra kort för 0,5 mm pitch så kommer du att bli rätt frustrerad och misslyckas i de flesta fallen, då det i princip inte finns tillräckligt bra laserskrivare, dessutom tenderar filmen att krympa olika på länden och bredden, och olika mycket mellan olika "körningar".
Det blir faktiskt billigare att beställa dylika kort, men om du envisas, be en repro-firma plotta riktiga filmer åt dig, emellanåt räcker det med en tårta som betalning.
Skriv svar