Kretskortslayout på 70-talet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Kontakt:

Re: Kretskortslayout på 70-talet?

Inlägg av anders_bzn »

4kTRB skrev:Vad caddade man med på 70-talet innan PC-datarer och or-cad fanns?
Satt man med gnuggisar och filtpenna eller fanns cadprogram till PDP11?
Tittar man på äldre kort så är ledningarna oftast i mjuka rundade banor,
speciellt i TV apparater.
Det fanns faktiskt CAD program till just PDP-11. I vår datorsamling så har vi två stycken PDP-11 som under första delen av 80-talet användes till att rita kretskortlayout med. De stod på en firma i Stockholm som heter kretsplanering. Tyvärr så har vi inte de grafiska terminalerna kvar. Grafikkorten var lika stort som en PDP -Cpu och inne höll ett 20-tal trimpotar som skulle justeras för varje enskild terminal.

På dessa maskiner så har Luxors ABC80x maskiner ritats! Kretsplanering har gjort ABC80 också, men det var med gnuggisar!
Användarvisningsbild
bachler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bachler »

Apropå sånthära, jag har sett någonstans ett riktigt gammalt bygge där man har änvänt 2 kretskort och sedan satt alla saker imellan dom..
Det kallas för något speciellt sätt att bygga elektronik på, men kommer inte ihåg vad.

------------------- Laminat
||Komponenter||
-------------------- Laminat

Undrar om det verkligen är prakitkst. Hehe.
Ang. CAD så måste det juh vart jobbigt att tänka ut hur man ska göra layouten på laminaten.. det blir juh som ja. ett slags 3dkort..
Pinkevin

Inlägg av Pinkevin »

Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Nu behöver jag inte hyra en lördags DVD!
Häftig film!
Om något fungerar dåligt i ett gammalt tektronix-instrument går det inte skylla
på kretskortet. Instrument på 70-talet måste kostat skjortan.
Scheman 4ggr originalet och "gnuggisar" stora som tefat.
Kul att se hur de borrade med en pantograf,
en sån har jag en enkel med ställbar skala i trä
men den är till för att rita av saker.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

AndersG skrev:Första korten jag gjorde i början på 70-talet så ritade jag med tuschpenna direkt på kopparn ;) Senare körde ja stenhårt med att tejpa hela kortet med målartejp, kalkera över layouten och sedan skära ut.

Har även gjort kort i 2:1 som sedan reprofotades ned till 1:1. Annars tejpade jag direkt på OH-film. Om någon ha gamla årgångar av R&T finns det ett serieportskort till ZX81 med medföljande artikel som jag skrev någongång i början på 80-talet.

Usch vad man börjar bli gammal. Insåg inte det förrän jag hörde en intervju i P3 i går. Intervjuoffret fick frågan vilka hon skulle vilja bjuda på middag och hon räknade upp Danny Kaye och Victor Borge och journalissan frågade "Vilka var de?"....
Jag har en Radio och Television liggandes men det är en bok med samlade projekt.
Transfunk radiostyrning, kortvågsradio och olika mätinstrument.
Jag köpte den för rc anläggningens skull.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Det fanns faktiskt CAD program till just PDP-11. I vår datorsamling så har vi två stycken PDP-11 som under första delen av 80-talet användes till att rita kretskortlayout med. De stod på en firma i Stockholm som heter kretsplanering. Tyvärr så har vi inte de grafiska terminalerna kvar. Grafikkorten var lika stort som en PDP -Cpu och inne höll ett 20-tal trimpotar som skulle justeras för varje enskild terminal.

På dessa maskiner så har Luxors ABC80x maskiner ritats! Kretsplanering har gjort ABC80 också, men det var med gnuggisar!
Jag praktiserade med en elektriker på en träindustri en sommar och de hade en PDP-11 som styrde sågen.
En vecka var det en servicetekniker där och reparerade den. Massa blinkande lysdioder och utdragna
kort som teknikern mätte på är vad jag minns.
Användarvisningsbild
jadler
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av jadler »

I min nyinköpta The Art of Electronics, som inte är mer än 20 år gammal (utgåvan, tryckt förra året), finns på sidan 851 en härligt bild på ett chip under konstruktion uppförstorat till gissningsvis 6 x 6 meter där mannen i mörk kostym (chef?) pekar på något som medarbetarna utan kavaj antagligen skall anteckna och åtgärda. Mannen i kavaj står på knä på den uppförstorade designen.

På sidan 831 finns en dator (microcomputer) uppbyggd med virning, maskinvirad.

Under rubriken avancerade tekniker nämner man CAD/CAM och ger ett antal exempel.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur var prisutvecklingen för PDP-11?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

bachler skrev:Apropå sånthära, jag har sett någonstans ett riktigt gammalt bygge där man har änvänt 2 kretskort och sedan satt alla saker imellan dom..
Det kallas för något speciellt sätt att bygga elektronik på, men kommer inte ihåg vad.

------------------- Laminat
||Komponenter||
-------------------- Laminat

Undrar om det verkligen är prakitkst. Hehe.
Ang. CAD så måste det juh vart jobbigt att tänka ut hur man ska göra layouten på laminaten.. det blir juh som ja. ett slags 3dkort..
Om man ska bygga passiva filter med motstånd, kondingar och spolar borde den
tekniken gå att få kompakt. Vill till att tänka lite extra när man ska cadda de
båda korten. Jag har sett sånna kort som Pinkevin länkade till, som surplus.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Tur att persondatorerna kom så man inte behövt köpa en PDP-11
för att surfa med.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

4kTRB skrev:
Nu behöver jag inte hyra en lördags DVD!
Häftig film!
Om något fungerar dåligt i ett gammalt tektronix-instrument går det inte skylla
på kretskortet. Instrument på 70-talet måste kostat skjortan.
Scheman 4ggr originalet och "gnuggisar" stora som tefat.
Kul att se hur de borrade med en pantograf,
en sån har jag en enkel med ställbar skala i trä
men den är till för att rita av saker.

Snacka om nostalgi, ja en del av dessa processer har man ju varit med om. Tejpat i skala 4:1 och 2:1, repro ocg slabb med lithfilm retusch, pantografborrning ja you name it.
Maalobs

Inlägg av Maalobs »

Är det sånt som Robert Widlar sysslar med här:
Bild
Användarvisningsbild
Ronny

Inlägg av Ronny »

Widlar arbetade med analog chipdesign och det där är layouten för LM10...annan skala än 4:1 alltså...
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Tack för länken! Intressant. Kul att de använde guldplätering som etsresist. Lite kul också med den optiska komparatorn för att se att alla hål m.m. hade hamnat på rätt ställen. Och pantografen för hålborrning var rätt häftig också.

Men vilket jobb!
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

Det var härliga tider förr och det räcker att gå tillbaka till 80-talet för att hitta riktiga saker för kretskortslayout. MeccaNorma gnuggisar och kurvtape. Ritade mönstren i 2:1 på ett stort pappersark med blyerts och suddgummi. Undersidan med raka linjer och översidan med en "skakig" linje om det nu skulle vara någon sådan. Därefter transparant ritfilm över och gnugga följt av kurvtape. Sedan fotografera och pricka i eventuella "stjärnor" på filmen med retuchfärg. Sedan överföra till kopparen med något som hette AGFA CopyRex GN20. Där behövdes minsann inget kladdande på dåliga linjer, allt blev absolut perfekt varje gång. Enormt mycket bättre än de P20-kort som finns idag.

Dessvärre finns varken layoutmaterial eller denna fantastiska fotoresist att köpa numera. Det var faktiskt bättre förr när det gällde amatörkort för hålmonterade komponenter. Inget litet virtuellt titthål på en skärm, utan hela kortet fanns där på en gång på bordet för direkt redigering med suddgummi och blyerts. Det gav också en helt annan känsla för komponenterna storlek, speciellt när det var riktigt trångt i någon hörna och något skulle klämmas in lite grand på sned.
Skriv svar