Kretskortslayout på 70-talet?
Kretskortslayout på 70-talet?
Vad caddade man med på 70-talet innan PC-datarer och or-cad fanns?
Satt man med gnuggisar och filtpenna eller fanns cadprogram till PDP11?
Tittar man på äldre kort så är ledningarna oftast i mjuka rundade banor,
speciellt i TV apparater.
Satt man med gnuggisar och filtpenna eller fanns cadprogram till PDP11?
Tittar man på äldre kort så är ledningarna oftast i mjuka rundade banor,
speciellt i TV apparater.
Re: Kretskortslayout på 70-talet?
Man använde nog gnuggisar och tape på den tiden, i skala 2:1 eller större.
Dock, enligt Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic ... automation så började man använda mjukvara i mitten på 60-talet.
70-Talet använde de flesta stora tillverkare (HP mfl) egenutvecklade programvaror.
I början på 80-talet döke de första kommersiella systemen upp.
Dock, enligt Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic ... automation så började man använda mjukvara i mitten på 60-talet.
70-Talet använde de flesta stora tillverkare (HP mfl) egenutvecklade programvaror.
I början på 80-talet döke de första kommersiella systemen upp.
En hel del intressant att läsa där, vissa firmanamn kände jag igen.
Mest handlade det om cad för att designa ic men även en del
annat godis.
En del gnuggisar och kretskortstejp har jag i lådorna även om det är sällan de används.
Men till enkla kort funkar det fint.
Tejpa på fyll i lite med tuschpenna och så ner i etstanken, klart!
Mest handlade det om cad för att designa ic men även en del
annat godis.
En del gnuggisar och kretskortstejp har jag i lådorna även om det är sällan de används.
Men till enkla kort funkar det fint.
Tejpa på fyll i lite med tuschpenna och så ner i etstanken, klart!
Man gnuggade ju normalt inte direkt på kortet utan på film, och exponerade sen fotoresist. (I kommersiella sammanhang så repro-fotade man först ner till rätt skala, om man ritat i större skala.)
Jag gissar att man oftast ritade i skala 2:1, eftersom ELFA hade största utbudet av gnuggisar i just den skalan.
Aha, ja det förklarar en del. Jag fick lite gamla gnuggmärken för något år sedan. Jag konstaterade att allt var så enormt stort att man inte ens med den minsta sorten skulle kunna gnugga ut pinnar med 2.54 mm delning. Jaja, tror jag slängde dem och funderade på hur stora kretsar egentligen var i forntiden. 

Jag ritade mönsterkort med tuschpennor och schabloner, hade en uppsättning Rotring pennor som jag vårdade ömt. Klarade av att rita 3 ledare mellan 2 IC-pinnar med 2,54mm delning! Använde ritpapper som var genomskinlig nog att använda till att belysa igenom, ritade spegelvänd så att tuschen kom direkt på Positiv20-lacken.
Fan vilket jobb det var... speciellt om man klantade sig och fick rita om. Byggde mycket grejer då.
Fan vilket jobb det var... speciellt om man klantade sig och fick rita om. Byggde mycket grejer då.
Icecap:
Korten var ju å andra sidan inte så avancerade som idag med små ytmonterade komponenter med uppemot 100 anslutningar. Hålmonterat har ju vissa fördelar gentemot ytmonterat, bla att man kan dra många ledare under ett motstånd eller en kondning.
Därmed inte sagt att de var sämre än dagens många kan tvärtemot vara mycket bättre iom att det känns som att det var mer entusiaster och proffesionella som designade korten. Nu kan ju kreti och pleti (typ jag
) designa ett kort och få det massproducerat. Nackdel eller fördel vet jag inte det beror på applikationen.
Respekt!Klarade av att rita 3 ledare mellan 2 IC-pinnar med 2,54mm delning!
Korten var ju å andra sidan inte så avancerade som idag med små ytmonterade komponenter med uppemot 100 anslutningar. Hålmonterat har ju vissa fördelar gentemot ytmonterat, bla att man kan dra många ledare under ett motstånd eller en kondning.
Därmed inte sagt att de var sämre än dagens många kan tvärtemot vara mycket bättre iom att det känns som att det var mer entusiaster och proffesionella som designade korten. Nu kan ju kreti och pleti (typ jag

Jag blir ganska impad av de som caddar in komponenter i kopparn,
alltså microstrip, spolar och andra liknande hf-prylar.
alltså microstrip, spolar och andra liknande hf-prylar.
-
Jag vet inte hur utvecklingen varit de sista 5 åren. Men för inte så länge sedan var en van människa fortfarande bättre än systemen att lägga ut layout och och hålla koll på värmeutveckling mm. Naturligtvis menar jag inte att cadda manuellt utan att mäniskan får gå in och rätta systemen. På enkla layouter fixar säkert de bättre systemen biffen utan rättning av människan.
Frågan är väl om eller när systemen har blivit så duktiga att människan inte behövs längre för att hålla koll på att systemen gör rätt!
Frågan är väl om eller när systemen har blivit så duktiga att människan inte behövs längre för att hålla koll på att systemen gör rätt!
Klarade av att rita 3 ledare mellan 2 IC-pinnar med 2,54mm delning!
Jag testade att dra 3 ledare på 0.005 tum mellan två pads på en dil kapsel i Eagle.
Skriver jag sedan ut i 600dpi på lasern så blir det fint på papper men jag vet att det
inte kommer bli bra på OH-film.
Enda sättet är nog att skriva ut i större skala och sedan
plåta av papperet och kopiera på en grafisk film med en vanlig förstoringsapparat.
Jag gjorde det 1:1... Fick köpa en ny och tunnare penna för det.
Men OK, jag gjorde padderna lite asymmetriska just där men det tog "ett par" försök att klara det och jag upprepade det inte.
Men OK, jag gjorde padderna lite asymmetriska just där men det tog "ett par" försök att klara det och jag upprepade det inte.
Första korten jag gjorde i början på 70-talet så ritade jag med tuschpenna direkt på kopparn
Senare körde jag stenhårt med att tejpa hela kortet med målartejp, kalkera över layouten och sedan skära ut.
Har även gjort kort i 2:1 som sedan reprofotades ned till 1:1. Annars tejpade jag direkt på OH-film. Om någon ha gamla årgångar av R&T finns det ett serieportskort till ZX81 med medföljande artikel som jag skrev någongång i början på 80-talet.
Usch vad man börjar bli gammal. Insåg inte det förrän jag hörde en intervju i P3 i går. Intervjuoffret fick frågan vilka hon skulle vilja bjuda på middag och hon räknade upp Danny Kaye och Victor Borge och journalissan frågade "Vilka var de?"....

Har även gjort kort i 2:1 som sedan reprofotades ned till 1:1. Annars tejpade jag direkt på OH-film. Om någon ha gamla årgångar av R&T finns det ett serieportskort till ZX81 med medföljande artikel som jag skrev någongång i början på 80-talet.
Usch vad man börjar bli gammal. Insåg inte det förrän jag hörde en intervju i P3 i går. Intervjuoffret fick frågan vilka hon skulle vilja bjuda på middag och hon räknade upp Danny Kaye och Victor Borge och journalissan frågade "Vilka var de?"....
Senast redigerad av AndersG 31 oktober 2009, 19:55:41, redigerad totalt 1 gång.