Är det någon som har några ideer hur man enklast bygger en tidsfördröjning.
Det finns ju en del ganska enkla byggsatser att köpa .
Men jag vill ha fördröjnings intervallet att vara mellan 1mS till 1 sekund.
För att trigga igång fördröningen kan bara att vara lägga ihop två kablar och utgången skall vara ett relä ( dvs någon typ av kontakt) tyvärr har ju ett relä en egen fördröjning .
Skall använda det att tidfördröja en kamerablixt , därav vågar jag inte använda en transistor eller dyl då spänningen kan skada blixten.
Tidsfördröjning
-
Re: Tidsfördröjning
En 555 timer kanske? Hur exakt ska delayen vara? Vill du ha precision får man väl använda en µC, PIC tex.
Menar du att spänningen skadar transistorn? Det finns väl tåliga trissor men annars kan man väl använda en tyristor?
Menar du att spänningen skadar transistorn? Det finns väl tåliga trissor men annars kan man väl använda en tyristor?
Jag hade en tanke att kanske använda en byggsats för tidsfördröjning (finns ju på Kjell och elfa) modifiera den så tidsspannet blir kortare och göra några utgångar till på den .
Sen kan jag ta blixten jag sätter på kameran och kanske fler som riggas på stativ.
Utan att bygga om blixten.
Såg iden i en fototidning där man tog kort på ett ägg man sköt sönder med ett luft gevär.
timern triggades av två aluminium foljebitar man sköt igenom , sen fick de labba fram tiden när blixten skulle gå av . Detta genomfördes i ett mörkt rum och slutaren på kameran stod öppen .
när blixet gick av kom rätt mängd ljus till kameran och en rad riktigt läckra bilder togs.
Sen kan jag ta blixten jag sätter på kameran och kanske fler som riggas på stativ.
Utan att bygga om blixten.
Såg iden i en fototidning där man tog kort på ett ägg man sköt sönder med ett luft gevär.
timern triggades av två aluminium foljebitar man sköt igenom , sen fick de labba fram tiden när blixten skulle gå av . Detta genomfördes i ett mörkt rum och slutaren på kameran stod öppen .
när blixet gick av kom rätt mängd ljus till kameran och en rad riktigt läckra bilder togs.
Med en ringräknare eller Johnson räknare kan du få väldigt
kontrollerad fördröjning. Det är bara att plocka ut en fördröjd
digital signal på rätt pinne.
Hittade en beskrivning på en sida jag fick tips om i en annan tråd...
http://www.allaboutcircuits.com/vol_4/chpt_12/6.html
kontrollerad fördröjning. Det är bara att plocka ut en fördröjd
digital signal på rätt pinne.
Hittade en beskrivning på en sida jag fick tips om i en annan tråd...
http://www.allaboutcircuits.com/vol_4/chpt_12/6.html
-
Labbar med en PIC och LCD som man ställer tiden med en pot så man ser exakt tidfördröjning i ms. Kanske intresserad av en PIC om jag får ihop den?