Vad ska jag ha för transistor?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Crille93

Re: Vad ska jag ha för transistor?

Inlägg av Crille93 »

Men behöver jag inte någon regulator då? För spänningen kan hoppa rätt så bra när man varvar på med moppen.

Edit: Kollade upp vad det stog i min bok och det står:
Minimum: 5,8V
Maximum: 8,5V
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

transistorerna tål antagligen mellan 25-75 volt beroende på typ, så det är lugnt. Kanske man skulle filtrera bort spikar för säkerhets skull, vet inte hur det ser ut i en moped. Man kan filtera med ett seriemotstånd och en keramisk kondensator.
Crille93

Inlägg av Crille93 »

Men då måste jag ju köpa fler komponenter.

Men kan ni berätta vad det är som gör att jag inte kan använda 4st laddningsbara AA batterier som ger 1,2V/st (4,8V totalt).
De klarar av att driva PIC processorn eftersom den ska ha mellan 3 och 5V.
De klarar också av att driva ett flertal parallellkopplade lysdioder utmärkt (utan transistor).
Så vad är det som gör det hela så fel när jag sätter in transistorer i kopplingen?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Bild

Hoppas det blir lite klarare med denna ritningen.

Processorn driver du med dina laddningsbara batterier, men glöm inte stänga av batterimatningen när du stannar moppen.

Protte
Crille93

Inlägg av Crille93 »

Crille93 skrev:Men då måste jag ju köpa fler komponenter.

Men kan ni berätta vad det är som gör att jag inte kan använda 4st laddningsbara AA batterier som ger 1,2V/st (4,8V totalt).
De klarar av att driva PIC processorn eftersom den ska ha mellan 3 och 5V.
De klarar också av att driva ett flertal parallellkopplade lysdioder utmärkt (utan transistor).
Så vad är det som gör det hela så fel när jag sätter in transistorer i kopplingen?
Citerar mitt gamla inlägg då det fortfarande är det jag undrar. Jag undrar inte hur man kopplar till moppe elen :roll:

Edit: Vi ändrar situationen :mrgreen:
Jag ska dra mitt ute i skogen och vill ha lite "bling bling lampor" och jag orkar inte ta med mig mopeden eller någon generator. Jag har endast mina 4 AA batterier som seriekopplas så de ger 4,8V. Jag har ingen annanstans att få ström ifrån. Hur ska jag koppla? :D
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

<<Men då måste jag ju köpa fler komponenter.>>
Det får jag göra hela tiden och har hållit på i ca 40 år, det fattas ALLTID något, men jag förstår penningproblemet

<<Men kan ni berätta vad det är som gör att jag inte kan använda 4st laddningsbara AA batterier som ger 1,2V/st (4,8V totalt).>>
Visst kan du använda dina laddningsbara men då det finns ström i oändlighet så länge du har råd att tanka så vill man utnyttja den strömmen

<<De klarar av att driva PIC processorn eftersom den ska ha mellan 3 och 5V.>>
Japp, det har jag även föreslagit i inlägget ovan.

<<De klarar också av att driva ett flertal parallellkopplade lysdioder utmärkt (utan transistor).>>
Japp, men hur länge? precis när du ska stajla för brudarna så slocknar det, typ.

<<Så vad är det som gör det hela så fel när jag sätter in transistorer i kopplingen?>>
Transistorn avlastar processorn, att det blivit "fel" är att vi ifrågasätter vissa saker som "vi" vet att det blir problem med. Jag har byggt elektronik i ca 35 år (30 år som jobb) och vissa saker vet jag av erfarenhet att det blir problem med. Det kanske är så att du vill bygga på ett vis och vi kan inte hindra dig att göra misstag som vi redan vet om men du kommer att själv att upptäcka hur saker och ting fungerar.

Tycker det är roligt att du frågar och ifrågasätter, bygg och lär av misstagen, kan komma ut helt oväntade saker. Jag har 2 produkter som bygger på misstag jag gjort (det fungerade inte som jag ville men gav en aha upplevelse)

Protte
Crille93

Inlägg av Crille93 »

Okej :mrgreen:

Men jag tror faktiskt att jag vill köra på mina batterier ändå just nu iallafall :roll:
Sen så kan jag börja göra andra grejer.

För vad jag har räknat fram så kommer jag kunna ha lyset på i mellan 2-3timmar (batterierna är på 2200mAh) vilket räcker mycket bra till mig.

Så man kan se det här för v.1 och att det förmodligen kommer komma en uppgradering senare sen (jag har 50st transistorer att leka med :twisted: )

Men kan ni svara på det här:
*Vilken av kopplingarna ska jag använda om jag ska använda mig av 4st laddningsbara AA batterier som seriekopplas så de ger 4,8V? *Och får jag stabil spänning då? (någon hade snackat om det tidigare i tråden att ett av dom 2 kopplingsscheman gav ostabil spänning)
*Kan jag ha vilket motstånd som helst mellan PIC processorn och transistorn sålänge som processorn inte "överbelastas"?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Dina batterier ger inte stabiliserad spänning, ljuset kommer att krokna lite när batterierna håller på att ta slut men strunt i det.
Bachlers schema ger 0,5 volt mer över lysdiodens seriemotstånd och det är i detta fallet positivt, min lösning har ett motstånd mindre men det är nu en kostnad under 50 öre. Ska man göra 1000 st är det ett annat läge.

Motståndet mellan PIC och transistor är ganska lagom med 4,7k = 4k7 = 4700 ohm.

Protte
Crille93

Inlägg av Crille93 »

Okej tack så mycket :)
Crille93

Inlägg av Crille93 »

Kan man göra så att dom har gemensam jord med bachlers schema? (alla lysdioder)
Eller är det gemensam V+ det ska vara?
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Nej, med Balchers schema kan du ha gemensam plus. (det kvittar i vilken ordning du har seriemotståndet och lysdioden)

Med mitt schema har du gemensam minus till lysdioderna. (det kvittar i vilken ordning du har seriemotståndet och lysdioden)

Protte
Crille93

Inlägg av Crille93 »

Tack! Då förstår jag :mrgreen:
Skriv svar