Vad ska jag ha för transistor?
Re: Vad ska jag ha för transistor?
> spänningsfallet mellan bas och emitter är konstant så vi kan aldrig få ut mer än 4,3V
Så när jag ska räkna ut vad jag ska ha för motstånd till lysdioderna så ska jag räkna med att spänningen är 4,3V?
Så när jag ska räkna ut vad jag ska ha för motstånd till lysdioderna så ska jag räkna med att spänningen är 4,3V?
- prototypen
Du har 4,3 volt kvar (med min koppling) som ska fördelas över lysdiod och motstånd. Vad har din lysdiod för framspänningsfall (vad är det för lysdiod?)
Protte
Protte
Undvik i möjligaste mån att parallellkoppla LED:s (eller dioder över lag, för den delen). Om du ändå måste göra detta så dubbelkolla att du har ett motstånd per LED och inte ett motstånd för hela parallellkopplingen.Crille93 skrev:jag kommer parallellkoppla 2st lysdioder på varje I/O
Ska du ha dom ute på din moped tycker jag absolut du ska köra med 20mA, inte mindre. 5mA duger bara inomhus.
4.3 volt - 2.0 volt (en vanlig spänning över en röd lysdiod, men det varierar) = 2.3 volt över motståndet.
2.3V / 20mA = 115 ohm. Tag 120 ohm så blir det bra. Ett motstånd per lysdiod!
Spänningsfallet över transistorn gäller bara om du använder Prottes schema. Annars är det vanligtvis mycket lägre, kanske 0.2 volt. (det schemat som du hade ovan, med 4k7 motståndet)
4.3 volt - 2.0 volt (en vanlig spänning över en röd lysdiod, men det varierar) = 2.3 volt över motståndet.
2.3V / 20mA = 115 ohm. Tag 120 ohm så blir det bra. Ett motstånd per lysdiod!
Spänningsfallet över transistorn gäller bara om du använder Prottes schema. Annars är det vanligtvis mycket lägre, kanske 0.2 volt. (det schemat som du hade ovan, med 4k7 motståndet)
- prototypen
Men tänk på det att med min koppling så är spänningen stabil. Med den andra, öppen kollektorkopplingen så måste man hålla koll på vad det är för sorts spänning man har tillgängligt (ostabiliserat, min och max). Tar man spänningen till lysdioden från 5 volt så blir det ändå "bara" 0,5 V mer att leka med.
Har man hög drivspänning tillgängligt (vi vet ju inte, kanske en moped med 6 V batteri) så ska man seriekoppla lysdioderna för att spara ström.
Protte
Men min koppling är komponentsnål och drar Ic/HFE som styrström. inte en µA mer än nödvändigt. Med jordad emitter kopplingen så brukar man hugga till dubbel styrström för att vara säker på bottning.
Har man hög drivspänning tillgängligt (vi vet ju inte, kanske en moped med 6 V batteri) så ska man seriekoppla lysdioderna för att spara ström.
Protte
Men min koppling är komponentsnål och drar Ic/HFE som styrström. inte en µA mer än nödvändigt. Med jordad emitter kopplingen så brukar man hugga till dubbel styrström för att vara säker på bottning.
Oj... Många tips och så.....
Men jag kan säga detta:
*Lysdioderna jag ska ha är gröna som ska ha 3,2-3,8V (men jag tänkte köra på 3,2V)
*Jag ska parallellkoppla då dom är på 3,2V och jag kommer använda 3-4st seriekopplade uppladdningsbara batterier på 1,2V/st. (Det var först tänkt med att strypa spänningen på mopedens el men spänningen var inte stabil utan den kunde bli mer än 6V)
*Jag kommer använda 1motstånd till varje lysdiod
Så jag ska använda prototypens koppling? Den är stabil spänning på eller?
Men jag kan säga detta:
*Lysdioderna jag ska ha är gröna som ska ha 3,2-3,8V (men jag tänkte köra på 3,2V)
*Jag ska parallellkoppla då dom är på 3,2V och jag kommer använda 3-4st seriekopplade uppladdningsbara batterier på 1,2V/st. (Det var först tänkt med att strypa spänningen på mopedens el men spänningen var inte stabil utan den kunde bli mer än 6V)
*Jag kommer använda 1motstånd till varje lysdiod
Så jag ska använda prototypens koppling? Den är stabil spänning på eller?
- prototypen
Då har vi fått en del väsentliga fakta, du har inte plats för någon regulator, batterierna ger max 4,8-5 volt. kör med Bachler's schema.
Sedan är jag tveksam till att gröna dioder skulle ha ett spänningsfall på över 3 volt, lite över 2 är normalt för gröna. Blå och vita hamnar över 3 volt.
Varför inte använda moppeel, går alltid att filtrera och stabilisera.
Protte
Sedan är jag tveksam till att gröna dioder skulle ha ett spänningsfall på över 3 volt, lite över 2 är normalt för gröna. Blå och vita hamnar över 3 volt.
Varför inte använda moppeel, går alltid att filtrera och stabilisera.
Protte
> du har inte plats för någon regulator, batterierna ger max 4,8-5 volt. kör med Bachler's schema.
Va? Jag skulle inte ha någon regulator var det tänkt, just därför skulle jag använda mig av 3-4st laddningsbara 1,2V batterier.(3,6-4,8V)
> Sedan är jag tveksam till att gröna dioder skulle ha ett spänningsfall på över 3 volt
http://www.kjell.com/?item=90589&path=2 ... ,292000000 exakt dom fast därifrån jag köpte dom så stog det att dom skulle ha 3,2-3,8V
>Varför inte använda moppeel, går alltid att filtrera och stabilisera.
För att jag inte har råd med att köpa saker så jag kan stabilisera elen.
Va? Jag skulle inte ha någon regulator var det tänkt, just därför skulle jag använda mig av 3-4st laddningsbara 1,2V batterier.(3,6-4,8V)
> Sedan är jag tveksam till att gröna dioder skulle ha ett spänningsfall på över 3 volt
http://www.kjell.com/?item=90589&path=2 ... ,292000000 exakt dom fast därifrån jag köpte dom så stog det att dom skulle ha 3,2-3,8V
>Varför inte använda moppeel, går alltid att filtrera och stabilisera.
För att jag inte har råd med att köpa saker så jag kan stabilisera elen.
En spänningsregulator och några kondingar borde inte kosta mer än batterier och batterihållare.
> En spänningsregulator och några kondingar borde inte kosta mer än batterier och batterihållare.
Det är sånt som jag har hittat hemma.
Men var köper ni sånt då? För där jag har kollat så kostar det mer än vad jag har råd med just nu
Det är sånt som jag har hittat hemma.
Men var köper ni sånt då? För där jag har kollat så kostar det mer än vad jag har råd med just nu

Var god läs forumreglerna, speciellt det om att citera.
I den klistrade tråden Återförsäljare längst upp i kateogorin Köp & Sälj hittar du en lista på dom flesta som säljer komponenter i Sverige.
I den klistrade tråden Återförsäljare längst upp i kateogorin Köp & Sälj hittar du en lista på dom flesta som säljer komponenter i Sverige.
Alltså går dom på ca 3.0 volt, inte 3.2 - 3.8 volt.Späning (max) 3,6 V
Spänning (typisk) 3,0 V
Ström 20 mA
Max 3.6 volt betyder att dom går sönder om du kommer över det.
Nu är det inte så att man ger en lysdiod en viss spänning. Man ger dem en viss ström, sedan uppstår spänningen över dioden, något beroende på strömstyrkan. Så om du begränsar strömmen till dina dioder till 20 mA så kommer spänningsfallet antagligen att bli 3.0 volt vare sig du vill eller inte.
Jag tycker också du borde skaffa en regulator och ett par kondensatorer istället för batterier. Men får du inte tag på några till vettigt pris så... Om du köper en regulator så kan du med fördel använda prottes schema och koppla in transistorernas kollektor direkt på 6 volten. Då kommer transistorerna att dela på energiförlusten som annars regulatorn skulle få ta själv. Varje transistor driver bara 40 mA så det borde vara lugnt. Vid 8 volt på kollektorn så avger varje transistor 0.144 watt.
Dom går på 3,2V. Jag köpte mina från ett annat ställe och där stog det "spänning typisk: 3,2V". Det skrev jag faktiskt förut!
Sedan så kommer jag inte använda någon regulator. Jag vill använda 3-4st 1,2V batterier för det är sånt jag har hemma.
Så vilket schema är det jag ska gå efter?
Och ger det schemat stabil spänning? (Någon snackade om att ena schemat gav stabil spänning medans det andra inte gjorde det)
Sedan så kommer jag inte använda någon regulator. Jag vill använda 3-4st 1,2V batterier för det är sånt jag har hemma.
Så vilket schema är det jag ska gå efter?
Och ger det schemat stabil spänning? (Någon snackade om att ena schemat gav stabil spänning medans det andra inte gjorde det)

- prototypen
Med 3-4 batterier så finns det inte spänning över för att reglera spänningen, lyckligtvis så håller laddbara batterier spänningen hyffsat konstant tills de är dags att ladda.
Protte
Protte
Men driv då processorn med batterierna och koppla transistorerna till mopedens ca 6 volt som spänningsföljare (prottes schema igen!) så drar du nästan ingen ström från batterierna utan matar den mesta effekten från 6-volten. På så vis kan dina batterier räcka i evighet (nästan).