Hej,
jag har en subwoofer från ett, inte så gammalt, Philips 2.1 datorsystem stående här hemma.
Nu är det så att jag också har en 2 kanals Kenwood förstärkare som jag driver ett par golvhögtalare med.
Eftersom jag alltid tyckt om att ha lite extra bas i musiken tänkte jag att man kanske kan koppla in denna 8" Philips sub till stereon?
Några förslag på hur detta ska gå tillväga?
Observera att jag har lite baskunskaper inom elektronik, löda, koppla etc ska nog gå an.
Datorsubwoofer till Stereon
Re: Datorsubwoofer till Stereon
Du har alltså ingen subwoofer-utgång på stereon?
Då får du bygga en liten mixer som blandar höger och vänster och sen ett lågpassfilter efter det.
Det borde kunna gå att göra mixern av första OP-stärkaren i filtret om jag inte tänker helt fel. Sen beror det ju på hur brant filter du vill ha.
Fast du riskerar väl att få fasfel om du bara hakar på ett filter för subwoofern sådär....
Då får du bygga en liten mixer som blandar höger och vänster och sen ett lågpassfilter efter det.
Det borde kunna gå att göra mixern av första OP-stärkaren i filtret om jag inte tänker helt fel. Sen beror det ju på hur brant filter du vill ha.
Fast du riskerar väl att få fasfel om du bara hakar på ett filter för subwoofern sådär....
Jag skulle helt fräckt ha kopplat in subwoofern i stereons hörlursuttag, om det inte stänger av stereons vanliga högtalarutgångar... 
Det där med att mixa kanalerna är antagligen inte så jätteviktigt. Jag vet iofs inte exakt hur musik är idag, men på den tiden musik fanns på vinyl så var basen ändå alltid i mono...

Det där med att mixa kanalerna är antagligen inte så jätteviktigt. Jag vet iofs inte exakt hur musik är idag, men på den tiden musik fanns på vinyl så var basen ändå alltid i mono...
Oftast mono nuförtiden också mest på grund av att man vill ha basen rakt i ansiktet så att säga, lägger man på stereoeffekter blir inte basen lika tydligt och kommer mer i bakgrunden.